Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2020

ΚΟΒΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΙΤΑ ΤΟΥ Ο ΝΕΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

Ο Πρόεδρος & το Διοικητικό Συμβούλιο του Νέου Εμπορικού Συλλόγου Κισάμου προσκαλούν τα μέλη του Συλλόγου στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου και ώρα 7.30 μ.μ. στα γραφεία του Συλλόγου (Περίδου 8 – παραπλεύρως του Αρχαιολογικού Μουσείου Κισάμου)
Μάλιστα την ίδια μέρα θα δοθούν και τα βραβεία της καλύτερης Χριστουγεννιάτικης βιτρίνας, ένα διαγωνισμό που έγινε σε συνεργασία με τον Δήμο Κισάμου, και οι νικητές είναι:
Α' Βραβείο το μοιράζονται το Εnthimion Δουβλετή Ευαγγελία και Ίριδες Χαιρετάκη Δέσποινα.
 Εnthimion Δουβλετή Ευαγγελία
Ίριδες Χαιρετάκη Δέσποινα
Β΄Βραβείο Σκασιαρχείο- Σγουρομάλλης Χαράλαμπος & Bistro –Νικολακάκη Κατερίνα 
 Σκασιαρχείο
Bistro
 Γ' Βραβείο Σέσουλα-Κονταξάκης Ανδρέα

ΟΙ ΘΥΡΕΟΙ ΤΟΥ ΦΡΟΥΡΙΟΥ

 Το 1903 ο Gerola περνά από την Κίσαμο και βρίσκει το κάστρο ολάκερο, μάλιστα οι φωτογραφίες του έχουν αρκετές φορές δημοσιευθεί από αυτό το blog.
Έστησε λοιπόν στην κεντρική πύλη δυο Κρητικούς και δυο Ιταλούς χωροφύλακες και αποθανάτισε την στιγμή που έχει μεγάλη αξία γιατί φαίνονται καθαρά οι Θυρεοί που υπήρχαν μαζί με μια επιγραφή ψηλά στην Πύλη.
Το 1923 άρχισε η κατεδάφιση του φρουρίου με κυβερνητική εντολή και το στολίδι που θα ήταν σήμερα πηγή τουρισμού και εσόδων κατάντησε νταμάρι....
Έγραψα οτι η φώτο έχει μεγάλη αξία γιατί ανάμεσα στα άλλα που υπάρχουν στις αποθήκες της αρχαιολογίας, είναι οι 2 θυρεοί που μάλλον ντράπηκαν εκείνα τα χρόνια να τους καταστρέψουν και τους παρέδωσαν στην υπηρεσία. 
Υ.Σ Για την επιγραφή δεν έχω πληροφορίες αλλά άμα μάθουμε τι έγραφε θα ήταν αρκετό.
Υ.Σ 2 Πρόπερσι βρέθηκε και άλλος ένας σπασμένος θυρεός, σε ένα παλιό τοίχο στα δυτικά της πόλης.

ΤΕΛΩΝΕΙΟ 40 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ

 Δεν χρειάζεται σχολιασμός...χάθηκε πάνω απο 10 μέτρα παραλία τα τελευταία 40 χρόνια. Αυτό και μόνο θα πρέπει να μας ανησυχεί... 
Η θάλασσα δεν έβγαινε ποτέ στον δρόμο και η παραλία ήταν με άμμο........

ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ίσως η μοναδική φώτο που έχει και το παλιό σπίτι ανάμεσα στα δυο κομμάτια φρουρίου που σώζονται στην Τομπάζη, τον δρόμο που οδηγεί στο Τελωνείο από την μεριά του φρουρίου. Μάλιστα πριν πέσει στα χέρια της αγροτικής τράπεζας ήταν κατοικήσιμο (Κουνελάκης).
Δεξιά φαίνεται και το μεγάλο χαντάκι των ομβρίων που όλα τα νερά του παλιού Καστελλιού τα διοχέτευε στην θάλασσα. (υπάρχει ακόμα)

ΜΗΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΦΑΡΔΥΝΟΥΜΕ;

 Το γεφύρι της Άρτας...ή καλύτερα το γεφυράκι του Λουσακιανού δρόμου που κάποτε θα φτιαχτεί αλλά δεν βιάζεται. Αλήθεια γιατί τόση καθυστέρηση σε ένα δρόμο που κινούνται και μαθητικά λεωφορεία και το γεφυράκι είναι λίαν επικίνδυνο όπως το έχουν αφήσει;

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2020

ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ ΣΗΜΕΡΑ

 Η φύση δεν βλέπει εμπόδια, έχει τεράστια δύναμη, δεν καταστρέφει, απλά δημιουργεί και αναδημιουργεί. Μας δίνει ευκαιρίες και κάθε χειμώνα ξαναγεννιέται πάρα την αδιαφορία που της δείχνουμε και μας προσφέρει ξανά τις ομορφιές της... ως πότε όμως; 
Κάπου διάβασα οτι ....ο άνθρωπος δεν αντέχει την ομορφιά της φύσης γιατί δεν μπορεί να την χωρέσει μέσα του.. για αυτό την καταστρέφει. Όμως η φύση τολμά όσα ο άνθρωπος δεν μπορεί ..ακόμα!!!
Φανταστείτε να είχε και λίγη βοήθεια .....

ΜΙΑ ΝΕΚΡΗ ΧΕΛΩΝΑ

Μικρή νεκρή χελώνα caretta-caretta ξέβρασε η θάλασσα στα Λειβάδια του κόλπου της Κισάμου, λίγο πριν απο το Naya. Για την καταγραφή της αλλά και την απομάκρυνση της έχει ειδοποιηθεί το Λιμεναρχείο και ο Δήμος Κισάμου. 

ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΧΡΥΣΟΣΚΑΛΙΤΙΣΣΑΣ

Χειροθεσία Μοναχού και χειροτονία Διακόνου  
 Η Ιερά Κοινοβιακή Μονή Παναγίας Χρυσοσκαλιτίσσης, η ιστορίας της οποίας μαρτυρείται από το 1637, σκαρφαλωμένη στον ιερό βράχο της Παναγίας στο Δυτικό άκρο της Κρήτης, έζησε στιγμές πνευματικής χαράς και ανατάσεως καθώς εις εκ των δοκίμων της Μονής εισήχθη εις την τάξη των μοναχών και εις τον πρώτο βαθμό της ιερωσύνης. Του Όρθρου χοροστάτησε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ευμενείας κ. Ειρηναίος, Καθηγούμενος της Ι. Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Κυρίας των Αγγέλων Γουβερνέτου, πνευματικός του νέου αδελφού της Μονής, ο οποίος και τέλεσε την Ακολουθία του Αγγελικού Σχήματος. Της Θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο  Ποιμενάρχης, Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος. Ο Σεβασμιώτατος Κισάμου κ. Αμφιλόχιος στον παραινετικό του λόγο προς τον νεοκαρέντα και νεοχειροτονούμενο αδελφό της Μονής σημείωσε μεταξύ άλλων: «Μετά την τριετή δοκιμασία σου εις την Ι. Μονή της από σήμερα μετανοίας σου, επέλεξες εν ελευθερία την οδό της ολοκληρωτικής παραδόσεως στον Κύριο. Επέλεξες οδό αγγελική, «αγνή και υπερκόσμιο» κατά τον Μ. Αθανάσιο. Ζωή επιστροφής στην ακεραιότητα του αυθεντικού ανθρωπίνου προσώπου, καθώς ο μοναχισμός αποτελεί βίωση και πραγμάτωση των επαγγελιών του Κυρίου, του θαύματος της καινής ζωής. «Ει τις εν Χριστώ, καινή κτίσις». Η μοναχική κουρά, σημειώνει ο όσιος Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός, είναι ο αρραβώνας, το στέφανο του γάμου. Δύο, ανάμεσα στις άλλες οι παραγγελίες του Επισκόπου σου προς το πρόσωπο σου, τις οποίες οφείλεις, δια της προσευχής, της υπακοής, της ακτημοσύνης, της παρθενίας ως και όλων των αρετών που καλείσαι να καλλιεργήσεις, οφείλεις να πραγματώνεις εις την καθημερινότητα της μοναχικής και κληρικής σου πολιτείας.
Το πρώτον να ενθυμείσαι ότι μοναχός δεν είναι εκείνος που φορά απλώς το σχήμα και το ένδυμα του μοναχού, αλλά εκείνος που έχει νήψη και είναι μοναχός μέσα στην καρδιά του, όπως γράφει και ο όσιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος. Το δεύτερον ότι δια της εις διάκονον χειροτονίας σου καλείσαι να γίνεις διάκονος της Εκκλησίας του Χριστού, να παραδοθείς ολόκληρος εις τον Χριστό και την Εκκλησία Του, καλείσαι να αρνηθείς τον παλαιό άνθρωπο και η ζωή σου ολόκληρη να γίνει χριστοφόρα και θεοφόρα», κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ευχαριστώντας τον Θεοφ. Επίσκοπο Ευμενείας κ. Ειρηναίο δια την «πνευματική στήριξη, καθοδήγηση και φροντίδα» ως επίσης και τον Καθηγούμενο της Μονής Παν. Αρχιμανδρίτη κ. Αγαθάγγελο δια την «αγάπη, στήριξη και ενίσχυση» προς τον νέο αδελφό της Μονής. Εις την τράπεζα που παρέθεσε η Μονή ο Καθηγούμενος π. Αγαθάγγελος εξέφρασε τις ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη της Μονής προς τον Ποιμενάρχη κ. Αμφιλόχιο και τον Θεοφ. Επίσκοπο Ευμενείας κ. Ειρηναίο, αναφερόμενος με λόγους αγάπης εις τον νέο αδελφό της Μονής ως και εις τον αγώνα του «να ενδυθεί τον αγιασμό, να φορέσει την εικόνα του Επουρανίου, να αποβάλλει τον παλαιό άνθρωπο». Ακολούθως ο Θεοφ. Επίσκοπος Ευμενείας κ. Ειρηναίος, ευχαριστώντας τον Σεβ. Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιο, αναφέρθηκε εις το μυστήριο του μοναχικού βίου, το οποίο «δεν υποτάσσεται σε λογικά μέτρα γιατί ο μοναχικός βίος είναι ελευθερία, βίωμα και ζωή». Πλήθος κόσμου κατέκλυσε το καθολικό της Μονής και τους αύλειους χώρους, συμπροσευχόμενο και ευχόμενο εις τον νέο αδελφό της Μονής, εις τον οποίο εδώθη το όνομα Ευμένιος εις μνήμη δύο ενάρετων και χαρισματικών μοναχών.  Των μακαριστών: Ευμενίου Σαριδάκη, ο οποίος διακόνησε τον Όσιο Νικηφόρο τον Λεπρό και Ευμενίου Λαμπάκη, Καθηγουμένου της Ι. Πατριαρχικής Μονής Ρουστίκων Ρεθύμνης.   

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΟ

Με αφορμή μία δημοσίευση σε Κισαμίτικη Ιστοσελίδα, σχετικά με την κατολίσθηση στα Νοπήγεια με την επίσημη ονομασία "Μαυρομούστακο", θα ήθελα να καταθέσω την άποψη μου ........
Η κατολίσθηση στο συγκεκριμένο σημείο χρονολογείται πριν από το 2008 και έκτοτε "μελετάτε" - "πληρώνεται" και κάνει την διαδρομή Χανιά -Αθήνα μέχρι το 2019 και μέχρι την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων του Φεβρουαρίου του 2019 , όπου ερχόμενος στα Χανιά ο αρμόδιος Υπουργός ΥΠΟ.ΜΕ. Κος Χρήστος Σπίρτζης αναζήτησε την μελέτη που εκπονούταν από Νομαρχία και Αντιπεριφέρεια για πάνω από 10 χρόνια και με εντολή του αναβρέθηκε και άρχισε να παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης Έτσι με την υπ' αρ. 38501/04-04-2019 απόφαση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, εγκρίθηκε η ένταξη του στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) 2019 , στη ΣΑΕ 071 διάθεση ποσού 15.000.000 Ευρώ για το έργο "ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΤΟ ΕΤΟΣ 2019, ΚΑΤΑ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ Β.Ο.Α. ΚΡΗΤΗΣ".
Με την απόφαση του Υπουργού ΥΠΟ.ΜΕ. (ΦΕΚ Β΄ 1405/23-04-2019) ανατέθηκε η αρμοδιότητα για την υλοποίηση του έργου στην ΕΥΔΕ/ΚΣΣΥ του Υπουργείου .
Η Οριστική Γεωτεχνική μελέτη σταθεροποίησης και αποκατάστασης της κατολίσθησης στην θέση "Μαυρομούστακο" εγκρίθηκε με την με αρ. Πρωτ. Δ.Ο.Υ. 2785/05-07-2019 απόφαση του Υπουργού ΥΠΟ.ΜΕ. και διαβιβάστηκε αμέσως στις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΟ.ΜΕ. για την ανάθεση του έργου με την διαδικασία του άρθρου 32 του Ν. 4412/2016 με διαπραγμάτευση , λόγω του επείγοντος ενόψει και της επικείμενης χειμερινής περιόδου αλλά και της έκτακτης ανάγκης που είχε κηρυχθεί ο Νομός Χανίων λόγω των φυσικών καταστροφών που συνέβησαν στις αρχές του 2019 .
Αυτά έκανε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το συγκεκριμένο θέμα και αυτά λέγαμε και εμείς σαν Οργάνωση ΣΥΡΙΖΑ Κισάμου .....
Τώρα όμως περιμένουμε ήδη σχεδόν 6 μήνες και η νέα Κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έχει κάνει ΤΙΠΟΤΑ, πέρα από φιλικές συναντήσεις και ευχολόγια.
Εμείς περιμένουμε , έστω και καθυστερημένα, να πράξει τα αυτονόητα και συνάμα προσευχόμαστε να έρθει η Θεία Φώτιση και να χρηματοδοτήσουν την μελέτη που ζητείται εναγωνίως από τις εμπλεκόμενους Φορείς (βλέπε Ο.Α.Κ.) και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Έργου "προκαταρκτική μελέτη Β.Ο.Α.Κ., τμήμα Χανιά - Λιμάνι Κισάμου" ....γιατί θα έρθουν οι εξαγγελίες και εμείς τώρα θα είμαστε έξω.
Και τότε θα αναζητήσουμε τα έργα και τις πράξεις της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Ιάκωβος Σπερελάκης

Στο blog δημοσιεύονται όλες οι απόψεις αρκεί να είναι επώνυμες...και φυσικά ένας λόγος παραπάνω αυτή η άποψη που όλοι ξέρουμε πόσο μας έχει πειράξει η παρατεταμμένη αδιαφορία στο κομμάτι Κολυμβάρι-Νοπήγεια τόσα χρόνια.

ΤΡΙΑ ΑΛΩΝΙΑ -ΤΡΙΛΙΡΟΣ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ

Γράφει ο Μανώλης Μαρινάκης
Διδάκτορας Κλασικής αρχαιολογίας
Πανεπιστημίου Κρήτης. 
Η αρχαία κώμη «Τρίλιρος», στα Τριαλώνια της επαρχίας Κισάμου, διασώζει πολλούς γοητευτικούς θρύλους, που πολύ χαρακτηριστικά παρουσιάζει ο λαογράφος-δάσκαλος Β. Χαρωνίτης στο εξαιρετικό βιβλίο του «Η Κρήτη των θρύλων». Τους τοπικούς αυτούς θρύλους περιέγραψε επίσης η λαογράφος Θ. Καλιγιάννη σε σύντομο άρθρο της στην «Κρητική Εστία». 
Η αρχαιολογική έρευνα βεβαίως γνωρίζει ότι η περιοχή δεν φημίζεται μόνο για τους μύθους και τους θρύλους της, αλλά και για την σπουδαία ιστορία της, την οποία διηγούνται τα ερείπιά της, που εκτείνονται στους πρόποδες του λόφου «Κεφάλα», στα ΒΑ του σημερινού χωριού των Τριών Αλωνιών. Στο πέρασμα των εκατονταετηρίδων η περιοχή δεν ευτύχησε δυστυχώς να προσελκύσει το συστηματικό ενδιαφέρον της αρχαιολογικής σκαπάνης, ώστε να βγει σταδιακά από την αφάνεια. 
Η «Εκατόμπολις» Κρήτη άλλωστε, παράλληλα με τα μεγάλα αστικά της κέντρα, διέθετε και μικρότερους, περιφερειακούς οικισμούς (για τον όρο Εκατόμπολις, βλ. Ομήρου, Ιλιάδα, Β’, στ. 649). Το τοπωνύμιο «Τρίλιρος» δεν έχει καταγραφεί στις αρχαίες πηγές (σε αρχαίους συγγραφείς ή επιγραφές), ούτε μέσω των Ευρωπαίων περιηγητών, που επισκέφτηκαν την Κρήτη κατά τους πρόσφατους αιώνες. Διασώθηκε μέσω της προφορικής παράδοσης από γενιά σε γενιά, όπως συνηθίζεται στις αγροτικές κοινωνίες. 
Με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι δύσκολο να τεκμηριωθεί το εύρος του αρχαίου οικισμού και η σπουδαιότητα που κρύβει. Φαίνεται ότι δεν συγκαταλεγόταν στις αυτόνομες κρητικές πόλεις-κράτη της κλασικής-ελληνιστικής περιόδου, αφού δεν έκοψε δικά της νομίσματα, αλλά αποτελούσε εξαρτημένη κώμη εντός της επικράτειας της ισχυρής Πολυρρήνιας. Ο Στράβων αναφέρει ότι οι Πολυρρήνιοι «ώκουν κωμηδών», δηλαδή κατοικούσαν σε κώμες (γειτονιές). Διάσπαρτοι αρχαίοι οικισμοί είχαν οργανωθεί σε μεγάλη ακτίνα, που ξεκινούσε από τη θάλασσα, στον Ανατολικό μυχό του κόλπου της Κισάμου (Μυρτίλου) και εκτεινόταν μέχρι τις ημιορεινές παρυφές της ενδοχώρας. Αυτό το δίκτυο οικισμών, που είχε ως μεγαλύτερο κέντρο τη Ρόκκα και ως επίνειο τη Μήθυμνα στα Νοπήγεια, βρισκόταν υπό την σφαίρα επιρροής της ισχυρότερης Πολυρρήνιας. 
Ο P. Faure διατύπωσε πρώτος την άποψη ότι οι μικροί αρχαίοι οικισμοί που αναπτύχθηκαν γύρω από την εύφορη κοιλάδα του ποταμού «Κολένη» (κοντά στα σημερινά χωριά Νοπήγεια, Φαλελιανά, Λυριδιανά, Τριαλώνια, Δελιανά), είχαν συγκροτήσει το «Κοινό των Μωδαίων». Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το νόμισμα του «Κοινού των Μωδαίων», που ανάγεται γύρω στο 330-300 π.Χ., είναι παρεμφερές μ’ αυτό της Πολυρρήνιας. Απεικονίζει στον εμπροσθότυπο κεφαλή γενειοφόρου Διός και στον οπισθότυπο μετωπική κεφαλή ταύρου (βουκράνιο). Άλλοι μελετητές αντίθετα θεωρούν ότι οι «Μωδαίοι» κατοικούσαν στην αρχαία «Μώδα», την θέση της οποίας τοποθετούν στο σημερινό χωριό Μόδι, κοντά στο Γεράνι (βλ. Sporn 2002, σελ. 291, σύμφωνα με τον Ν. Πλάτωνα, Κρητ. Χρον. 7, 1953, σελ. 485).
Αρκετοί Ευρωπαίοι περιηγητές επισκέφτηκαν την τουρκοκρατούμενη Κρήτη. Στα βιβλία τους ή στις ανταποκρίσεις τους περιέγραφαν τις εντυπώσεις τους από τις περιοχές όπου ταξίδευαν. Μέσα από αυτές της περιγραφές άλλωστε αντλούμε εμείς οι νεότεροι σημαντικές πληροφορίες για τις αρχαιολογικές θέσεις και για την καθημερινή ζωή στα χωριά της υπαίθρου. 
Ο Άγγλος περιηγητής και ιατρός, Robert Pashley, επισκέφτηκε την Κρήτη το 1834 και αναφέρει στο βιβλίο του (“Travels in Crete”, τόμ. II, London 1837) αναλυτικά τη Μήθυμνα και τη Ρόκκα, ταυτίζοντας την ακριβή θέση τους. Σταχυολόγησε παράλληλα τις πληροφορίες παλαιότερων περιηγητών. Κατευθυνόμενος προς το Καστέλλι Κισάμου, εξέτασε αναλυτικά τα ερείπια της «Μήθυμνας της Κρητικής» στα Νοπήγεια, ενώ τη Ρόκκα την ατένισε από μακριά. Ο περιηγητής αναζητούσε να εντοπίσει ερείπια του ιερού της Ροκκαίας Αρτέμιδας, το οποίο αναφέρει ο συγγραφέας της ρωμαϊκής περιόδου, Κλαύδιος Αιλιανός (2ου αι. μ.Χ.), στο έργο του «Περί ζώων ιδιότητος» ή “De Natura Animalibus”, κεφ. 14, 20. Πρόκειται για ένα σύγγραμμα στα ελληνικά σχετικά με τη φυσιολογία και τις ιδιότητες των ζώων. Παραθέτουμε εδώ ένα απόσπασμα του αρχαίου κειμένου του Αιλιανού: 
«τοὺς δὲ νεανίας δηχθῆναι ὑπὸ κυνὸς λυττώσης, τῷ πρώτῳ δηχθέντι τῶν ἄλλων ἀμυνάντων καὶ τῷ αὐτῷ πάθει περιπεσόντων. Οἳ μὲν οὖν ἔκειντο Μηθύμνης τῆς Κρητικῆς πρὸς ταῖς ᾐόσιν ῾ἔστι δὲ αὕτη κώμη, ὥς φασιν᾽, οἱ δὲ θεώμενοι συνήλγουν τῷ πάθει, καὶ τὴν κύνα ἀποκτεῖναι προσέταττον καὶ τὸ ἧπαρ δοῦναι τοῖς νεανίαις ὡς φάρμακον τοῦ κακοῦ καταφαγεῖν, οἳ δὲ ἐς τῆς Ῥοκκαίας οὕτω καλουμένης Ἀρτέμιδος ἄγειν καὶ αἰτεῖν ἴασιν παρὰ τῆς θεοῦ». Κάποιοι μελετητές θεωρούν ότι στο αυθεντικό κείμενο θα αναγραφόταν το γνωστότερο τοπωνύμιο Ρίθυμνα, επομένως ερμηνεύουν τη γραφή «Μήθυμνα» ως πιθανό λάθος του αντιγραφέα του πρωτότυπου χειρογράφου.
Tο 1865, περίπου 30 χρόνια μετά την επίσκεψη του Pashley, ο Άγγλος ναύαρχος T. Spratt κατέγραψε στο βιβλίο του («Travel and researches in Crete, vol. II, σελ. 207-211) την εκτενέστερη περιγραφή μέχρι τότε για τις αρχαιότητες των Τριών Αλωνιών, μετά από συνάντηση που είχε με ντόπιους κατοίκους: 
«…εντοπίζονται κάποια κατάλοιπα αρχαίων τοίχων και αναλημμάτων, κάποια διάσπαρτα μαρμάρινα θραύσματα, και έξι με οκτώ λαξευτοί θαλαμοειδείς τάφοι· όμως ένας ντόπιος που δούλευε στα χωράφια, προσφέρθηκε να μου δείξει το ανώτερο επίπεδο (άνδηρο) πάνω από τους τάφους αυτούς και με διαβεβαίωσε ότι υπήρχε αρχαίο δάπεδο, κάτω από το σπαρμένο χωράφι, με μεγάλες, ορθογώνιες πλάκες σκουρόχρωμου μαρμάρου.». 
Λίγο παρακάτω αναφέρει: «…μου έδειξαν στα Τρία αλώνια ένα σημείο σε μια προεξοχή του εδάφους κάτω από το άνδηρο (πλάτωμα), όπου πρόσφατα είχε βρεθεί ένα μαρμάρινο άγαλμα, στο χωράφι του ιδιοκτήτη, ενός ντόπιου από το Αρμένι (ενν. το παρακείμενο Άρμενο Χωριό), καθώς και «χρυσό» ειδώλιο μορφής από συγγενή του…». Ο Spratt υπέθεσε ότι το ιερό της Ροκκαίας Αρτέμιδος θα μπορούσε να βρίσκεται στο κεντρικό πλάτωμα των Τριών Αλωνιών, το οποίο του θύμισε υπαίθριο χώρο λατρείας. 
Αξίζει να αναφερθεί η προφορική παράδοση κατοίκων της περιοχής οι οποίοι θεωρούν πιθανή την ύπαρξη εδωλίων μικρού αρχαίου θεάτρου ή χώρου συναθροίσεων στο πλάτωμα αυτό. Ο ιστοριοδίφης Στ. Σπανάκης αντίθετα (Κρήτη, τομ. Β’, σελ. 327) αναφέρει την ύπαρξη καταλοίπων εδωλίων αρχαίου θεάτρου στη Ρόκκα, γεγονός που δεν έχει επιβεβαιωθεί μέχρι στιγμής από την αρχαιολογική έρευνα (θα επρόκειτο μάλλον για λαξευτές κλίμακες μεγάλων οικιών).
Ο επόμενος περιηγητής του 19ου αι. που επισκέφτηκε τα Τριαλώνια είναι ο Βρετανός John Myres το 1893 (στο άρθρο του «Inscriptions from Crete”, στο περιοδικό Journal of Hellenic Studies, 1893, σελ. 184, αρ. 17). Αναφέρει ότι κατά την επίσκεψή του στο χωριό είδε μια στήλη από πωρόλιθο (πιθανότατα επιτύμβια), κτισμένη σε δεύτερη χρήση (σπόλιο) στο κατώφλι (door-sill) μιας από τις τελευταίες οικίες στο μονοπάτι που οδηγεί προς τον ελληνιστικό αρχαιολογικό χώρο. Διέκρινε στην πέτρα, με μεγάλα φθαρμένα γράμματα, τα ονόματα: ΦΕΙΔΩΝ ΝΗΦΕΩ. 
Αυτός όμως που πραγματικά μας διαφωτίζει με τις περιγραφές του είναι ο Γάλλος αρχαιολόγος P. Faure (Πωλ Φόρ), ο οποίος δημοσίευσε πολλά άρθρα για τις αρχαίες πόλεις της Κρήτης, από τη δεκαετία του ’50 και εξής. Του προξένησε ενδιαφέρον η περιοχή της εύφορης κοιλάδας του «Κολένη» ποταμού, όπου αναπτύχθηκαν μικροί οικισμοί, με επίνειο την «Μήθυμνα» στα Νοπήγεια. Θαύμασε γενικότερα την ευρύτερη περιοχή του κάμπου της Κισάμου ανάμεσα στα δύο ακρωτήρια (Γραμβούσα-Σπάθα). Και λόγω βεβαίως της ιδιότητάς του, η περιγραφή του καθίσταται εμπεριστατωμένη και αξιόπιστη. Σε άρθρο τους μας πληροφορεί τα εξής (P. Faure, “Nouvelles recherches de spéléologie et de topographie crétoise”, BCH 84, 1960, σελ. 219): 
«… Στα Τριαλώνια στη θέση «Σπιτάκια των Ελλήνων» εντοπίζεται μια αρκετά εκτεταμένη νεκρόπολη, κυρίως ελληνιστικών-ρωμαϊκών χρόνων. Απέχει 1χλμ. και 800 μ. από την Ρόκκα προς Νότο. Σ’ έναν από τους τάφους, λίγο βορειότερα του λόφου της «Κεφάλας», είχε εντοπιστεί σφραγιδόλιθος και ερυθρόμορφο αγγείο. Οι θαλαμοειδείς αυτοί τάφοι, πιθανότατα οικογενειακοί, είναι λαξευμένοι στο βράχο, με περίτεχνο θύρωμα εισόδου και ταφές στις 3 πλευρές. Στα τοιχώματα υπάρχουν κόγχες για τα λυχνάρια ή τα αγαλμάτια. Την ίδια διάταξη παρουσιάζουν οι λαξευτοί τάφοι της Πολυρρήνιας». Να σημειωθεί εδώ ότι οι ελληνιστικοί θαλαμοειδείς τάφοι της Πολυρρήνιας και της Κυδωνίας έχουν δεχτεί επιρροές από τις νεκροπόλεις της Πτολεμαϊκής Αλεξάνδρειας, που ανήκουν στον αρχιτεκτονικό τύπο των «Loculi», δηλαδή με κόγχες-εσοχές στον βράχο (Βλ. Στ. Μαρκουλάκη, στον τόμο Κρήτη-Αίγυπτος, 2000).
Ο Faure αναφέρει επίσης στα Τριαλώνια την ύπαρξη λατομείου (“carrière”), αρκετά ίχνη από τοιχοποιίες λαξευτών οικιών, καθώς επίσης ενός εκτεταμένου λατρευτικού οικοδομήματος, με Νότιο προσανατολισμό. Πρόκειται προφανώς για το ίδιο άνδηρο (ευρύ πλάτωμα του λόφου) που περιγράφει και ο Spratt.
Ένας γειτονικός αρχαίος οικισμός τοποθετείται από τον Faure στη Ν. πλαγιά του λόφου «Χαλέπα», στη θέση «Λίμνη» ή «Πατέλα», που ήκμασε κυρίως κατά την εποχή του ρωμαίου αυτοκράτορα Τραϊανού (98-117 μ.Χ.). Ακολούθως ο Γάλλος αρχαιολόγος αναφέρει μερικούς άλλους σπηλαιώδεις τάφους που είδε καθ’ οδόν προς τα Δελιανά, ορισμένοι από τους οποίους ήταν συλημένοι. Οι λήκυθοι και οι αρύβαλλοι ήταν αρωματοδόχα αγγεία, τα οποία συνόδευαν συχνά ως κτερίσματα τις ταφές.
Το 1966 επισκέπτεται την Κίσαμο ο Γάλλος νομισματολόγος G. Le Rider, ο οποίος στο βιβλίο του γράφει (G. Le Rider, “Monnaies Crétoises”, Paris 1966, σελ. 265): 
«….Από την Ακρόπολη της Πολυρρήνιας αντικρίζεις ανατολικά τον λόφο της Ρόκκας…. Από τη Ρόκκα, χωριό με στρατηγική θέση και φανταστική θέα προς τα Χανιά και προς τη Φαλάσαρνα, μια ώρα περίπατο προς τα Νότια (1χλμ και 800 μ.) βρίσκονται τα Τριαλώνια, όπου διακρίνονται επίσης πολλές αρχαιότητες. Κανείς όμως από τους κατοίκους δεν έτυχε να μου δείξει κάποιο νόμισμα εκεί, σε αντίθεση με τη Ρόκκα, όπου μου έδειξαν 4 χάλκινα νομίσματα της Πολυρρήνιας και ένα αργυρό τετρώβολο του Άργους». Ο Le Rider εκφράζει επίσης την άποψη ότι η Ρόκκα βρισκόταν υπό τον διοικητικό έλεγχο της ισχυρότερης Πολυρρήνιας. 
Να σημειωθεί επίσης ότι η ευρύτερη περιοχή των Τριών Αλωνιών δεν έπαψε να απασχολεί και νεότερους αρχαιολόγους, όχι όμως τόσο συστηματικά όσο θα δικαιούτο. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 επισκέφτηκε την περιοχή ο Άγγλος αρχαιολόγος Ian Sanders, ο οποίος μελετούσε τα ρωμαϊκά μνημεία του νησιού. Αναφέρει χαρακτηριστικά στο βιβλίο του (I. Sanders, “Roman Crete”, 1982, σελ. 28, σημ. 35): 
«…Λίγο πιο πέρα από τη Ρόκκα, το κυρίως νεκροταφείο της είναι γνωστό στη θέση Τριαλώνια, όπου ο T. Spratt, ισχυρίζεται ότι βρήκε τη θέση του ιερού της Ροκκαίας Αρτέμιδος, το οποίο μνημονεύει ο Αιλιανός». 
Ακολούθησαν οι έρευνες της Δ. Γόντικα (1988) και της K. Sporn (2002), οι οποίες αναφέρουν τα Τριαλώνια στις μελέτες τους, δίνοντας έμφαση κυρίως στους λαξευτούς, θαλαμοειδείς τάφους και στο εκτεταμένο άνδηρο, ως πιθανό τόπο λατρείας. (βλ. D. Gondicas, “Researches sur la Crete occidentale”, Amsterdam 1993, σελ. 269-270 και K. Sporn, “Heiligtümer und Kulte Kretas”, Heidelberg 2002, σελ. 289). 
Από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων έχει οριστεί ως υπεύθυνη αρχαιολόγος για την ευρύτερη περιοχή η Π. Δροσινού (η οποία έχει επιμεληθεί το ενημερωτικό φυλλάδιο του αρχαιολογικού χώρου της Ρόκκας, ΥΠΠΟ, ΕΦΑ Χανίων). 
Κλείνοντας αξίζει να επισημανθεί ότι η ευρύτερη περιοχή της επαρχίας Κισάμου κρύβει έναν πολύ αξιόλογο αρχαιολογικό πλούτο, που παραμένει ακόμα εν πολλοίς ανεξερεύνητος και μη γνωστός στο ευρύ κοινό στον βαθμό που θα έπρεπε. 
Ευελπιστούμε όμως ότι θα έρθει ο καιρός που το παράδειγμα της αρχαίας Ελεύθερνας, ή οποία ήρθε στο φως τα τελευταία 30 χρόνια, χάρις τις προσπάθειες των καθηγητών και των φοιτητών του Πανεπιστημίου Κρήτης, θα βρει μιμητές και στην Κίσαμο, ώστε να αναδειχτούν περισσότερο και οι αρχαιότητες της δικής μας επαρχίας.

ΑΛΛΑΞΑΝ ΤΙΣ ΠΑΛΙΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ

 Αντικατάσταση των πινακίδες των διοικητικών ορίων των πρώην δήμων του κόλπου της Κισάμου που συγχωνεύτηκαν, έκανε σήμερα η δημοτική αρχή Κισάμου, αντικαθιστώντας τις πινακίδες του πρώην Δήμου Μηθύμνης με νέες με την ονομασία Κίσαμος.

Η ΣΗΡΑΓΓΑ

Η Τοπολιανή σήραγγα απο το απέναντι βουνό....
«Μέσα από το φαράγγι αυτό και στη μέση περίπου της απόστασης από τον ποταμό ως την κορφή, πέρασε ο δρόμος. Στα πιο πολλά σημεία δε σκάφτηκε αλλά κυριολεκτικά λαξεύτηκε στο βράχο.  Ένα βράχο συμπαγή από ασβεστόλιθο που όταν θρυμματίζεται μυρίζει σαν μπαρούτι. Μεγάλοι όγκοι ανατινάχθηκαν με φουρνέλα και κατρακύλησαν στο βάθος. Οι εργάτες δούλευαν μέσα στον ήλιο ή και στη βροχή και στο τρομερό ρεύμα αέρα που σχηματίζεται, δεμένοι πολλές φορές από τη μέση τους με σκοινιά που η άλλη άκρη τους δενόταν σε κάποια γερή ρίζα θάμνου ή σε κάποιο βράχο. Τα φουρνέλα ανοίγονταν με το καλέμι και τη βαριά. Ένας εργάτης κρατούσε το καλέμι που ήταν στην άκρη πλακωτό, όπως ένα κατσαβίδι, και μετά από κάθε κτύπημα που έδινε ο άλλος με τη βαριά, του έδινε μισή στροφή. Έτσι το καλέμι καρφωνόταν πιο εύκολα στο βράχο. Κάθε τόσο έριχναν λίγο νερό στην τρύπα για να μην πετιέται η σκόνη να τους τυφλώνει. Για τη σήραγγα στην αρχή σκέφτηκαν πως δεν χρειαζόταν κτίσιμο, αφού ολόκληρη ήταν λαξευμένη στο βράχο. Όμως συνέχεια έτρεχε νερό από διάφορα σημεία και αρκετές φορές ξεκόλλησαν βράχια και χώματα κι έπεσαν κάτω φράζοντας το δρόμο. Έτσι αποφασίστηκε αργότερα το χτίσιμό της».  Το χτίσιμο της, σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων του χωριού που ζούσαν τότε και μερικοί συμμετείχαν στην κατασκευή της, πρέπει να ξεκίνησε γύρω στο 1920.
Αφήγηση του Χαρίδημου Σπανουδάκη.

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Δεν υπήρχαν πρωτόκολλα κατεδάφισης για το ετοιμόρροπο κτήριο (παλιό γυμναστήριο) στην αυλή του 1ου Γυμνασίου όπως είπε η δημοτική αρχή, κτήριο το οποίο για πολλούς λόγους πρέπει να φύγει από εκεί. Μάλιστα ήταν μέσα στις προτάσεις της προς τους υπεύθυνους για να ελευθερωθεί ο χώρος εκεί ώστε να μπουν τα 12 κοντέινερ που θα στεγάσουν προσωρινά τους μαθητές του Γενικού Λυκείου.
Ο μήνας τελειώνει και όπως πάνε τα πράγματα θα δυσκολευτούμε να τα κάνουμε όλα μέσα σε 40 μέρες αν θέλουμε να βγούμε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας. Βέβαια η κατάσταση μοιάζει σαν να έχουν όλοι συμβιβαστεί για φέτος, ...τα παιδιά θα είναι όλο το χρόνο φιλοξενούμενοι στις τάξεις του 1ου και 2ου  Γυμνασίου και απογευματινά.
Μια κουβέντα που έκανε προχθές ο βουλευτής Χανίων κ. Βολουδάκης με την υφυπουργό παιδείας κ. Ζαχαράκη φάνηκε η γύμνια μας ειδικά όταν τέτοια πράγματα δημοσιοποιούνται, αφού λίγο πολύ ούτε και αυτοί ξέρουν πόσες αίθουσες χρειαζόμαστε, αλλά ούτε που βρίσκονται .. Φυσικά και να έλθουν πάλι δεν είμαστε έτοιμοι να τις δεχτούμε στους χώρους που επιλέξαμε, μιας και δεν έχει γίνει εντελώς τίποτα σε αυτούς.
Με πράξη δημάρχου συγκροτήθηκε στις 7 Ιανουαρίου "Επιτροπή παρακολούθησης και συντονισμού των θεμάτων προμήθειας και τοποθέτησης κοντέινερ για την στέγαση των Λυκείων Κισάμου καθώς και της πορείας των εργασιών για την κατεδάφιση του υφιστάμενου και την ανέγερση του νέου σχολικού συγκροτήματος", αποτελούμενη από 7 μέλη 4 αιρετούς και 3 υπαλλήλους του Δήμου Κισάμου (ειδικοί σύμβουλοι).... για τον σκοπό αυτό.
Η ερώτηση μου και δεν θα την κάνω προς τους αιρετούς της πλειοψηφίας αλλά τους δυο της μειοψηφίας κ. Σταθάκη και κ. Φραγκιουδάκη, συνεδρίασατε ποτέ;
- Γιατί ο σκοπός της επιτροπής είναι αυτός  να καλείτε όποιον κρίνεται απαραίτητο για να παρέχεται στοιχεία, πληροφορίες για την υλοποίηση του έργου...στους δημότες. Αλλιώς τι νόημα έχει μια κλειστεί επιτροπή που δεν υπάρχει κάποιος πολίτης -γονέας-σύλλογος γονέων- φορέας, ώστε να ενημερωθεί για την παλιοκατάσταση μας; 
Το θέμα των σχολείων είναι πολύ σοβαρότερο από μια διαρροή νερού ύδρευσης ή ένα τσίλασμα ενός δρόμου που τα δελτία τύπου βγαίνουν στο δευτερόλεπτο..
Ας ελπίσουμε ότι κάνω λάθος εγώ και δεν είναι έτσι τα πράγματα.....

ΕΟΡΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΣ

Εκ της Αδελφότητας της Ι. Μονής Ζωοδόχου Πηγής Παρθενώνος ανακοινώνεται ότι κατά την εορτή της Παναγίας Παραμυθίας εις την Ι. Μονή μας, όπου και φυλάσσεται αντίγραφο εκ της Θαυματουργού Εικόνος της Παναγίας Παραμυθίας εκ της Ι. Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου,  θα τελεστεί το βράδυ της παραμονής, Δευτέρα 20 Ιανουαρίου, και από ώρα 8.00 μ.μ. έως 12.15 πμ. Ιερά Αγρυπνία, ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου. Εσπερινός, Ιερό Ευχέλαιο, Όρθρος και Θεία Λειτουργία. Καλείται ο Θεοτοκόφιλος λαός του Θεού όπως μετέχει της Ιεράς πανηγύρεως.
Εκ της Αδελφότητας της Μονής

Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020

ΘΑ ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΣΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΥΨΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΑΚΟ

Τακτική συνεδρίαση στις 22 Ιανουαρίου 2020, ημέρα Τετάρτη και ώρα 19:00 μ.μ. στην αίθουσα της Κοινότητας Δραπανιά, του Δημοτικού συμβουλίου Κισάμου με τα παρακάτω θέματα  ημερήσιας διάταξης:
*Εκλογή Γραμματέα Δημοτικού Συμβουλίου.
*Καθορισμός λειτουργίας Οικονομικής Υπηρεσίας.
*Συμπλήρωση της υπ.αρ.207/19 απόφασης Δ.Σ. "Αποζημίωση μελών Δημοτικού Συμβουλίου".
*Παραχώρηση χρήσης 1ου ορόφου Δημαρχείου Έλους στην Μονομετοχική Α.Ε.
*Δακοκτονία 2020-2022.
*Λήψη απόφασης για το θέμα εξόρυξης γύψου στη Κοινότητα Βάθης. Δ.Ε.Ιναχωρίου.
Κίσαμος 17 -1-2020
H ΠΡΟΕΔΡΟΣ    
ΚΑΤΕΡΙΝΑΚΗ ΝΙΚΗ

Για τον Δάκο δεν ξέρω αν θα τον βγάλουν καπάκι, όμως το θέμα του γύψου πρέπει να είναι όλη μια γροθιά και να απαιτήσουν να μην γίνει εντελώς τίποτα στα βουνά της Κισάμου. Ήδη έχουν κατατεθεί 4 ενστάσεις στην απόφαση του Υπουργείου και της Περιφέρειας να δοθούν ερευνητικές άδειες για γύψο στα Εννιά χωριά. Τρεις απο τον Δήμο Κισάμου και μια απο ιδιώτη.

ΟΙ ΚΩΝΟΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΤΣΙΜΕΝΤΕΝΙΟΙ

 Διασταύρωση Λουσακιανού δρόμου με ηρώων πολυτεχνείου ..το λεωφορείο δεν μπορεί να στρίψει και ο λόγος που έβαλαν  τους κώνους...φυσικά και δεν αντέχουν ούτε μήνα, αφού ο καθένας κάνει ότι γουστάρει εκεί. Με τον ρυθμό που πάμε τα έξοδα για νέους κώνους θα στοιχίσουν περισσότερο από το προσλάβουμε κανένα δημοτικό αστυνόμο.
Απορία βέβαια έχω η αστυνομία όταν τους βλέπει τι κάνει....ή δεν τους βλέπει;
Τα ίδια και στο Κέντρο Υγείας... μοναδική λύση τα τσιμεντένια... που να το αισθάνεται όποιος επιχειρήσει να τα "καβαλικέψει" !!!!!

Ο ΗΛΙΑΣ ΗΛΙΑΚΗΣ ΚΑΙ Ο GEROLA

Ο Ιταλός αρχαιολόγος Guseppe Gerola πέρασε από τις Στροβλές το 1900 που ήρθε στην Κρήτη σταλμένος από το Ινστιτούτο Επιστημών Γραμμάτων και Τεχνών της Βενετίας, επικεφαλής ενός συνεργείου από ειδικούς και με εντολή να μελετήσει, φωτογραφήσει και καταγράψει τα ενετικά μνημεία της Κρήτης, πριν καταστραφούν από το χρόνο.... 
Δεν έχω ψάξει στον κατάλογο του αν είχε βρει μνημεία στις Στροβλές κατά την επίσκεψη του αλλά σίγουρα οι 3 εκκλησίες του Τιμίου Σταυρού στις Στροβλές, του Αστράτηγου στα Καμηλιανά, και του Αι Γιώργη στων Καλογέρων, κτισμένες το 1440 είναι έργα Βενετών. Μάλιστα ενδεχομένως να υπάρχουν ακόμα Βενετσιάνικα αρχοντικά στις Στροβλές μιας και εκεί ζούσε η οικογένεια Στενού. 
Στην παραπάνω φώτο ο Gerola φωτογραφήθηκε με τον Ηλία Ηλιάκη και την σύζυγο του Κατερίνα  στις 11 Απριλίου 1900, όπως αναφέρει η λεζάντα στην φώτο και η σύζυγος του Γκιουζέπε (δεξιά), Έμμα, που μάλλον φιλοξενήθηκαν στην οικία του Ηλιάκη.

ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

από το Ίδρυμα Μπότση.
Τιμή σε θεσμό του Οικουμενικού Πατριαρχείου, σημειώνει ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος
  Το Ίδρυμα Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθανασίου Βασ. Μπότση, κατά την 36η Απονομή Δημοσιογραφικών Βραβείων, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020, στο Μέγαρο Σαρόγλου, στην Αθήνα, παρουσία της Α.Ε. του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Προκοπίου Παυλόπουλου, απένειμε Ειδική Τιμητική Διάκριση στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης «για τη συμπλήρωση μισού αιώνα δράσης και την ανάδειξή του σε Ίδρυμα οικουμενικής εμβέλειας όχι μόνο για το αποστολικό του έργο, αλλά και την έμφαση που έχει δώσει σε θέματα προάσπισης της ανθρώπινης αξίας και τον πολισμό». Η Α.Θ.Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος Α΄, απέστειλε Χαιρετισμό, στον οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει: «Χαιρετίζομεν την απονομήν Ειδικής Τιμητικής Διακρίσεως εις την Ορθόδοξον Ακαδημίαν Κρήτης, επί τη συμπληρώσει πεντηκονταετούς πρωτοποριακής πνευματικής, πολιτισμικής και κοινωνικής προσφοράς. Από του έτους 1968 μέχρι σήμερον, τό καύχημα τούτο του Οικουμενικού Θρόνου υπήρξε τόπος μαρτυρίας της Ορθοδοξίας εν τω συγχόνῳ κόσμῳ, προασπίσεως των πανανθρωπίνων αξιών της ειρήνης, της δικαιοσύνης καί της αλληλεγγύης, χώρος συναντήσεως καί καταλλαγής, μελέτης και πνευματικότητος, διαχριστιανικών διαλόγων, οικολογικών πρωτοβουλιών, πραγματοποιήσεως διεθνών θεολογικών καί διεπιστημονικών συνεδρίων, διακονίας του Θεού και των ανθρώπων, σημείον αναφοράς διά την τοπικήν κοινωνίαν. Εις την ιστορίαν του Χριστιανισμού θα παραμείνη η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης ως ο ιερός τόπος, όπου συνήλθεν η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Ιούνιος 2016). Το Ίδρυμα «Αθανάσιος Μπότσης» ετίμησε ένα θεσμόν του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο οποίος εκπροσωπεί το πνεύμα του, το πνεύμα ανοικτοσύνης, διαλόγου, σεβασμού προς την αξιοπρέπειαν, την ελευθερίαν και τον αιώνιον προορισμόν του ανθρώπου».
Το βραβείο παρέλαβε, από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Προκόπιο Παυλόπουλο, ο Πρόεδρος της ΟΑΚ Σεβασμ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ο οποίος ευχαρίστησε τον Παναγιώτατο για τα ενθαρρυντικά λόγια του, καθώς και τον Πρόεδρο του Ιδρύματος «Αθανάσιος Μπότσης» κ. Πάνο Καραγιάννη. 
Στην τελετή, επίσης, παρευρέθη ο Γενικός Διευθυντής της ΟΑΚ Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, καθώς και φίλοι του Ιδρύματος.

ΡΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ

                                      ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗΣ
                      Έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου & Σελίνου
                       ΑΡΧΕΙΟ  ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΚΑΚΗΣ
   Είναι αείζωος ο λόγος του αοίδιμου Ειρηναίου, είναι ταύτιση ορθοδοξίας και ορθοπραξίας. Νοιώθομε παντού την πνευματική του ύπαρξη, ως παρουσία του Θεού, που εν ταπεινώσει και μόνο «Φαίνεται» -Στη φάτνη του σπηλαίου - στην έρημο όπου ο Ιωάννης, ο Ιορδάνης εστράφη προς τα οπίσω, εκεί στην έρημο ακούγεται η φωνή του Θεού. Ύστερα στο λόγο και στα θαύματα του Χριστού, στο Σταυρό ως φόβος και στην Ανάσταση Φως, στους μαθητές των θυρών κεκλεισμένων, στη Λίμνη, και στο δρόμο προς Εμμαούς.
Στην επί γης παρουσία του ο Κύριος και την  τρίχρονη διδασκαλία του, δεν αγωνιούσε να εξασφαλίσει  υστεροφημία. Βρήκε αγράμματους μαθητές, όχι γραμματείς λογογράφους, που θα διάσωζαν του λόγους, τους προφορικούς σε επίσημα βαρυσήμαντα κείμενα. Πέντε αιώνες πριν και ο μεγάλος Σωκράτης έμενε διδάσκων και ευτύχησε να έχει τον Πλάτωνα που μας διέσωσε τον φιλόσοφο σε αθάνατα βιβλία.
     Οι αγράμματοι μαθητές του Ιησού γίνονται  Απόστολοι μάρτυρες και άλλοι, οι Ευαγγελιστές διασώζουν τους λόγους και τα έργα του Κυρίου. Απόστολος του Κυρίου και ο Ειρηναίος, άγιος πια στη συνείδηση των ανθρώπων
    Ο Ειρηναίος δεν είχε τον χρόνο, βιώνοντας τις ανάγκες και τον πόνο των ανθρώπων, εργαζόμενος νυχθημερόν να μας αφήσει κάποια σημαντική θεολογική μελέτη. Δεν τον ενδιέφερε άλλωστε αφού δεν λείπουν από τις βιβλιοθήκες ανάλογα βιβλία. Γράφει βέβαια στο περιοδικό Χριστός και Κόσμος. Κάποια  μικρά βιβλία των σκέψεων του, ξεχασμένα επανεκδίδονται σήμερα, παντού, προφορικά και γραπτά δεν χρησιμοποιεί το εγώ «η Εκκλησία μας παιδιά μου» κηρύττει, μας λέγει, διδάσκει. 
    Ομιλεί και απευθύνεται απλά παραινετικά, δεν τον ενδιαφέρει ο εντυπωσιασμός ούτε η στομφώδης σοβαροφάνεια, από ψυχής ο λόγος βγαίνει παρηγορητικά τα λόγια του βιωματικά αλλά και οραματικά εναγώνια.
    Γύρω στον σεβάσμιο επίσκοπο και διδάσκαλο έργων και λόγων « ως Σχολή» υπάρχουν ιερείς. Δάσκαλοι επαγγελματίες γεωργοί και βοσκοί πολλοί που συνέδραμαν το έργο του , θα συνεχίσουν και στο μέλλον το παράδειγμά του. 
    Νέος βρέθηκε δίπλα στον Ειρηναίο, ο Αντώνης Βακάκης θεολόγος και λογιώτατος στη βυζαντινή μουσική- χαρισματικός ιεροψάλτης. Ο Ειρηναίος επένδυσε προφητικά πολλά στον νέο θεολόγο και γραμματέα  και τρείς δεκαετίες τώρα στηρίζει το πολυσήμαντο έργο της Μητροπόλεως, όπως επάξια συνεχίζεται από τον διαδεχθέντα τον Ειρηναίο σημερινό Μητροπολίτη Σεβασμιότατο Αμφιλόχιο.
    Έργο εκλεκτού μαθητού, η συγγραφή του βιβλίου «Ρήματα Ζωής» Ειρηναίου Γαλανάκη. Είναι μια διασωστική μακρά προσπάθεια, πράξη ζωής, καταγραφής των λόγων του Ειρηναίου των ύστερων χρόνων της διακονίας του. Οι ηχογραφημένες ομιλίες των κηρυγμάτων γίνονται με την επιμέλεια του συγγραφέα βιβλίο, προσφορά σε όλους μας και η ύπαρξη ενός τέτοιου βιβλίου διαιωνίζει το πνεύμα της εκκλησίας δια του προφορικού και αυθεντικού λόγου του Ειρηναίου. Εργασία για την οποία μπορεί να σεμνύνεται ο συγγραφέας Αντώνης Βακάκης, πνευματικό του αντίδωρο στο μεγάλο δάσκαλο αλλά και σαν έκδοση της Μητροπόλεως μας τιμά την Εκκλησία, την εκκλησία με την οποία ο Χριστός πορεύεται στους αιώνες. 
Πολύ θα χαίρεται εν ουρανοίς ο άγιος αοίδιμος πατέρας και επίσκοπός μας  Ειρηναίος, δια τον αγαπημένο μαθητή τον Ευαγγελιστή των λόγων του. Προσφορά ανεκτίμητη.
Γ. Πευκιανάκης

Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΠΑΝΤΑ ΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΣ

Με την υφυπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, αρμόδια για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, συναντήθηκε ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ Μανούσος Βολουδάκης, με αντικείμενο προβλήματα του νομού Χανίων (εγώ αναφέρω τα της Κισάμου)  στον τομέα αρμοδιότητας της....και τις είπε όπως γράφουν τα Hania news
1. ΕΠΑΛ Κισάμου: Τα containers που έχουν εξασφαλισθεί για την προσωρινή στέγαση του ΕΠΑΛ, δεν επαρκούν για τη στέγαση των εργαστηρίων. Επιπλέον, η μελέτη για τα νέα κτήρια δεν έχει πρόβλεψη για το ΕΠΑΛ, όπως ενημερώθηκα σε πρόσφατη σύσκεψη στον Δήμο Κισάμου. Τόνισα ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να διασφαλισθεί η συνέχιση της πλήρους λειτουργίας του ΕΠΑΛ Κισάμου, τόσο στο διάστημα της προσωρινής στέγασης, όσο με την οριστική λύση στο μέλλον. Ζήτησα να διευκρινίσει η Υφυπουργός τις προθέσεις του Υπουργείου ως προς το ζήτημα αυτό, καθώς πρόσφατες συζητήσεις έχουν δημιουργήσει ανησυχίες στην τοπική κοινωνία. Έλαβα τη διαβεβαίωση ότι το Υπουργείο δεν έχει στο σχεδιασμό του ούτε κατάργηση ούτε συγχώνευση του ΕΠΑΛ Κισάμου με άλλο γειτονικό ΕΠΑΛ. (Για το ζήτημα των containers και της μελέτης, η Υφυπουργός θα απαντήσει τις επόμενες ημέρες).

3. Δημοτικό Σχολείο Έλους Κισάμου: Το σχολείο αυτό έχασε το χαρακτηρισμό του δυσπρόσιτου επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ. Ζήτησα να δοθεί ξανά ο χαρακτηρισμός αυτός, για να διευκολυνθεί ο διορισμός εκπαιδευτικών στο σχολείο αυτό (μοριοδότηση). Η Υφυπουργός με ενημέρωσε για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί, με πρόταση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας του νομού, και με διαβεβαίωσε ότι θα την κάνει δεκτή. (Συνεννοήθηκα ήδη σχετικά με τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας των Χανίων).

Παρά την προσπάθεια του Μανούσου εγώ βλέπω οτι ούτε η κ. Ζαχαράκη ξέρει ακριβώς πόσα κοντέινερ χρειαζόμαστε, αλλά ούτε και πότε θα έλθουν.
Ήδη απο την πρώτη του χρόνου μετράμε αντίστροφα και δεν πιστεύω οτι κάποιος "πιστεύει" οτι θα είμαστε έτοιμοι τον Μάρτιο... που εμείς το ξέρουμε, αλλά δεν το ξέρουν οι καθηγητές.

ΜΙΑ ΙΔΕΑ ΧΙΛΙΟΕΙΠΩΜΕΝΗ

Κάτι παραπάνω ξέρουν αυτοί εκεί στον Πλατανιά στην Αγιά Μαρίνα και τον Σταλό... και σίγουρα περισσότερα απο τους εμπλεκόμενους στο Μαύρο Μώλος που κάθε χρόνο μαλώνουν ποιανού είναι η αμμούτσα. Δοκιμασμένη μέθοδος απλά χρειάζεται άδεια και πρώτο λόγο απο την δημοτική αρχή... σε μερικά χρόνια όπως πάμε στο Μαυρο Μώλος δεν θα υπάρχει ούτε κόκκος άμμου...να το θυμάστε!!!
Και φυσικά όχι μόνο στο Μαύρο Μώλος αλλά και στο Τελωνείο και στο γήπεδο και στον Δραπανιά και στα Νοπήγια.. Άμμο θέλουν οι τουρίστες.....