Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.







Τρίτη 21 Απριλίου 2020

ΑΡΧΑΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ-ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

1. Αγνείον (Ρ) στον Άγιο Σώστη στο ακρωτήριο της Γραμβούσας, πόλης και ιερό του Απόλλωνα. (λιμήν εστίν έχων ιερό…εσώτερος κόλπος και καλείται Μυρτίλος και ύδωρ έχει) Στασιασμοί
ΣΩΖΟΝΤΑΙ ΕΡΕΙΠΙΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ.
2. Ιναχώριον (Ρ) λένε κάπου στα Εννιά χωριά μεταξύ των χωριών Κούνενι και Περιβολίων. Ίναχος: ονομασία από την Μυθολογία, είναι ο γιος του Ωκεανού και της Τηθύος . Αναφέρεται στα γεωγραφικά του Πτολεμαίου σελ 3,15
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ δεν έχει βρεθεί ως και σήμερα η ακριβής τοποθεσία του.
3. Κίσαμος (Ε-Ρ) στο σημερινό Καστέλι. Για την Κίσαμο υπάρχουν αρκετές αναφορές οι περισσότερες αληθινές αν και δεν έχει βρεθεί αν πρόκειται για πόλη η για περιοχή πριν Ρωμαίων εποχής. Ο Ντάπερ αναφέρει στην σελίδα 34 των «Κρητικών βιβλίων» τόμος Α΄. Η Κίσσαμος ή Κύσαμος ήτον εις τον καιρόν των Χριστιανών πόλις επισκοπική, και ο ΙΒ΄θρόνος. Κατά το παρόν ονομάζεται ωσαύτως Κίσαμος. 
ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΡΩΜΑΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
4. Μήθυμνα (Μ-Ε-Ρ) νότια του χωριού Νοπήγεια. Κατά την τελευταία δεκαετία εξ αιτίας της διάνοιξης του νέου εθνικού δρόμου έγιναν ανασκαφές Ν. της περιοχή των Νοπηγείων από την αρχαιολόγο και διευθύντρια της ΚΕ΄ εφορίας προι/κων και κλασικών αρχ. κ. Μ. Βλαζάκη, ανακαλύφτηκε οικισμός μινωικός καθώς και λείψανα κλασσικής –ελληνιστικής αλλά και ρωμαϊκής περιόδου, που συνηγορούν ότι ίσως υπήρχε τελικά η αρχαία πόλη Μήθυμνα στην περιοχή αυτή. (Αρχαιολογικό δελτίο 46 σελ. 412 του 1991).
ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΕ ΜΙΚΡΗ ΕΚΤΑΣΗ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ
5. Πολυρρήνια (Π-Ε-Ρ), ή Πολύρην (Στ.Βυζάντιος), ή Πολύρρηνα (Πτολεμαίος) στο χωριό Πάνω Παλαιόκαστρο. Ο Στράβων αναφέρει στο κεφάλαιο Χ σελ 479. Απέχουσι δε θαλάττης ως τριάκοντα σταδίους, Φαλασάρνης δε εξήκοντα. Κωμηδόν δ’ ώκουν πρότερον. Ειτ΄ Αχαιοί και Λάκωνες συνώκησαν τειχίσαντες ερυμνόν χωρίον βλέπον προς Μεσημβρίαν. 
Ο Ντάπερ στα Κρητικά βιβλία Α΄ αρ. 426 σελ. 65 αναφέρει ότι:
Από Κύσαμον έως έν τέταρτο της λεύγας, ευρίσκονται εις ένα λόφον τα ερείπια μιας παλαιάς πόλεως, ….Αυτή η πόλις καλείται σήμερον από τους κατοίκους του τόπου Παλαιόν Ελληνικόν Κάστρον.
ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΤΑΣΗ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ
Ρόκκα (Ε-Ρ-Β-Ε)Αναφέρεται και από τον Αιλιανό ήδη απο τον 3ο μ.Χ αιώνα. Η μαρτυρία αυτή με την επιβεβαίωση του τοπωνυμίου οδηγεί στην ταύτιση του ελληνιστικού οικισμού με την αρχαία Ρόκκα. Το 1905 την περιοχή επισκέφτηκε ο Ιταλός αρχαιολόγος Gerola που αποτύπωσε την οχύρωση καθώς και τα κατάλοιπα απο Ρωμαϊκές δεξαμενές.
Το 1960 ο αείμνηστος αρχαιολόγος Νικόλαος Πλάτων ανάσκαψε διώροφο κιβωτιόσχημο τάφο και ανάμεσα στα ευρήματα και ένας αμφορέας, που φέρει 4 θέματα απο την μυθολογία. (Μουσείο Κισάμου) 
ΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ 
6. Φαλάσαρνα (Ε-Ρ) στο ακρωτήριο Κούτρι . Ο Σκύλαξ, στον περίπλους του σελ.47 αναφέρει (πόλις προς τον ήλιο δυόμενον η προειρημένη Φαλάσαρνα και λιμήν κλειστός). Φαίνεται ότι μαζί με την Κυδωνία αποτελούσαν τα μοναδικά «κλειστά λιμάνια» στην Κρήτη. Στις ερευνητικές ανασκαφές του 1986-87 που τα συμπεράσματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό AJA 92,4 σελ 463-479 φαίνεται ότι οι λιμενικές εγκαταστάσεις αποτελούν ενιαίο σύνολο με τις οχυρώσεις της αρχαίας πόλης, αλλά η λιμενολεκάνη και το κανάλι είναι εξ ολοκλήρου τεχνητά. Είναι πιθανόν η πόλη να ζούσε κυρίως από την πειρατεία και το δουλεμπόριο με μέγιστη ακμή την ελληνιστική περίοδο.(αρχ. δελ 42 σελ 567 Ελπίδα Χατζηδάκη)
ΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Τέλος υπάρχουν και άλλες πόλεις που οι ιστορικοί, αρχαίοι και νεώτεροι τις τοποθετούν σε περιοχές χωρίς να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Όπως αναφέρει ο Πολ Φόρ πόλεις ψευδείς ή κατά φαντασία. Μερικές είναι ιερά, και άλλες κρατούν τα μυστικά τους καλά κρυμμένα στη γη.
1. Αχαία (Π) χώρα Πολυρρηνίων; ο κ. Ναναδάκης την τοποθετεί κοντά στο χωριό Αζωγυρές βασίλειο του Κέκρωπα, βασιλεύς κατόπιν των Αθηνών 15 π.χ αιώνα. Ίσως όμως να λεγόταν όλη η επικράτεια των Πολυρρηνίων με αυτό το όνομα.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
2. Βίεννος (Ρ) κάπου μεταξύ Κριού Μετώπου και Φαλασάρνας, μια ώρα δρόμο ΝΑ της Σκλαβοπούλας (Σταδιασμοί 335 Από Κριού Μετώπου( στάδια 12) περίπλους εις Βίεννος σταβ. ιβ. Λιμάνι έχει και ύδωρ). Ο Κορνήλιος γράφει για τους κατοίκους της πόλεως αυτής. Ότε κάποτε ξηρασία όλην την Κρήτην ελυμαίνετο, αποικίας σε άλλους τόπους εξέπεμψαν. Οι κάτοικοι της έλαβον χρησμόν να εγκατασταθούν σε τόπο τελματώδη. Ήρθον εις την κοιλάδα του Ροδανού ποταμού της Γαλλίας και εκεί εγκαταστάθηκαν και εις την νέα πόλιν έδωσαν το όνομα της μητροπόλεως και την ονόμασαν Βίεννος σημερινή Βιένη.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
3. Δίκτυννα (E-Ρ) ιερό της Βριτομάρτις Αρτέμιδος στο ακρωτήριο Ειρήνης (κοινώς Ροδοπού). Ο Σράβων αναφέρει : (Της Μέντοι Κυδωνίας όρος Τίτυρος ,εν ώ ιερόν εστι, ού Δικταίον, αλλά Δικτύνναιον.) Ο κ. Ναναδάκης την ορίζει σαν πόλη –ιερό.
ΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ 
4. Ελαία (E) κάπου δυτικά του Καστελιού ή στο ακρωτήριο Γραμβούσας (Πλίνιος IV 59) Αρκετοί ιστορικοί την τοποθετούν στην Καλυβιανή Κισάμου και με τα ονόματα Ελέα- Ετέα. Μ΄λλον πρόκειται για την περιοχή του Τράχηλα και με το κάστρο στο Σελί...όπου έχουν γίνει λίγες ανασκαφές επί Θοφανίδη.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
5. Κεραία (Ρ) πόλης αυτόνομος σύμμαχος της Πολυρρήνιας και μάλλον με κοινά σύνορα μιας και το νόμισμα της ήταν σχεδόν το ίδιο με αυτήν με παραστάσεις του Απόλλωνα και της Άρτεμις. Ο Πολύβιος ονομάζει τους κατοίκους Κερέτας. Σε επιγραφή που έχει βρεθεί αναφέρονται μεταξύ των άλλων ότι συμμάχησαν με τον Ευμένη τον Β΄. Λέγεται ακόμα ότι ο σπουδαιότερος Κρητικός ποιητής καταγόταν από την Κεραία και ονομαζόταν Ριανός. Την τοποθετούν στο χωριό Ρόκκα και αυτά τα ερείπια έψαξε ο Βursian.
ΜΙΚΡΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΤΗΝ ΡΟΚΚΑ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ
6. Κώρυκος (Ρ) κάπου στο ακρωτήριο Γραμβούσας; (Πτολεμαίος ΙΙΙ 15,2 Κώρυκος άκρα και πόλις γεωγρ..πλατ. 34ο 40΄) ο δε Μελέτιος στην γεωγραφία του αναφέρει (Κώρυκος Άκρα, κοινώς Κόρνικο, και πόλις ποτέ κατά το δυτικόν μέρος της νήσου, όπου παράκεινται αι Κώρυκαι νήσοι και αι Μύλαι νήσοι) Ακόμα υπάρχει νόμισμα στο βιβλίο του Golzius III 221 (Insularum Nomismata) των Κωρυκίων που φέρει τα γνωστά κρητικά σύμβολα (Πάσλευ ΙΙ 61,47)
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
7. Πέργαμος (Ε) αρχαία πόλη; Αναφέρεται ότι οι Αχαιοί έκτισαν κάστρο στην πόλη αυτή . Ίσως όμως είναι και ονομασία περιοχής Ν.Α των Γρυμπιλιανών .(Σκύλαξ περίπλους 47),αναφέρεται και από τον (Spratt, Travels..1865 ΙΙ, 206) σαν η Περγαμιαία χώρα. Σήμερα η θέση Τρουλλί ΝΔ των Γριμπιλλιανών έχει πολλές πιθανότητες.
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΣΤΑ ΓΡΥΜΠΙΛΙΑΝΑ
8. Ραμνούς (Ρ) μάλλον στο Στόμιο αν και αναφέρεται και σαν λιμάνι της Γραμβούσας. Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος το αναφέρει σαν λιμάνι. Αντίθετα ο Πλίνιος την αναφέρει και την τοποθετεί στο εσωτερικό του νησιού με το όνομα Ράμνον Το λιμάνι Ραμνούς πρώτος το αναφέρει ο Μπουολτεμόντι το 1415 κατά την περιήγηση του στην Κρήτη ,και το τοποθετεί καλώς η κακώς στο σημερινό λιμάνι της Γραμβούσας. Ο Sieber στον χάρτη του το σημειώνει στον Αποκόρωνα και συγκεκριμένα στο χωριό Ράμνη.
Ο γυμνασιάρχης Λυκούργος Βιδαλάκης προσπάθησε να ετυμολογήσει την λέξη με το Ράμα= Ύψιστος + Ινούς= Ινώ η προστάτιδα της ναυτιλίας
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
9. Μυκήναι (Π) Πελασγική πόλη πλησίον της Κισάμου. Ίσως το σημερινό Σελί, 3 χιλιόμετρα δυτικά, ο λόφος πάνω από το λιμάνι. Στον Φόρ αναφέρεται αλλά έχει την τοποθεσία με ερωτηματικό.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
10. Μωδαίοι (;) κάπου κοντά στην Πολυρρήνια; Ίσως όμως και το σημερινό χωρίο Μόδι Κ (Ο Ν. Πλάτων το 1953 ήταν σίγουρος ότι η περιοχή των ΜΩΔΑΙΩΝ ήταν το σημερινό Μάλεμε. Τελευταία από αυτοψίες σε περιοχές ανατολικά του κόλπου της Κισάμου υπάρχει η εντύπωση ότι το κοινό των Μοδαίων ίσως ήταν η περιοχή κάπου στα Λυριδιανά Κισάμου. Η άποψη άλλων είναι ότι λίγο πιο νότια της Πολυρρήνιας στο οροπέδιο Μώδια, (Λουσακιές) ακούγεται σαν μια καλή πιθανότητα.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
11. Τεγέα (Ε) ανατολικά της Πολυρρήνιας ; Δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για την πόλη αυτή, μόνο ότι οι Αχαιοί κατά την δεύτερη εκστρατεία κατά της Κρήτης έκτισαν και εδώ κάστρο. Κατά τον πρόεδρο της αρχαιολογικής εταιρίας Χανίων κ. Ναναδάκη είναι μαζί με την Μυκήνα οι δύο άγνωστες πόλεις στον Νομό Χανίων.(από την μελέτη του : Αι τεσσαράκοντα μια πόλεις του νομού Χανίων. σελ 213)
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
12. Φάρος (;) πόλης της Δυτικής Κρήτης ; Τοποθεσία μάλλον !!! Ίσως όμως και ψαροχώρι στην περιοχή του Σφηναρίου.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
13. Χερσόνησος (Ρ) μάλλον στο ακρωτήριο του Σφιναριού. Ο Πτολεμαίος μάλιστα στο βιβλίο Γεωγραφική υφήγησις ΙΙΙ 15,2 δίνει γεωγρ. πλάτος 34ο 35΄ και ότι μαζί με τα Φαλάσαρνα ήταν τα λιμάνια της Πολυρρήνιας. Ακόμα αναφέρει ότι η Ραμνούς απέχει 10 μίλια νότια από τα Φαλάσαρνα και το Ιναχώριον 16 μίλια νότια από την Χερσόνησο, βάση αυτών οι αρχαίες πόλεις (ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ- ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ- ΡΑΜΝΟΥΣ-ΙΝΑΧΩΡΙΟΝ ) θα βρίσκονται στο κάθετο άξονα Φαλάσαρνα –Ελαφονήσι. Την αναφέρει ακόμα και ο γεωγράφος Μελέτιος μεταξύ Φαλασάρνων και Ραμνούς.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ

Π= Πελασγική εποχή 1500 π.χ-1350 π.χ
Μ= Μινωική εποχή 1350 π.χ- 650 π.χ
Ε= Ελληνική εποχή 500 π.χ- 69 π.χ
Ρ= Ρωμαϊκή εποχή 69 π.χ- 330 μ.χ

ΤΟ ΠΙΘΑΝΟΤΕΡΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΜΑΣ

Τα ξενοδοχεία φέτος δεν θα ανοίξουν
Όλες οι προβλέψεις για την ελληνική οικονομία βασίζονται σε υποθέσεις για τα έσοδα από τον τουρισμό. Έχοντας ακούσει δηλώσεις του τύπου «αν τα ξενοδοχεία παραμείνουν κλειστά τον Μάιο», θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι εξαιτίας τους αποκτήσαμε έναν βαθμό ανησυχίας. Το μοναδικό σοβαρό σενάριο πάνω στο οποίο μπορεί να δομηθεί μία αξιόπιστη πολιτική είναι ότι τα ξενοδοχεία θα ανοίξουν και πάλι το 2021.
Να κάνουμε ορισμένες γενικές παρατηρήσεις για να προσεγγίσουμε καλύτερα το πρόβλημα. Τα μεγάλα ξενοδοχεία έχουν σημαντικά λειτουργικά έξοδα και η κερδοφορία τους εξαρτάται από την διάρκεια της σεζόν. Το πλέον συνηθισμένο είναι να περνάνε την γραμμή του κόκκινου μετά από τον τον τέταρτο μήνα. Θα πρέπει λοιπόν να θεωρούμε μάλλον απίθανο να ανοίξουν τα μεγάλα ξενοδοχεία μετά τον Ιούλιο, στην μέση, δηλαδή, της τουριστικής περιόδου.
Ακόμη κι αν κάποιοι ξενοδόχοι θελήσουν να ρισκάρουν και να ανοίξουν κάποιες μικρές μονάδες υπό προϋποθέσεις, εξακολουθεί και υφίσταται το ερώτημα πώς θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν ένα πιθανό κρούσμα! Θα μπουν σε καραντίνα; Κι αν ναι, τι θα συμβεί με τις αναχωρήσεις και τις αφίξεις; Που θα μείνουν εκείνοι που θα φτάσουν το μεσημέρι, αν εκείνοι που ήταν να αναχωρήσουν και να τους παραχωρήσουν τα κρεβάτια τους θα είναι σε καραντίνα από το πρωί; Και ποιος θα πληρώσει τότε την μεγάλη ζημιά του ξενοδοχείου; Δύσκολη η άσκηση...
Για να φτάσει κάποιος σε ένα ελληνικό νησί θα πρέπει να μπει μέσα σε ένα αεροπλάνο ή πλοίο. Ποιος διαβεβαιώνει τους επιβάτες ότι ο διπλανός του δεν είναι άρρωστος; Ή ότι ένας άρρωστος δεν έχει ακουμπήσει το πόμολο μιας πόρτας;
Είναι τόσα πολλά τα προβλήματα που για πολλούς επαγγελματίες του χώρου θα θεωρήσουν προτιμότερο να μην ανοίξουν καν από το να μπουν σε μία περιπέτεια που δεν θα γνωρίζουν που θα τους οδηγήσει. Και να σκεφτεί κανείς ότι δεν είναι μόνο τα ξενοδοχεία. Είναι τα εστιατόρια, τα μπαρ, τα  καταστήματα τουριστικών ειδών, αλλά και εταιρείες που σχετίζονται με τις προμήθειες όλων αυτών των επιχειρήσεων.
Το πραγματικό ερώτημα δεν είναι αν θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία. Αλλά αν βρεθεί γρήγορα φάρμακο ή εμβόλιο. Για να σώσουμε έτσι το 2021. Κάτι που είναι πάρα πολύ πιθανό. Ακόμη κι αν θεωρήσουμε ότι βρίσκεται ένα φάρμακο τον Ιούνιο, αυτό δεν φτάνει για να σώσει την σεζόν. Μπορεί ίσως να δώσει ζωή σε μικρότερες μονάδες για ένα μικρό χρονικό διάστημα, αλλά δεν μπορεί να βάλει μπροστά τις μηχανές της τουριστικής βιομηχανίας.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, λοιπόν, πρέπει να λάβει υπόψη του το χειρότερο σενάριο και όχι κάποιες πιθανές ανατροπές σε αυτό. Την ίδια ώρα χρειάζεται μια ουσιαστική στροφή και σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες. Να αποκτήσει η ελληνική οικονομία μεγαλύτερο ... χαρτοφυλάκιο  και περισσότερη διασπορά. Η μεγάλη αυτή κρίση είναι ταυτόχρονα και μεγάλη ευκαιρία. Ή καλύτερα μπορεί να αποτελέσει μία μεγάλη ευκαιρία! Αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι ικανοί να δουν και να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα.
Θανάσης Μαυρίδης

ΘΑ ΕΟΡΤΑΖΕ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

Σπήλαιο της Αγιάς Σοφίας, για τον Λόγο του Θεού, την Σοφία του Θεού, που εορτάζει κάθε χρόνο στον  Κατσοματάδω...και δυο λόγια απο την περυσινή ομιλία του Σεβασμιώτατου κ.κ Αμφιλόχιου για το σπήλαιο και την ιστορία του...που ταιριάζει για ότι τραβάμε σήμερα.
- Εις το ιστορικό φαράγγι των Τοπολίων, Κίσαμος, βρίσκεται το ιερό σπήλαιο της Του Θεού Σοφίας, το οποίο εορτάζει την Τρίτη του Πάσχα. Όπως μαρτυρεί η παράδοση μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης οι διασωθέντες Κρήτες πολεμιστές κατέφθασαν στο σπήλαιο αυτό, μεταφέροντας την Εικόνα της Του Θεού Σοφίας, την οποία και έκρυψαν σε μία από τις πολλές χαράδρες του μεγαλειώδους αυτού σπηλαίου. Εις τον ίδιο χώρο, επίσης, έλαβε χώρα ένα μοναδικό, εις την ανθρώπινη ιστορία ίσως, γεγονός γενναιότητας και ανδρείας της Κρητικής ψυχής.
Κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας στην Κρήτη και συγκεκριμένα περί το 1660 ο τότε Επίσκοπος Κισάμου Μισαήλ Ψαρομήλιγκος έκανε την εξής, μοναδική εις την ιστορία πράξη αυτοθυσίας και γενναιότητας. Κάλεσε στο σπήλαιο τον ανιψιό του, υιό του αδελφού του, ο οποίος ηγείτο απελευθερωτικού κινήματος, ορκίζοντας τον να πράξει ότι του ζητήσει.
Ο αγωνιστής αυτός της ελευθερίας μη μπορώντας να διανοηθεί τι θα του ζητούσε ο Επίσκοπος θείος του δεσμεύτηκε με όρκο ότι θα πράξει ότι του ζητηθεί. Τότε λοιπόν ο θείος ζήτησε από τον επαναστάτη ανιψιό του να αποκεφαλίσει τόσο τον ίδιο, όσο και τον αδελφό του και πατέρα του ανιψιού του και να πάει τα κεφάλια τους εις τον κατακτητή, ως δήθεν απόδειξη ότι δεν κινεί επανάσταση δια να πάψουν να τον υποψιάζονται οι Ενετοί και να μπορέσει έτσι ανενόχλητος να οργανώσει το επαναστατικό κίνημα.
Στην έντονη άρνηση το ανιψιού να εκτελέσει τον όρκο αυτό, ο Επίσκοπος θείος του, εις την προσπάθεια του να τον πείσει και να κάμψει την άρνηση του, τον απείλησε με εξορκισμό και, κατόπιν φορτικών πιέσεων και εν μέσω τραγικών σκηνών που εξελίχτηκαν ο ανιψιός κόβει το κεφάλι τόσο του Επισκόπου θείου του Μισαήλ, ως και του ίδιου του πατέρα του, τα οποία και παρουσίασε εις τους Ενετούς κατακτητές. Κατόπιν τούτο οι Ενετοί όχι μόνον δεν τον υποψιαζόταν, αλλά τον θεωρούσαν σύμμαχο τους, με αποτέλεσμα να μπορέσει ανενόχλητος να οργανώσει το επαναστατικό κίνημα της ευρύτερης περιοχής, το οποίο συνέβαλλε εις την, μετά από λίγα χρόνια, απελευθέρωση της Κρήτης.
- Σε εποχές που κάποιοι πεισματικά και μεθοδικά ενορχηστρώνουν την υποταγή και υποδούλωση μας σε αλλότρια με την πίστη, την ιστορία και την παράδοση μας συστήματα και ιδεολογίες, το φωτεινό παράδειγμα τόσο των Κρητών πολεμιστών που μετέφεραν από την Βασιλεύουσα Πόλη την Εικόνα της Του Θεού Σοφίας, απόδειξη των ακατάλυτων δεσμών της Κρήτης με την Κωνσταντινούπολη, όσο και των ηρώων και μαρτύρων, Επισκόπου Μισαήλ Ψαρομήλιγκου και των συν αυτώ, τα δύο αυτά λοιπόν φωτεινά παραδείγματα μας οδηγούν και μας δείχνουν τον δρόμο και τρόπο που καλούμεθα και εμείς να πορευτούμε. Άνοιξη, για να ανοίξει και η πόρτα της ζωής, της Ανάστασης, της καταλλαγής, της συμφιλίωσης, της ελπίδας.
Φέτος δεν θα γιορτάσει το σπήλαιο, ούτε θα γίνει το μεγάλο πανηγύρι που κάθε χρόνο κάνουν οι Κατσωματιανοί προ τιμή της Αγίας του Θεού Σοφίας! ..κρατάνε δύναμη για του χρόνου!!
Χρόνια πολλά!!

Η ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ....

Συμπληρώνονται φέτος 53 χρόνια από την ημέρα που ξεκίνησε το στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ελλάδα. Αποφράδα μέρα η 21η Απριλίου 1967...
Και η Κίσαμος όπως όλη η Ελλάδα τότε, ήταν στα φανερά με αυτούς.. εξάλλου το λέει και η επιγραφή κατά την υποδοχή στην πόλη μας, στην είσοδο της πλατείας Τζανακάκη, του αντιπροέδρου Στυλιανού Παττακού.
- "Η ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΑΓΩΝΑΣ".

Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

Η ΠΗΛΙΝΗ ΚΟΛΥΜΠΗΘΡΑ

Κολυμπήθρα πήλινη σε στυλ γλάστρας, 18-19ου αιώνα, μικρή για να μπορεί να μεταφέρεται εύκολα στα κάπουλα του μουλαριού του παπά, που τον καλούσαν να βαπτίσει τα νήπια του περασμένου αιώνα όταν υπήρχε μεγάλη παιδική θνησιμότητα και τα βάπτιζαν για κάθε ενδεχόμενο. Πολύ απλή κατασκευή,  δυο χερούλια, τρεις υποδοχές για κεράκια και ένα σταυρό (όχι πάντα). Φυσικά ήταν και φτηνή και ευλοκατασκευάσιμη, μιας και το μπακίρι ήταν και ακριβό και δυσεύρετο.  
Υπάρχουν ακόμα σε πολλές παλιές εκκλησίες παραπεταμένες... Κίσαμος 2020

ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ ΠΟΥ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ;

Συγχώρεσε με Θεέ μου και συ λαέ μου
Όχι δεν είναι μοντάζ, ούτε στημένη φωτογραφία, πολλώ δε μάλλον δεν είναι.. «fake», για να χρησιμοποιήσω ορολογία που μπήκε στην ζωή μας, μαζί με τον… κορωνοϊό. Είναι ο Γιαννάκης, ένα χαριτωμένο και πανέξυπνο παιδί της  Ε΄ Δημοτικού που μεγαλώνει μέσα σε μια ευλογημένη οικογένεια. Ο Γιαννάκης λοιπόν ήρθε το απόγευμα της Κυριακής των Βαΐων, πριν την έναρξη της Ακολουθίας του Νυμφίου και πριν.. κλειδώσουμε τις θύρες του Μητροπολιτικού μας Ναού, ήρθε στο ιερό, όπου ετοιμαζόμεθα για την έναρξη της Ακολουθίας. Χώρος γνώριμος, οικείος και αγαπημένος για εκείνον. «Γιαννάκη αυτές τις μέρες δεν θα μας βοηθήσεις στο ιερό, χρειάζεται να μείνεις σπίτι σου για να είσαι καλά με την οικογένεια σου», του είπα. «Εμένα  ο Χριστός με αγαπά και άμα είμαι εδώ θα είμαι καλά, εδώ θέλω να είμαι», μου απάντησε κοιτώντας με στα μάτια και περιμένοντας να συμφωνήσω μαζί του και «να μείνει εδώ». «Σε αγαπά, του ανταπάντησα, γι΄ αυτό και θέλει να μείνεις στο σπίτι σου». Ακολούθησε σιγή. Δάκρυσε και σε λίγο έφυγε, κοιτώντας με γεμάτος παράπονο και απορία. Σιώπησα… Κλειδώσαμε τις θύρες και άρχισε η Ακολουθία. Ο Γιαννάκης το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης και ενώ καθόταν μπροστά από την τηλεόραση του σπιτιού του μαζί με τους γονείς του, μόλις άρχισαν να διαβάζονται τα 12 Ευαγγέλια, αυθόρμητα και χωρίς να πει τίποτα στους γονείς του, σηκώθηκε πήγε στην γωνία του σαλονιού τους όπου έχουν δημιουργήσει ένα προσευχητάριο, πήρε ένα κερί και σε κάθε Ευαγγέλιο το άναβε και έστεκε δίπλα από τον Ιερέα που διάβαζε το Ευαγγέλιο! 
Μεγάλη Παρασκευή. Μετά την Ακολουθία της Αποκαθηλώσεως, και πάλι «των θυρών κεκλεισμένων», πήγα στο κοιμητήριο του χωριού μου για να «χαιρετίσω» αγαπημένα πρόσωπα. Ευτυχώς που είναι περιφερειακό και δεν κλειδώθηκε όπως αυτά των αστικών κέντρων. Τι πόνος, αλήθεια, να στερηθούν οι συγγενείς την ιερότερη μέρα του χρόνου να ανάψουν τα καντήλια των αγαπημένων τους και να τους ψάλλουν το «αιωνία η μνήμη». Επιστρέφοντας επισκέφθηκα, στο κρεβάτι του πόνου, πρόσωπο που περνά μεγάλο Γολγοθά. Καθ΄ οδόν πέρασα μπροστά από πολυκατάστημα μεγάλης αλυσίδας τροφίμων. Στην τεράστια αυλή του θα πρέπει να περίμεναν τουλάχιστον 80-100 άνθρωποι με καρότσια περιμένοντας να μπουν μέσα. Έφταναν μέχρι τον δρόμο! Στο τέλος του ίδιου δρόμου ένα γωνιακό ζαχαροπλαστείο. Και οι δύο είσοδοι του μπλοκαρισμένες από κόσμο, ασφυκτικά γεμάτο. «Η λαϊκή σήμερα Μεγάλη Παρασκευή είχε τόσο κόσμο που πήγα και έφυγα, δεν μπορούσα να περιμένω», μου λέει τηλεφωνικά γνωστός μου. Βράδυ Μεγάλης Παρασκευής και πάλι «των θυρών  κεκλεισμένων» και των μεγαφώνων κλειστών. Επιστρέφοντας στο Επισκοπείο βλέπω μηνύματα στο κινητό. Βίντεο και φωτογραφίες από πρόσωπα που πέρασαν έξω από τον Ναό, στάθηκαν για λίγο (καθώς απαγορευμένο και αυτό) και τράβηξαν την στιγμή. «Γιατί»; ρωτά ένα από τα πολλά πρόσωπα. Πάλι σιωπή… 
Μεγάλο Σάββατο πρωί. Η πρώτη Ανάσταση! Θεία Λειτουργία «των θυρών κεκλεισμένων». «Μια νεαρή μητέρα με τα 2 παιδιά της είναι έξω από τον Ναό και παρακαλεί να κοινωνήσουν τα παιδιά της. Ας μην κοινωνήσει αυτή, τα παιδιά της παρακαλεί να κοινωνήσουν», μεταφέρει ο Επίτροπος. «Κλαίει», συνεχίζει. Σιωπή και πάλι…..  
Μέγα Σάββατο βράδυ. Ακολουθία της Πανυχίδας και πριν κλειδώσουν οι πόρτες εισέρχονται στον Ναό πρόσωπα γνώριμα. «Σας παρακαλούμε θα κρατήσουμε τις αποστάσεις και θα είμαστε σαν να μην υπάρχουμε, μόνο αφήστε μας να ζήσουμε την Λειτουργία της Αναστάσεως. Δεν αντέχουμε να μην κοινωνήσουμε», παρακαλούν με δάκρυα.
Και πάλι… σιωπή…. 
Όλες αυτές τις μεγάλες μέρες του Θείου Πάθους αρκετοί από τους Ναούς της Περιφέρειας μας φυλάσσονται υπό… «κουστωδίας». Μάλιστα σε κάποια Περιφέρεια μας η.. «κουστωδία» τηλεφωνούσε στους Ιερείς ζητώντας τους να δηλώσουν τις ώρες  των Ι. Ακολουθιών ως  και σε ποιο Ναό θα τις τελέσουν! Ως δε μας ενημέρωσαν Κληρικοί μας η.. «κουστωδία» πήγαινε κατά την διάρκεια των Ι. Ακολουθιών και από τα παράθυρα των Εκκλησιών κοιτούσε εάν τηρούνται τα μέτρα! Μετρούσε πόσοι είναι μέσα στον Ναό! Δεν πρόσεξα να είχε «κουστωδία» στα καταστήματα με το πλήθος του κόσμου να συνωστίζεται στις αγορές του.
Θεέ μου! τι Μεγάλη Εβδομάδα ήταν αυτή; Τι Πάσχα; Αρχιερείς και Ιερείς, σεβάσμιοι στις τοπικές κοινωνίες με έργο και προσφορά αξιοζήλευτη,  σύρθηκαν στα.. «πραιτώρια», διαπομπεύθηκαν, λοιδορήθηκαν, στοχοποιήθηκαν, ταπεινώθηκαν, υβρίστηκαν, τιμωρήθηκαν με πρόστιμα. «Απορία» και «οργή» οι ανοιχτοί Ναοί, «έγκλημα» η προσκύνηση του Επιταφίου, τα ρεπορτάζ των ημερών! «Αυτονόητες οι εισαγγελικές παρεμβάσεις», «τραγικές  εικόνες πιστών να μεταλαμβάνουν εν μέσω πανδημίας», δηλώσεις κόμματος εξουσίας!, χαρακτηρίζοντας «τραγωδία» την Θεία Κοινωνία!                  Και πάλι… σιωπή…. 
Μη αντέχοντας όλη αυτή την εσωτερική συντριβή επικοινώνησα, το απόγευμα του Πάσχα, με πρόσωπο που εμπιστεύομαι την κρίση του και δεν ανήκει στον εκκλησιαστικό χώρο, εξομολογούμενος τα μύχια της καρδιάς. «Μήπως Σεβασμιώτατε οι ευθύνες βαραίνουν περισσότερο την Εκκλησία; Μήπως δεν έπεισε την Πολιτεία ότι θα μπορούσε να διαχειριστεί τα του «οίκου» Της, όπως π.χ. οι αλυσίδες τροφίμων, κ.α. που έμειναν ανοιχτά, υπό όρους και προϋποθέσεις; Μήπως δεν διαπραγματεύτηκε σωστά και τίμια; Μήπως… «νίψατε» τας χείρας σας ψιθυρίζοντας: «αθώος ειμί», κλειδωθήκατε στους Ναούς σας και θεωρήσατε ότι έτσι εκπληρώνετε το χρέος σας; Μήπως κάνατε τον Χριστό “live”, “facebook”, “instagrame”, “YouTube”, μεταφέροντας το Μυστήριο στην άψυχη οθόνη μιας τηλεόρασης και πιστέψατε ότι έτσι θα αναπαύσετε την συνείδηση σας; Προτείνατε εναλλακτικές λύσεις στην Πολιτεία ή συγκατατεθήκατε χωρίς αντίλογο; Τι θα πράξετε εάν αύριο, σε μια άλλη περίπτωση, π.χ. θεομηνία, σας ζητήσει και πάλι η Πολιτεία να κλείσετε τους Ναούς; Ποιος έχει την ευθύνη των ψυχών που εμπιστεύονται την Εκκλησία; Η Πολιτεία ή η Εκκλησία; Έχετε συνειδητοποιήσει ότι οι πιστοί όλες αυτές τις ημέρες ένιωθαν απόκληροι και ανεπιθύμητοι από την Εκκλησία που θεωρούν μάνα τους»; Η απάντηση του συνομιλητή μου. Και πάλι… σιωπή…
Συγχώρεσε με Θεέ μου και συ λαέ μου για την ευθύνη της σιωπής μου….
Μητροπολίτης
Κισάμου και Σελίνου
Αμφιλόχιος

ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ .. ΑΛΛΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ

Διαφορετικές αναμένεται να είναι και οι καλοκαιρινές διακοπές εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού. «Διακοπές θα κάνουμε, αλλά με κανόνες» επισημαίνουν οι ειδικοί λοιμωξιολόγοι,
Μάλιστα μετά και την δήλωση της Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν ...της προέδρου της Κομισιόν, οτι οι ξαπλώστρες θα πρέπει να τοποθετηθούν σε μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ τους, σκέφτομαι τι έχει να γίνει τα επόμενα χρόνια στο Λαφονήσι... θα γεμίσει ο τόπος απο ομπρέλες αφού πλέον δεν κουβεντιάζουμε για μείωση των ομπρελών, αλλά για άπλωμα αυτών σε μεγαλύτερο χώρο...
Τελικά μήπως είναι ώρα να σκεφτούμε τι πρέπει να γίνει στις οργανωμένες παραλίες απο τώρα... γιατί όπως πάνε τα πράγματα θα φάμε τα μουστάκια μας πάλι εκεί κάτω, ας το παίζουμε φιλαράκια τώρα!!

ΜΕΤΑΞΥ ΣΟΒΑΡΟΥ ΚΑΙ ΑΣΤΕΙΟΥ

Το 2017 μια νέα λέξη είχε μπει στην ζωή μας εντελώς απότομα, δύσκολη στην προφορά και οι περισσότεροι την αποφεύγουμε. Κρασπεδόρειθρα... 
Εμείς έχουμε μάθει στα εύκολα, μικρές λέξεις, με ένα σύμφωνο και πολλά φωνήεντα.... 
Κρασπεδόρειθρα (προσοχή στον τόνο) .... και είναι τα πρόχυτα (άλλη πάλι λέξη κι' αυτή) κράσπεδα με σκυρόδεμα... φυσικά να μην ξεχάσω να σας πω -όπως μου είπε και ένας αγαπητός φιλόλογος- ο τόνος στον πληθυντικό πάει στην παραλήγουσα.

Το τι είχε γίνει και πόσο την "πέσαμε" το 2017 που τα τοποθετήσαμε στην πλατεία Τζανακακή, στον πρώην Δήμαρχο, δεν λέγεται.. μάλιστα μηδενός εξαιρουμένου τα βρίσκαμε άσχημα, πρόχειρα, φτηνά... που δεν αρμόζουν σε μια ιστορική πλατεία που πρέπει να αναγεννηθεί και να γίνει η αγαπημένη πλατεία μας... αυτά τότε.
Σήμερα πήρε το μάτι μου σε μια άλλη πλατεία δυο δοκιμαστικά κρασπεδόρειθρα, ενδεχομένως να έχουν πάει μόνα τους!!!!! αλλά μιας και αποτελούν περιουσία του Δήμου μπορεί να τοποθετήθηκαν και απο τους ανθρώπους του Δήμου. Μπορεί...
Φυσικά δεν περνά από το μυαλό μας να έχει πλάνα η δημοτική αρχή να κάνει κάτι που με τόση δύναμη πολέμησε σαν αντιπολίτευση!!! Αλλά επειδή οι καιροί χαλεποί, οι μελέτες δύσκολες, η ανάγκη έργων επιβεβλημένη ...ίσως να το έχει σκεφτεί σαν προσωρινή λύση.
Ο Θεός να βάλει το χέρι του όμως αν πραγματικά σκεφτόμαστε να κάνουμε οριοθέτηση πλατείας πάλι με πρόχειρα κρασπεδόρειθρα......
-Το που είναι θα το αφήσουμε για μια άλλη φορά μιας και μπορεί να πήγαν τυχαία...... πάντως πήγαν.

ΤΟ 1975 ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΓΙΑΤΡΟΣ ΣΤΟΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ

Οδός Ομογενών Αμερικής Αύγουστος 1948 το νοσοκομείο Καστελίου Κισάμου (σημερινό Κέντρο Υγείας Κισάμου) δωρεά των Ομογενών ολοκληρώνεται μέσα σε δυο χρόνια .. εξοπλίζεται με υπερσύγχρονα μηχανήματα, στελεχώνεται με προσωπικό και γιατρούς και λειτουργεί μόλις για 2 χρόνια ...ως και το 1950.
Διαβάζοντας τα αρχεία του Εμπορικού συλλόγου βρήκα μια επιστολή προς τον κ Χρυσανθόπουλο υπουργός Κοινωνικών υπηρεσιών του 1975 που έστειλε ο σύλλογος ζητώντας την επαναλειτουργία του υγειονομικού σταθμού, όπως τον ονόμαζαν τότε, μιας και τα τελευταία χρόνια δεν έχει κανένα γιατρό, αν και στα χαρτιά φαίνονται οτι υπηρετούν δυο..
Μάλιστα έκπληξη και πρώτη φορά το ακούω οτι τα μηχανήματα που αγοράστηκαν απο τους δωρητές μάλλον και υπήρχαν στον Υγειονομικό σταθμό έκαναν φτερά.... (ο συλλογος το λέει ποιο σικ) τα μηχανήματα απομακρύνθηκαν!!
Αλήθεια που πήγαν; Ποιος άραγε θυμάται το μακρινό 1950 που πήγαν ή σε ποιο άλλο νοσοκομείο τοποθετήθηκαν; 
-Πάντως τα αρχεία του εμπορικού συλλόγου, είναι θησαυρός γνώσης για την μικρή αλλά πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία της πόλης της Κισάμου. Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 1958 και τα πρώτα χρόνια ήταν ισοδύναμος με το Δήμο, καταθέτοντας προτάσεις αλλά και απαιτώντας έργα για την ανάπτυξη της περιοχής μας. 
Για την ιστορία το Δ.Σ του Εμπορικού συλλόγου το 1975 το αποτελούσαν
Πρόεδρος         Μουντάκης Κώστας 
Γ.Γραμματέας   Τζουγανάκης Αλέξανδρος
Μέλη                 Ξηρουχάκης Εμμανουήλ
                         Κουνελάκης Γιώργος
                         Τερεζάκης Γιώργος
                         Πατερομιχελάκης Επανεινώνδας
                         Αννουσάκης Γιώργος   

ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΑΝ....

Δεν πρόλαβαν ή δεν μπόρεσαν να τον κάψουν τον Ιούδα φέτος, λόγω των μέτρων της πανδημίας.. όμως είμαι σίγουρος οτι θα τους δοθεί η ευκαιρία να εκπληρώσουν το έθιμο που υπάρχει σχεδόν σ όλη την Ελλάδα,και σε πολλά χωριά της Κισάμου.
Δείτε μια αφήγηση της Άννας Σβουράκη απο τα Νοχιά όπως δημοσιεύτηκε στα Χ.Ν για το έθιμο αυτό, πριν δυο χρόνια...
 «Ανήμερα του Μεγάλου Σαββάτου επαίρναμε τα κοπέλια ένα ραβδί και γυρίζανε από πόρτα σε πόρτα για να μαζέψουν κουρέλια και τσούλια για να σιάξουν τον Ιούδα. Οντε τα μάζευγαν έλεγαν “Ελεήστε με τσούλια τον Ιούδα τον Ισκαριώτη απού πρόδωσε τον Χριστό μας”. Ο,τι των έδουδαν τα κρεμούσαν στο ραβδί κι ύστερα πηγαίναν και σιάχναν τον Ιούδα. Κάνανε σταυρό δυο ξύλα, τα ντύνανε με ό,τι είχανε μαζέψει, του βάζαν ένα παλιό καπέλο από ψαθί και γύρω στο λαιμό μιαν αλυσίδα από χοχλιδόκουπες γιατί όπως έλεγαν οι παλιοί ποτίσανε το Χριστό με χοχλιδοζούμι οι γι’ Οβραίοι για κείνονα και κάθε Μεγάλη Παρασκή δεν τρώνε χοχλιούς.
Τότε στένανε στην εκκλησιά απόξω πάνω σε ξύλα που μαζεύγαν όλη την εβδομάδα και τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου ως έλεγε ο παπάς το “Χριστός Ανέστη” με τη φωνή “Να κάψουμε τον Ορφανό” του δούδανε φωτιά.
Κείνηνα την ώρα πετούσαμε κι εμείς οι κοπελιές τα δαχτυλίδια απούχαμε φτιαγμένα από το βαγί τω Βαγιώ για να καούνε μαζί ντου».έθιμο που ολοκληρώνει την Μεγάλη βδομάδα.

ΠΑΣΧΑ 2020

Τούτες τις ημέρες για τους λαούς της Ευρώπης, «είναι των αιώνων τα παθήματα», που έλεγε και ο Παλαμάς.
Βλέπουμε αναπτυγμένες χώρες να έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους και τους πολίτες να αμφιβάλλουν για τη συνέχιση της ζωής τους. 
Όμως μέσα από αυτόν τον πόλεμο θα πρέπει να βγούμε νικητές και να εξακολουθούμε να ζούμε υγιείς, ακμαίοι, συναισθηματικά ολοκληρωμένοι. 
Πέρσι τέτοιον καιρό, προεόρτια του Πάσχα δηλαδή, μαθητές και δάσκαλοι περιμέναμε με πολύ αγωνία τις διακοπές, για να ξεκουραστούμε από τα μαθήματα, παίρνοντας μαζί μας τις πασχαλινές μας κατασκευές, αλλά και τις ευχές όλων εμάς για καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση. 
Φέτος, όμως, τα πράγματα ήρθαν άνω κάτω. Αυτό το Πάσχα δε θα παίξουμε στις αυλές και τους παιδότοπους, δε θα πάμε στις εκκλησιές, δε θα κάνουμε Ανάσταση με αγκαλιές και φιλιά, δε θα καλέσουμε συγγενείς και φίλους στο τραπέζι μας. 
Αυτό το Πάσχα θα παρακολουθήσουμε τα Άγια Πάθη και την Ανάσταση από τα ΜΜΕ και θα προσευχηθούμε με την ίδια πίστη, με την ίδια κατάνυξη και με την ίδια συγκίνηση από το σπίτι μας. 
Αυτό το Πάσχα, το διαχρονικό μήνυμα της ανάστασης ας το αποδεχτούμε ως μια ευκαιρία αναστοχασμού με τους πολύ στενού μας ανθρώπους. Αυτό θα μας δώσει τη δύναμη και την ελπίδα για να βγούμε νικητές. Αρκεί ο καθένας από εμάς να κάνει τη δική του προσωπική υπέρβαση.
Αυτό το Πάσχα είναι ευκαιρία να ξανασυναντηθούμε και να ... ξανασυστηθούμε με τους οικείους μας στον αγαπημένο μας χώρο, το σπίτι μας ,για  να στρώσουμε το πασχαλινό τραπέζι. Η χαρά και η ευτυχία του Πάσχα δεν εξαρτώνται από τις πολυάριθμες παρέες στις αυλές. Με την αμέριστη και άδολη αγάπη διασφαλίζονται. 
Αγαπητοί μας μαθητές. Όλον αυτόν τον καιρό που είναι κλειστά τα σχολεία, συνεχίσαμε να βρισκόμαστε δίπλα σε σας και τους γονείς σας. Σας παρείχαμε υποστηρικτικό εκπαιδευτικό  υλικό  προκειμένου να διατηρήσετε την επαφή σας με τη μαθησιακή διαδικασία και συνάμα να συμβάλλουμε με την ενεργή παρουσία μας στην ψυχοσυναισθηματική υποστήριξή σας, ξεπερνώντας κάθε δυσκολία, αξιοποιώντας ότι ηλεκτρονικό εξοπλισμό διέθετε το σχολείο μας. Κληθήκαμε σε σύντομο χρονικό διάστημα να υπερβούμε αδυναμίες και ελλείψεις ετών. Βέβαια, δεν πρέπει να παραβλέψουμε και τους γονείς σας, που χρειάστηκε να παλέψουν και αυτοί με τα νέα δεδομένα και να προσαρμοστούν σε μια νέα κατάσταση. 
Είναι γεγονός, όμως, πως κάθε κρίση είναι και μια πρόκληση για υπέρβαση και ανασυγκρότηση. 
Είναι αναγκαίο ο καθένας μας και η καθεμιά μας να αναλογιστεί τα λόγια του Καζαντζάκη «Πως δεν υπάρχει Ανάσταση χωρίς Σταύρωση».
Η Ανάσταση όμως είναι και η ακράδαντη απόδειξη ότι όσες δυσκολίες, όσους Λαιστρυγόνες και Κύκλωπες και αν συναντήσουμε στο ταξίδι της ζωής μας, η Ιθάκη θα είναι το καταφύγιο και ο στόχος μας για τον οποίο αξίζει να παλέψουμε ακόμη και αν έρθουμε αντιμέτωποι με τεράστια κύματα. 
Και όταν με το καλό τελειώσει αυτός ο παράξενος πόλεμος πρέπει να είμαστε όλοι και όλες παρόντες για συνεχίσουμε το πανέμορφο ταξίδι της γνώσης και της προόδου που ξεκινήσαμε. 
Καλές γιορτές με υγεία, δύναμη και αισιοδοξίας σε όλους μας. 
Μπατουδάκης Μιχάλης 
Δάσκαλος

ΩΡΕΣ ΑΓΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΣΑΜΙΤΗ ΗΘΟΠΟΙΟ

Στο νοσοκομείο με σοβαρό καρδιακό πρόβλημα μεταφέρθηκε εκτάκτως ο Γιώργος Παρτσαλάκης, λίγο πριν από την Ανάσταση αισθάνθηκε δυσάρεστα και μεταφέρθηκε από τους δικούς του ανθρώπους στο Τζάνειο. Εκεί μετά από εξετάσεις, διαπιστώθηκε οξύ στεφανιαίο σύνδρομο και πλέον ο ηθοποιός νοσηλεύεται στην καρδιολογική μονάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κατάστασή του κρίνεται μεν σοβαρή, αλλά σταθερή και ελεγχόμενη....και αύριο τρίτη θα μπει στο χειρουργείο.

Σάββατο 18 Απριλίου 2020

ΑΠΟ ΧΟΡΗΓΙΑ ΟΙ ΠΡΟΚΑΤ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΑΝΙΑ

Επανέρχομαι στην ανάρτηση που είχα κάνει προχθές σχετικά με τις προκάτ αίθουσες που τοποθετήθηκαν στον όμορο Δήμο, αν και εμείς έχουμε μεγαλύτερο και σοβαρότερο πρόβλημα επί του θέματος "σχολεία". Διάβασα λοιπόν την νέα ανάρτηση του κ. Γιάννη Μαλανδράκη και κατάλαβα την ταχύτητα του κρατικού μηχανισμού ... να βρει προκάτ αίθουσες διδασκαλίας..... απο χορηγίες!!! 
Γράφει ο αγαπητός Δήμαρχος....
- Με την παρέμβαση του υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Βασίλη Διγαλάκη, δόθηκε λύση στην ανάγκη κάλυψης άμεσων σχολικών στεγαστικών αναγκών του Δήμου Πλατανιά, οι οποίες είχαν καταστεί επιτακτικές μετά και το πρωτόγνωρο καταστροφικό καιρικό πλήγμα που αντιμετώπισε η περιοχή στις αρχές του 2019. Είχε προηγηθεί, τον περασμένο Ιανουάριο, σχετικό αίτημα του δημάρχου Πλατανιά κ. Ιωάννη Μαλανδράκη, προς τον κ. Διγαλάκη, για την ανάγκη εγκατάστασης 6 νέων προκατασκευασμένων εκπαιδευτικών αιθουσών στα σχολικά συγκροτήματα Αλικιανού και Βουκολιών.
Ο υφυπουργός, αναγνωρίζοντας τη σημασία της διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες για τους μαθητές και τους διδάσκοντες, αναζήτησε την πλέον άμεση λύση για την επίλυση του προβλήματος. Στην κατεύθυνση αυτή, εξασφάλισε ευγενική χορηγία από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και COSMOTE, οι οποίες προσέφεραν από 3 προκατασκευασμένες αίθουσες σύγχρονων προδιαγραφών. Ακολούθησε διαρκής και συντονισμένη συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς του Δήμου, προκειμένου να προετοιμαστούν οι αναγκαίες υποδομές για την παραλαβή και εγκατάσταση των αιθουσών. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν η επιτυχής ολοκλήρωση της κατασκευής και τοποθέτησης δύο αιθουσών στο σχολικό συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Αλικιανού και μίας στο σχολικό συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Βουκολιών, την Τρίτη 7 Απριλίου. Ήδη, σε συνεργασία με τον Δήμο Πλατανιά, ετοιμάζονται οι αντίστοιχες υποδομές για την εγκατάσταση και των υπολοίπων τριών αιθουσών το αμέσως επόμενο διάστημα.

Με απλά λόγια και πρέπει να το παραδεχτούμε οι προκάτ αίθουσες είναι χορηγία!!! διαφόρων εταιρειών ... ότι έγινε και με μας, με τις δυο τουαλέτες που μας έστειλαν, πριν κάμποσες μέρες και το αναρτήσαμε. Οι αίθουσες που θα μας χορηγήσει το κράτος θέλουν μελέτες και χαρτούρα, και τώρα με την υπολειτουργία των υπηρεσιών ..υπομονή και μην βιάζεστε. Ωστόσο καλό είναι να ψάξουμε μπας και βρεθεί και για μας κανένας χορηγός και μας τις φέρουν γρηγορότερα. Τον Μαρινάκη τον ρωτήσαμε που έχει καλή σχέση και με την Κίσαμο;

Η ΖΩΗ ΕΝ ΤΑΦΩ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

Με πρωτόγνωρες, οδυνηρές και ψυχοφθόρες συνθήκες, των θυρών κεκλεισμένων και άνευ πιστών, βιώνονται τα Σεπτά Πάθη του Κυρίου Ιησού την φετινή Μεγάλη Εβδομάδα στην Ι. Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, καθ΄ όλη την Μεγάλη Εβδομάδα τελεί τις διατεταγμένες Ι. Ακολουθίες εις τον Ι. Μητροπολιτικό Ναό, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, με αναμετάδοση από τον τοπικό Ραδιοφωνικό Σταθμό (Ράδιο Ριζίτες, 92,4). Μετά την Ακολουθία της Αποκαθηλώσεως τέλεσε Τρισάγιο επί του τάφου του αοιδίμου προκατόχου του Μητροπολίτου κυρού Ειρηναίου, ο οποίος ευρίσκεται εις τον προαύλιο χώρο του Ι. Μητροπολιτικού Ναού.
Στο τέλος των Εγκωμίων λιτάνευσε το νεκρό Σώμα του Ιησού εντός του Ναού και μνημόνευσε πλειάδα ονομάτων κεκοιμημένων αδελφών. «Κατέρχεται ο Χριστός στον τάφο, στον Άδη, για να παλέψει με τον θάνατο. Από την πάλη αυτή εξέρχεται νικητής, ελευθερώνοντας τον άνθρωπο από τα δεσμά του Άδη. Σε καιρούς όπου ο φόβος κυριαρχεί στις ψυχές και τις καρδιές μας, στα μετέωρα βήματα ενός κόσμου που απειλείται από έναν αόρατο εχθρό, κορωνοϊό τον ονόμασαν, στην καθημερινότητα που μας τρομάζει, σε μια εποχή μεγάλης αξιοκρατικής σύγχυσης και παγκόσμιων τρομακτικών αλλαγών, περισσότερο από άλλοτε έχουμε ανάγκη από την βεβαιότητα που χαρίζει η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού. Βίωμα και εμπειρία δύο και πλέον χιλιάδων χρόνων. Ρίσκο και τρέλα για κάποιους. Παραμύθι για τους σταυρωτές των αιώνων. Άνοιξη, φως και ζωή για όσους ελεύθερα και αβίαστα γεύονται αυτή την εμπειρία που μυστικά και καρδιακά, έστω και «των θυρών κεκλεισμένων» χαρίζει η παρουσία του Χριστού στην ζωή τους, στην ζωή μας», σημείωσε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ευχόμενος «Καλή Ανάσταση».   

ΗΡΩΟΝ ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ ΤΟΥ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Ι. ΚΑΤΣΙΚΑΝΔΑΡΑΚΗ

 Αν και το έχω απο την πρώτη μέρα που το ανατύπωσε ο Αντώνης Κατσικανδαράκης, το βιβλίο του πατέρα του Εμμανουήλ, σήμερα μου έμεινε ώρα να παρουσιάσω λίγο απο αυτό.
Το βιβλίο αναφέρει όλα τα ονόματα αυτών και με πολλές φωτογραφίες, που έπεσαν για την πατρίδα μας απο το 1912-1922, από όλη την Κρήτη, για να ζούμε εμείς σήμερα ελεύθεροι. 
Στον πρόλογο του ο Αντώνης Κατσικανδαράκης γράφει: 
Το ιστορικό βιβλίο «Ηρώον Πολεμιστών» ευρέθη στο αρχείο του πατρός μου Εμμανουήλ Ι. Κατσικανδαράκη, απόστρατου Ανθυπομοιράρχου Έφιππου Κρητικής Χωροφυλακής (1916). Θεώρησα καθήκον μου να το ανατυπώσω προς διάσωση καθότι ήταν ήδη ημικατεστραμμένο από την υγρασία και τη φθορά των χρόνων. Ο σκοπός μου δεν είναι εμπορικός, αλλά η διάσωση του πολύτιμου πατριωτικού έργου, όπως θα διαβάσετε και στον πρόλογο της Α΄ έκδοσης. Το βιβλίο εκδόθηκε στα Χανιά το 1926, με τη βοήθεια του Συνδέσμου των Εφέδρων Αξιωματικών Χανίων. Σκοπεύω να τυπωθεί σε λίγα αντίτυπα και να το δωρίσω σε δημόσιες υπηρεσίες και φορείς, καθώς και σε εκλεκτούς φίλους για να διασωθούν τα ονόματα των ηρώων και η ιστορική μνήμη.
 Αντώνιος Εμμ. Κατσικανδαράκης, Λιμάνι Κισσάμου, 2019
Ενδεικτικά μερικές φωτογραφίες απο τους πεσόντες.



 Το βιβλίο είναι σε λίγα αντίτυπα και αν δεν υπάρχει ούτε σε βιβλιοθήκες μπορείτε να το κατεβάσετε απο ΕΔΩ.

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Πλατεία Τζανακάκη τέλος δεκαετίας του 50 πριν ακόμα διαμορφωθεί ο χώρος έξω απο το Μουσείο και στηθεί το άγαλμα των Ηρώων της πόλης. Οι πρόσκοποι της πόλης της Κισάμου δίνουν τον όρκο τους... με τους Καστελλιανούς να παρακολουθούν.
Από αριστερά οι πρόσκοποι με την βοήθεια του Κυριακού Ροδουσάκη
Ροδουσάκης Κυριάκος, Πατερομιχελάκης Νώντας, Βαρουχάκης Ανίκητος, Λυγιδάκης Γιάννης, Μαρεντάκης Νότης, Αρετάκης Αντώνης, Δασκαλάκης ...
Η πλατεία πριν ακόμα διαμορφωθεί με τα 3 μαγαζιά στην μέση των Ξηρουχάκηδων και με το μαγαζί του Σκουνάκη του Γιώργο  αριστερά στην φώτο, στην γωνία δίπλα στο φούρνο του Μελισσιανού, που έπεσαν επί δημαρχίας Σχετάκη και άνοιξε ο χώρος της σημερινής πλατείας. 

ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΑ ΤΗΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΑΦΟΝΗΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΖΗΜΙΕΣ ΤΗΣ ΑΝΕΜΟΘΥΕΛΛΑΣ

Στα 1.500 ευρώ το στρέμμα η άμεση ενίσχυση για θερμοκήπια Χανίων
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκης Βορίδης προχώρησε σε αποφάσεις που ορίζουν κρατικές ενισχύσεις (de minimis) σε θερμοκηπιακές καλλιέργειες Χανίων ύψους 1.500 ευρώ το στρέμμα.
Η απόφαση για τα Θερμοκήπια Χανίων
Ύψος ενίσχυσης
* Δικαιούχοι της κρατικής ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis) για την παρούσα απόφαση, ορίζονται οι γεωργοί που δραστηριοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων στην παραγωγή γεωργικών προϊόντων σε θερμοκήπια, που έχουν υποβάλλει δήλωση εκμετάλλευσης ενιαία αίτηση ενίσχυσης για το έτος 2019. Το ύψος του κατ' αποκοπή ποσού ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis) καθορίζεται σε 1.500 (χίλια πεντακόσια) ευρώ ανά στρέμμα θερμοκηπιακής καλλιέργειας. 2. Οι Δικαιούχοι θα πρέπει να μην έχουν λάβει οι ίδιοι ή επιχείρηση δυνάμενη να λογισθεί ενιαία με αυτούς, σύμφωνα με το άρθρο 3 παραγρ. 2 του ΕΚ 1408/2013, κατά το τρέχον έτος και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη ενισχύσεις ήσσονος σημασίας, το ύψος των οποίων, συμπεριλαμβανόμενης της χορηγούμενης με την παρούσα, υπερβαίνει το ποσό των 20.000,00 ευρώ.
* Το σωρευτικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών δεν δύναται να υπερβαίνει το εθνικό ανώτατο όριο που καθορίζεται στο παράρτημα Ι του ΕΚ 316/2019 (134.272.042 €).Για το έτος 2020 το ύψος της χρηματοδότησης ανέρχεται μέχρι του ποσού των 1.963.500 ευρώ, υπό τον όρο μη υπέρβασης του ορίου του άρθρου 4 της παρούσας απόφασης.
ΕΔΩ η απόφαση

Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

ΑΔΕΙΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

 Πρωτόγνωρα πράγματα ακόμα και για την γειτονιά μας. Είναι η πρώτη φορά, που Πάσχα, οι πόρτες των εκκλησιών είναι κλειστές για τους πιστούς λόγω της πανδημίας, με την εικόνα να δημιουργεί πόνο, θλίψη... και τίποτα να μην θυμίζει τις Άγιες αυτές μέρες.
Άδειος από πιστούς ο Μητροπολιτικός Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Κίσαμο.

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

- Σε κλίμα κατάνυξης τελέστηκαν το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής σε όλους τους ενοριακούς ναούς της πόλης της Κισάμου, τα εγκώμια του Επιταφίου Θρήνου και ακολούθησε η περιφορά τους σε κεντρικές οδούς της πόλης μας με κατάληξη την πλατεία Τζανακάκη.... έτσι ξεκινούσε πάντα η επόμενη μέρα για τους επιτάφιους της πόλης της Κισάμου!!
 Φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά για όλους μας, απλά θα ακούσουμε ή θα δούμε την λειτουργία απο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Για την πόλη της Κισάμου
Αγία και Μεγάλη Παρασκευή
09.00- 11.00π.μ.              Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών 
11.00- 12.30μ.                 Εσπερινός της Αποκαθηλώσεως 
20.00- 22.00μ.μ.              Ακολουθία του Επιταφίου 
και θα μεταδοθεί από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό, «Ράδιο Ριζίτες» στα 92,4 FM