ΛΙΜΑΝΙ ΧΑΝΔΑΚΑ 1834
C.R Scott
..... O πληθυσμός της Κρήτης (1834), από την ημέρα που υψώθηκε η σημαία της Ελληνικής ανεξαρτησίας μέχρι σήμερα έχει μειωθεί από 280.000 στις 100.000 ψυχές. Από το σύνολο αυτό η πόλη του Χάνδακα έχει 12-14.000. Η πόλη αυτή κτισμένη στη θέση του αρχαίου Ηρακλείου (Ηereclea) και προστατεύεται από ένα περιτείχισμα που προκαλεί δέος με ψηλά παρατηρητήρια, πλευρές που κατεβαίνουν χαμηλά και είναι αποκομμένες. Τα κανόνια από σίδερο είναι σκουριασμένα και διαβρωμένα και οι κιλλίβαντες (οι βάσεις με τις ρόδες) τους σαπισμένοι! Όσα είναι από ορείχαλκο βρίσκονται σε κατάσταση που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα. Τέσσερα τέτοια πυροβόλα, με τεράστιο μήκος υπάρχουν στο παράκτιο τείχος και επιφύλασσαν πολύ δυσάρεστη υποδοχή στα πλοία. Το παράκτιο τείχος δεν ξεπερνά τα 20 πόδια και είναι ανισοδύναμο και καλοφτιαγμένο σε ορισμένα σημεία! Το λιμάνι δεν είναι παρά ένας αρσανάς (μικρό λιμάνι)! Σχηματίζεται από δυο συγκλίνοντες μόλους που εισχωρούν 250 υάρδες μέσα στην θάλασσα και προστατεύονται από το φρούρια που υπάρχουν στα ακραία τους σημεία. Τα δυο φρούρια που προστατεύουν το λιμάνι δε φαίνεται να είναι σε κατάσταση ν΄αντέξουν ούτε καν το τράνταγμα που θα προκαλούσε η βολή των δικών τους κανονιών. Το πέρασμα ανάμεσα σ΄αυτά ανοίγει μάλλον προς τα ανατολικά και είναι τόσο στενό που μόλις επιτρέπει την ταυτόχρονη διέλευση δυο μικρών πλοίων. Σήμερα έχει καλυφθεί από άμμο και από τα χαλάσματα των παλιών βενετσιάνικων υπόστεγων και ταρσανάδων έτσι μπορεί να εξυπηρετεί καράβια ως και 100 τόνους. Τα μεγάλα πλοία αγκυροβολούν αναγκαστικά στο νησάκι Ντία (Standia) που βρίσκεται σε μια απόσταση 3 μιλίων από το λιμάνι! Κατά την διάρκεια της παραμονής μου στο Χάνδακα ο αριθμός των πλοίων στο λιμάνι ήταν περίπου 20, και τα περισσότερα ήταν ελληνικά μίστακα (μικρά ιστιοφόρα) των 80 και 100 τόνων. Κάτω από την τουρκική διακυβέρνηση, το εξαγωγικό εμπόριο του νησιού περιορίστηκε αποκλειστικά στο λιμάνι του Χάνδακα. Όμως από την ημέρα που ανέλαβε ο Μωχάμετ Αλύ ο Χάνδακας στερήθηκε το προνόμιο αυτό, και υποτάχθηκε έτσι στον ανταγωνιστή του, τα Χανιά, που βρίσκονται σε περιοχή περισσότερο παραγωγική και διαθέτουν καλύτερο λιμάνι.
συνεχίζεται
C.R Scott
..... O πληθυσμός της Κρήτης (1834), από την ημέρα που υψώθηκε η σημαία της Ελληνικής ανεξαρτησίας μέχρι σήμερα έχει μειωθεί από 280.000 στις 100.000 ψυχές. Από το σύνολο αυτό η πόλη του Χάνδακα έχει 12-14.000. Η πόλη αυτή κτισμένη στη θέση του αρχαίου Ηρακλείου (Ηereclea) και προστατεύεται από ένα περιτείχισμα που προκαλεί δέος με ψηλά παρατηρητήρια, πλευρές που κατεβαίνουν χαμηλά και είναι αποκομμένες. Τα κανόνια από σίδερο είναι σκουριασμένα και διαβρωμένα και οι κιλλίβαντες (οι βάσεις με τις ρόδες) τους σαπισμένοι! Όσα είναι από ορείχαλκο βρίσκονται σε κατάσταση που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα. Τέσσερα τέτοια πυροβόλα, με τεράστιο μήκος υπάρχουν στο παράκτιο τείχος και επιφύλασσαν πολύ δυσάρεστη υποδοχή στα πλοία. Το παράκτιο τείχος δεν ξεπερνά τα 20 πόδια και είναι ανισοδύναμο και καλοφτιαγμένο σε ορισμένα σημεία! Το λιμάνι δεν είναι παρά ένας αρσανάς (μικρό λιμάνι)! Σχηματίζεται από δυο συγκλίνοντες μόλους που εισχωρούν 250 υάρδες μέσα στην θάλασσα και προστατεύονται από το φρούρια που υπάρχουν στα ακραία τους σημεία. Τα δυο φρούρια που προστατεύουν το λιμάνι δε φαίνεται να είναι σε κατάσταση ν΄αντέξουν ούτε καν το τράνταγμα που θα προκαλούσε η βολή των δικών τους κανονιών. Το πέρασμα ανάμεσα σ΄αυτά ανοίγει μάλλον προς τα ανατολικά και είναι τόσο στενό που μόλις επιτρέπει την ταυτόχρονη διέλευση δυο μικρών πλοίων. Σήμερα έχει καλυφθεί από άμμο και από τα χαλάσματα των παλιών βενετσιάνικων υπόστεγων και ταρσανάδων έτσι μπορεί να εξυπηρετεί καράβια ως και 100 τόνους. Τα μεγάλα πλοία αγκυροβολούν αναγκαστικά στο νησάκι Ντία (Standia) που βρίσκεται σε μια απόσταση 3 μιλίων από το λιμάνι! Κατά την διάρκεια της παραμονής μου στο Χάνδακα ο αριθμός των πλοίων στο λιμάνι ήταν περίπου 20, και τα περισσότερα ήταν ελληνικά μίστακα (μικρά ιστιοφόρα) των 80 και 100 τόνων. Κάτω από την τουρκική διακυβέρνηση, το εξαγωγικό εμπόριο του νησιού περιορίστηκε αποκλειστικά στο λιμάνι του Χάνδακα. Όμως από την ημέρα που ανέλαβε ο Μωχάμετ Αλύ ο Χάνδακας στερήθηκε το προνόμιο αυτό, και υποτάχθηκε έτσι στον ανταγωνιστή του, τα Χανιά, που βρίσκονται σε περιοχή περισσότερο παραγωγική και διαθέτουν καλύτερο λιμάνι.
συνεχίζεται