«Αυτόματος πιλότος» ή «Δημιουργία»;
Σιγά -σιγά η φετινή τουριστική σεζόν ανοίγει τα «φτερά» της και απ’ ότι διαφαίνεται τα μηνύματα που λαμβάνουμε όσοι εμπλεκόμαστε με το τουριστικό προϊόν είναι αρκετά αισιόδοξα παρόλες τις περιρρέουσες συνθήκες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προκρατήσεις είναι ήδη σε υψηλά επίπεδα, ενώ ταυτόχρονα είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι η φετινή σεζόν θα ανοίξει πολύ νωρίτερα απ’ ότι τα δύο προηγούμενα έτη.
Παρόλα αυτά, δεν πρέπει να εφησυχάζουμε ούτε στα αισιόδοξα μηνύματα, ούτε στην ομολογουμένως θετική ατμόσφαιρά που επικρατεί ανάμεσά μας.
Σίγουρα όλα δείχνουν πως η Κρήτη απ’ άκρη σ’ άκρη θα πρωτοστατήσει φέτος στις αφίξεις τουριστών.
Σε ότι αφορά δε την Κίσσαμο, η οποία αποτελεί ένα εκ των σημαντικότερων σημείων αναφοράς του τουριστικού προϊόντος της νήσου, για ακόμη μια χρονιά είμαι πεπεισμένος πως θα ξεπεράσουμε κάθε προσδοκία!
Μας αρκεί ωστόσο, η Κίσσαμος να αποτελεί απλώς ένα «σταυροδρόμι» απ’ όπου πάνε και έρχονται τουρίστες, δίχως να μένουν εκεί;
Μας αρκεί να βλέπουμε να σημειώνονται τεράστια νούμερα επισκεψιμότητας, δίχως να λαμβάνουμε την υπεραξία τους;
Έχω την αίσθηση πως η απάντηση είναι προφανής. Η Κίσσαμος, ένα μέρος εκ των ομορφότερων παγκοσμίως, οφείλει να μετατραπεί σε προορισμό διαμονής και όχι απλώς σε ένα «πέρασμα» χιλιάδων επισκεπτών προκειμένου να απολαύσουν τα μέρη της για λίγες ώρες και μετά να φύγουν. Οφείλει εν τέλει, να δώσει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να την γνωρίσει καλύτερα απολαμβάνοντας την Ανατολή και τη Δύση της.
Ποιος δεν θα ‘θελε να ξέρει ότι το παιδί του θα βρει δουλειά στον τόπο του…γιατί πολύ απλά θα υπάρχουν δουλειές; Ποιος δεν θα ‘θελε να βλέπει τον τόπο του, το χωριό του, να είναι ακμαίος και να σφύζει από ζωή…γιατί πολύ απλά θα κατοικείται, θα έχει και θα δημιουργεί δουλειές;
Αρκεί να αναλογιστούμε τα οφέλη από την παραπάνω περιγραφόμενη κατάσταση. Εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, ραγδαία επιχειρηματική και εν γένει οικονομική ανάπτυξη, θεμελίωση του προορισμού ως έναν εκ των λίγων “must” των τουριστικών ροών. Όλα τα παραπάνω νοούνται υπό τη βασική προϋπόθεση του σεβασμού προς τη φύση και της ορθολογικής διαχείρισης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος!
Για να γίνει λοιπόν, το όνειρο πραγματικότητα και να μην μείνουν τα σχέδια ή τα οράματα στη φαντασία μας, αλλά αντιθέτως να μπουν τα θεμέλια για να γίνουν πράξη, χρειάζονται έργα υποδομής, επιχειρηματικά αναπτυξιακά εργαλεία, κυρίως δε, συγκεκριμένη στόχευση και συνεργασία μεταξύ των φορέων.
Κακά τα ψέματα. «Ένας κούκος δεν φέρνει την Άνοιξη» όπως εύστοχα λέει η λαϊκή ρήση, η συνένωση δυνάμεων όμως και η συμμετοχή στο σχεδιασμό ανθρώπων με γνώση και εμπειρία επί του τουριστικού προϊόντος, μπορούν να κάνουν την αλλαγή, ή αν προτιμάτε, μπορούν να προσθέσουν ένα σημαντικό λιθαράκι στο ήδη υπάρχον οικοδόμημα της τοπικής μας οικονομίας!
Υπό αυτό το πρίσμα, ο Νέος Εμπορικός Σύλλογος Κισσάμου θα μπορούσε να συμβάλει σε μέγιστο βαθμό σε αυτή την προσπάθεια ως ένας εκ των βασικότερων κρίκων μεταξύ της κοινωνίας και των πολιτικών και οικονομικών φορέων - οργανισμών του τόπου μας, ως «εγγυητής», αλλά και «εργάτης» που ξέρει να κάνει τη «δουλειά» με αποτελεσματικότητα.
Με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως τη διοργάνωση συνεδρίου με de facto θεματική ατζέντα γύρω από τη διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την τοπική αγορά, με προτάσεις προς την πολιτεία για ισόρροπη ανάπτυξη όλων των περιοχών του Δήμου και αναλογική ως προς το συγκριτικό τους πλεονέκτημα, με την επί μέρους και εν τέλει συνολικά ανάδειξη τοπικών προϊόντων μέσα από ένα εποχικό εκθετήριο με τη συνεργασία του Δήμου, με την ενημέρωση πολιτών και κυρίως των νέων για τα νέα αναπτυξιακά προγράμματα με σκοπό το επιχειρείν, την πλήρη ενημέρωση τουριστικών γραφείων για τα αξιοθέατα της Κισσάμου και άλλες σημαντικές κινήσεις, με τις οποίες μπορούμε να κάνουμε την αρχή.
Γι’ αυτό και ο νέος νόμος περί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Πρότυπων Τουριστικών Προορισμών είναι στη σωστή κατεύθυνση, δίνοντας πλέον το έναυσμα για να εκμεταλλευτούμε ευκαιρίες και δυνατότητες που μέχρι πρόσφατα δεν είχαμε.
Το θέμα λοιπόν είναι να βγάλουμε την Κίσσαμο από τον «αυτόματο πιλότο» και να χαράξουμε Εμείς την πορεία που προσδοκούμε γι’ αυτόν τον τόπο και τη νέα γενιά που θα τον «κληρονομήσει». Μέσα από το τρίπτυχο: «Προστασία, Ανάδειξη, Ανάπτυξη», είμαι σίγουρος πως το νέο μονοπάτι που θα κληθούμε να συνδημιουργήσουμε θα είναι φωτεινό και προσοδοφόρο!
Ολόψυχα εύχομαι σε όλους καλή σεζόν!
Περικλής Χηνόπουλος,
Επιχειρηματίας,
Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών,
Πρώην Πρόεδρος Τουριστικών γραφείων Δυτικής Κρήτης και νυν Αντιπρόεδρος,
Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Κισάμου