Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017

ΠΟΙΜΕΝΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Αξίζει να το διαβάσετε και για τους όρους και λέξεις που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας.
ΓΙΑΝΝΗ Ι. ΜΑΥΡΑΚΑΚΗ
ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
ΧΑΝΙΑ 1948
«Απού ’χει πρόβατα ’χει τα κι’ απού τά βόσκει τρώει τα».
Οι Βοσκοί. 
Οι βοσκοί της Κρήτης κατοικούν μόνιμο στα ορεινά κυρίως χωριά της και ανήκουν σε γεωργικές οικογένειες, που κοντά στις γεωργικές απασχολήσεις των, κάνοντας κάποια εναλλαγή των μελών τους στις διάφορες δουλειές, ασχολούνται και με την κτηνοτροφία και ιδίως τη βοσκή αιγοπροβάτων. Βοσκοί με κύριο επάγγελμα την βοσκική είναι ελάχιστοι στην Κρήτη.
Ο Κρητικός βοσκός μπορεί να είναι οιασδήποτε ηλικίας και φορεί τη συνηθισμένη κρητική φορεσιά. Το χειμώνα όμως, που είναι τα χιόνια, το κρύο και οι βροχές και είναι υποχρεωμένος να στέκεται για τη βοσκή και φύλαξη των εχνών του μέρα νύχτα, ντύνεται πιο βαρειά, με το ρασομίτανο, τη ρασόκαρτσα και το ράσο (είδος παλτού) ή καπότο, που κατασκευάζονται από την τριμμένη ρασιά που υφαίνουν οι γυναίκες στους αργαλειούς (στ’ αργαστήρια) από το φάδι που κάνουν με το κλώσιμο του μαλλιού των ωζών ή της τρίχας των αιγών, όταν κατασκευάζουν γαμπάδες (γαμπάς είναι το ράσο που γίνεται από τις τρίχες των αιγών και είναι περισσότερο αδιαπέραστο απ’ το νερό της βροχής, γιατί γλιστράει απ’ τις τρίχες του και φεύγει (πέφτει), μα δεν είναι ζεστερό σαν το άλλο). Ο βοσκός κρατεί πάντα σχεδόν τη κατσούνα του, για στήριγμα, άμυνά του και για το πιάσιμο των αιγοπροβάτων.
Στην πλάτη του έχει κρεμασμένο (βαστά) το βοσκοσάκκουλό τους μέσα στο οποίο βρίσκεται το βοσκικό του (το φαγητό του) και το τζαγκαρευτικό του, που του είναι απαραίτητο για το ράψιμο των στιβανιών του. Στη μέση του ή σπανίως στο σακούλι του), έχει αχώριστο σύντροφό τους τον πασαλή (το Κρητικό μαχαίρι). Καμιά φορά βαστά και το τόσο αγαπημένο στους Κρητικούς ντουφέκι για την προστασία του εαυτού του και του κοπαδιού του από τους κλέφτες.
Στην Κρήτη που δεν υπάρχουν τσελιγκάτα με πολλά πρόβατα γίνονται οι συνεταιρισμοί, δηλαδή τα κοινιάτα  ή περισσοτέρων ιδιοκτητών και στένονται τα μιτάτα για την εξυπηρέτηση των ζώων αυτών. Συνήθως τα κουράδια (κοπάδια-ποίμνια) στην Κρήτη, καθώς και στην λοιπή Ελλάδα, έχουν 200-500 αιγοπρόβατα. Το κουράδι (σχετικά του δε τα κείρω-κουρεύω-κουρά) έχει οδηγούς κριούς ή τράγους – μπροσταρόκριγιους ή μπροσταρότραγους (στην υπόλοιπη Ελλάδα λέγονται γκεσέμια οι οδηγοί κριοί), για επιβήτορες τους βαρβατόκριγιους ή βαρβατότραους, τα έγγαλα (τα γαλατερά θηλυκά ζώα), τα στείρα (στέρφες = τα θηλυκά στείρα της άλλης Ελλάδος) και τα αρνόριφα.
Όταν σαλεύουν για τη βοσκή τα αιγοπρόβατα προηγείται ο οδηγός μπροσταρόκριγιος ή μπροσταρότραος, έπειτα ακολουθούν οι άλλοι κριγοί ή τράγοι, κατόπιν βαδίζουν τα πρόβατα ή οι αίγες και ύστερα τα αρνιά ή ρίφια του κουραδιού.
Πιστεύεται πώς κάθε κουράδι έχει τον οδηγό του – δηγότου δηλ. κάποιο ζωόμορφη στοιχειό με μορφή κριού ή τράγου ή ποιμενικού σκύλου, που κατά την φαντασία των βοσκών οδηγεί και προστατεύει το κουράδι και έτσι ευτυχεί και μεγαλώνει και χιλιάζει (κάνει χίλια ζώα).
Παλαιότερα επίστευαν (και έπραττον αυτό που και σήμερα ίσως γίνεται), ότι ο δηγός γινόταν με την βοήθεια του ανθρώπου ως εξής: Έσχιζαν το μηρό ενός τράγου ή κριού και έμπηχναν εκεί ένα κομμάτι ψαροκόκκαλο (γι’ αυτό σημειώνομε και στο περί μπολιάσματος αιγοπροβάτων σχετικό
μέρος). Έπειτα το έρραβαν ή το εμαγάριζαν, όπως λένε με σκυλοκόκκαλο που έβαζαν μαζί του στο μέρος αυτό. Έτσι επίστευαν οι βοσκοί και πιστεύουν ίσως και σήμερα μερικοί απ’ αυτούς πως δεν πιάνει λάβωμα – μάτιασμα – βασκανία, τα ζώα και πως απομακρύνονται και οι άλλες αρρώστιες απ’ αυτά και έτσι δεν ψοφούν τα ζώα του κουραδιού παρά πλησιαίνουν και χιλιάζουν.
Ο οδηγός και τα άλλα ζώα της πρωτοπορίας – της εμπροσθοφυλακής – του κουραδιού, λέγονται μπροστέλλο ή αμάτι του κουραδιού (κάβος των ωζώ στην Ανατολ. Κρήτη, Ξανθουδίδου, Ποιμ. Δυτ. Κρήτης, σελ.37) και έχει τα ζωηρότερα και ισχυρότερα ζώα.
Τα ζώα που βρίσκονται στη μέση του κουραδιού είναι μέτρια στηναντοχή, ζωηρότητα κτλ. και λέγονται η μέση των ωζώ. Τα ζώα δε που βαδίζουν τελευταία δηλ. στην ουρά του κουραδιού αποτελούν την λεγομένη κουντούρα των ωζώ και είναι πιο μικρά και ασθενή.
Για να μη δημιουργούνται παρεξηγήσεις μεταξύ των μιτάτων, επιτρέπεται το άρμεγμα σε ξένο μιτάτο, αν είναι κάτω των 15-20 ανακολιάρικων έγγαλων ζώων. Μα αν είναι περισσότερα τα διώχνουν, τα πρώχνουν, προς το μιτάτο τους και ειδοποιούν τους βοσκούς να τα πρεμαζώξουν (περισυλλέξουν). Διαφορετικά γίνονται τσακώματα και αφορμή ζωοκλοπής, απ’ την οποία γεννήθηκε το έθιμο των δανεικώνκατά το οποίο, αν έκλεψε ένας 10 ή 15 ζώα του άλλου, του κλέβει κι’ αυτός άλλα τόσα και έτσι πάνε πάτσι (ίσα – ίσα).
Το άρμεγμα των αναγκολιάρικων ζώων επιτρέπεται ακόμη και για λόγους υγιεινούς, για να μην πήξη μέσα στους μαστούς των το γάλα, που τρυπά τους μαστούς άμα παραμείνη πολύ σ’ αυτούς και επιφέρει πολλές φορές το θάνατο των ζώων.
Όταν οι βοσκοί φύγουν από τα ζώα τους (που γίνεται συχνά για διαφόρους λόγους) και τα αφήσουν να βόσκωνται μόνα τους λέγουν, πως τα άφισαν ορνικά ή λιμπερτά – αλιμπερτά (εκ των λατινικών libero – liberta – liberus = ελευθερώ, αφίημι, απελεύθερος), γίνονται συνήθως οι κλεψιές των ζώων ή οι αγροζημίες που προξενούν τα χωρίς καθοδήγηση και φύλαξη ζώα, γι’ αυτό και το Κράτος δι’ αστυνομικών διατάξεων τους υποχρεώνει να μην απομακρύνωνται απ’ αυτά.
Τα αιγοπρόβατα βόσκονται και κατά την νύκτα στους σαλεμούς που κάνουν. Υπάρχουν ποικίλοι ποιμενικοί όροι για το βοσκό, τη βοσκική και τα αιγοπρόβατα όταν βόσκωνται, όπως λ.χ. οι εξής: Γκαλονόμος= αυτός που βόσκει α έγγαλα, στειράρης ή στειροβοσκός = αυτός που βόσκει τα στείρα, γιδάρης εκείνος που βόσκει τις έγγαλες αίγες, γιτσικάρης ο βόσκων τα γιτσικά, προβατάρης ο βόσκων πρόβατα, αρνοβοσκός ή αρνάρης, ριφοβοσκός και στην Ανατ. Κρήτη λιανοστειράρης, ο βόσκων τα στείρα αρνιά και ρίφια και μαροπονόμοςαυτός που βόσκει τα μάροπα. Βόσκω = είμαι βοσκός (στην Ανατ. Κρήτη βοσκεύω). Ομοίως βοσκίζομαι, βοσκίζω και το συνώνυμό του βλέπω τα έχνη π.χ. εβόσκησα τα ζώα, έφερα βοσκησμένες τσ’ αίγες, αβόσκηστα έφερες τα έχνη, σήμερα έβλεπα τα στείρα μας.
Συνεχίζεται...

9η ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ)
Άρχισαν οι εργασίες της 9ης Ολυμπιάδας του Πνεύματος –ενός γεγονότος κορυφαίου για την παγκόσμια διανόηση– την Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2017, εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, στην ΟΑΚ, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 17 Σεπτεμβρίου. Η 9η Ολυμπιάδα του Πνεύματος πραγματοποιείται με κύριο διοργανωτή το Διεθνές Ίδρυμα Επιστημών STEPS (Έρευνας, Τεχνολογίας, Οικονομικών και Πολιτικής για την Κοινωνία) και τη συνδιοργάνωση της ΟΑΚ. Ιδρυτής και πρωτεργάτης της Ολυμπιάδας Πνεύματος, είναι ένας Χανιώτης συμπολίτης  μας, ο Καθηγητής κ. Επιμενίδης Χαϊδεμενάκης.
  Ο θεσμός της Ολυμπιάδας του Πνεύματος, αποτελεί για την Επιστήμη και τον Πολιτισμό ένα γεγονός ιδιαίτερης ...

Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2017

ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΗΓΩ ΕΓΩ .....

Ας ξεκαθαρίσουμε την κατάσταση για να να καταλάβουμε οτι πρόκειται περί "ζώου" και όχι ανθρώπου και δεν υπάρχει περίπτωση να μην συλληφθεί, εκτός κι αν τις γυρίσει πίσω απο μόνος του.
Οι "πατημασίες", τα αποτυπώματα, τα ίχνη της ανθρώπινης ζωής που βρέθηκαν στην Κίσαμο και χρονολογούνται προ εκατομμυρίων χρόνων έγιναν στόχος πολύ πριν βγουν τα δημοσιεύματα περί της ανακάλυψης στα ΜΜΕ αυτό φαίνεται απο τις μαρτυρίες των ανθρώπων που ήξεραν που ήταν και τα επισκεπτόταν τακτικά. Το σίγουρο είναι οτι κλάπηκαν αυτό το καλοκαίρι. 
Ποιος μπορεί να τα πήρε;
Επαγγελματίες συλλέκτες απολιθωμάτων που υπάρχουν, έχουν πιαστεί παλαιότερα και στην Κίσαμο να συλλέγουν τους απολιθωμένους αχινούς προς πώληση. Φυσικά στην περίπτωση αυτή θα ήξεραν τι θα έπαιρναν και δεν θα έπαιρναν στην τύχη.
Δεύτερη περίπτωση αντίζηλοι της ανακάλυψης... αλλά και αυτοί απορρίπτονται μιας και θα εξαφάνιζαν όλα τα ίχνη.
Και τέλος ο ανίδεος ντόπιος, που νομίζει οτι έκανε κανένα κατόρθωμα με το να τα πάρει και να βάλει στο σπίτι του!!!! 
Δεν υπάρχει αμφιβολία οτι ο κακός συλλέκτης είναι εκτός απο ερασιτέχνης και πολύ χαζός. Μάλιστα θα μπορούσε να κάνει και μεγαλύτερη ζημιά αλλά απο την ασχετοσύνη του πήρε αυτά που δεν είχαν αξία, εκτός απο ένα.... τα υπόλοιπα ούτε ήξερε τι ήταν.
Ας ελπίσουμε οτι θα φιλοτιμηθεί να τα γυρίσει έστω και έτσι που τα έκανε....κάποιοι στα 5.7 εκατομμύρια χρόνια εξελίχθηκαν φυσικά κάποιοι έμειναν και στάσιμοι....

ΣΤΟ ΤΣΑΚ ΤΟΥΣ ΕΒΓΑΛΑΝ

Τελευταία μέρα σήμερα για τον ναυαγοσώστη και να σου μια περίπτωση που την έπιασε και η κάμερα....Ντεντάκης-Ψαράκης επι του έργου. Μπράβο στα παιδιά... το θέμα είναι τι θα γίνει από αύριο.
Δήμαρχε έστω μια μικρή παράταση για τα παιδιά που εργάζονται στα Φαλάσαρνα δες αν μπορεί να γίνει.
Μπράβο ρε μάγκες ήσαστε οι καλύτεροι και οι πρώτοι σε μια παραλία που έχει 3000 κόσμο καθημερινά ανταπεξέλθατε των δυσκολιών με απόλυτη επιτυχία. Χίλια μπράβο.
Για την ιστορία σήμερα σώθηκε ένας Γερμανός και ένας Ρώσος ...που παρά τις προειδοποιήσεις και τις κόκκινες σημαίες το έπαιξαν "μάγκες" ....

ΠΑΓΚΡΗΤΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ

...στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ)
Η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) και η Περιφέρεια Κρήτης, στο πλαίσιο του εορτασμού των πενήντα ετών από της ιδρύσεώς της, διοργανώνει Επιστημονικό Συνέδριο Αγιογραφίας, με θέμα: «Το φως της Αγίας Γραφής ως πηγή έμπνευσης στην βυζαντινή τέχνη».
Το παρόν Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 2 μέχρι και την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017 στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος (Κολυμπάρι Χανίων). Σκοπός του Συνεδρίου είναι η συνάντηση, η αλληλογνωριμία, η συζήτηση για τις ποικίλες  καλλιτεχνικές τάσεις στο χώρο της Αγιογραφίας, καθώς και για το μέλλον της Αγιογραφίας στην Κρήτη.
Η Έκθεση Αγιογραφίας θα εγκαινιασθεί το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου και ώρα 19:30 στους χώρους της Ορθοδόξου Ακαδημίας και θα διαρκέσει έως και 15 Δεκεμβρίου 2017. Θα συνοδεύεται από έναν καλαίσθητο κατάλογο με έργα των συμμετεχόντων, με την ευγενή στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.
Το Συνέδριο απευθύνεται σε Αγιογράφους από όλη την Κρήτη, καθώς και σε σχετικούς εκκλησιαστικούς και άλλους Φορείς. 
Σας παρακαλούμε, εάν το επιθυμείτε, να δηλώσετε τη συμμετοχή σας το αργότερο έως τις 15 Οκτωβρίου 2017, αναγράφοντας τα πλήρη στοιχεία σας (ονοματεπώνυμο, ιδιότητα, τηλέφωνο, ταχυδρομική και ηλεκτρονική διεύθυνση) στην ηλεκτρονική διεύθυνση k.stefanaki@oac.gr, Κωνσταντίνα Στεφανάκη, Υπεύθυνη του Εργαστηρίου Αγιογραφίας της ΟΑΚ.
Οι Περιλήψεις, καθώς και η επιλογή των έργων Αγιογραφίας, θα τεθούν υπ’ όψιν της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου, η οποία και θα αποφασίσει για την αποδοχή ή μη των Ανακοινώσεων στο Συνέδριο, ενημερώνοντάς σας το αργότερο μέχρι τις 10 Οκτωβρίου 2017.
Για κάθε επιπρόσθετη πληροφορία μπορείτε να ενημερωθείτε από την Κωνσταντίνα Στεφανάκη, Υπεύθυνη του Συνεδρίου, στα τηλέφωνα 2824022245 και 22500 και στην ηλεκτρονική διεύθυνση k.stefanaki@oac.gr.

ΑΣ ΕΛΠΙΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΑΝΙΔΕΟΣ....

Είναι απο τις λίγες ειδήσεις που με λύπησαν αφάνταστα. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην γίνουμε πρώτο θέμα παγκοσμίως πάλι... αλλά απο την ανάποδη πλευρά τώρα.
Πάντως κάνω τον σταυρό μου που όλοι αυτοί οι άσχετοι και ανίδεοι δεν προξένησαν μεγαλύτερη ζημιά. Ερασιτέχνες δίχως ίχνος σεβασμού, πήγαν να καταστρέψουν τα αποτυπώματα των 5.3 εκατομμυρίων χρόνων, που βρέθηκαν στην περιοχή μας. Ευτυχώς δεν κατάφεραν να κανουν μεγάλη ζημιά, αλλά και μόνο με την ιδέα οτι κάποιος θέλει για σουβενίρ μια επιστημονική ανακάλυψη με γεμίζει με θλίψη. Που θα τα βάλει, πως θα τα παρουσιάζει ή που θα τα πουλήσει όταν τα ευρήματα αυτά είναι μοναδικά και έχουν και "αποτύπωμα".
Θεωρώ δίχως να είμαι ο ειδικός οτι ο συλλέκτης είναι ένας ανεγκέφαλος που προσπάθησε να κάνει την πλάκα του και να ικανοποιήσει την συλλεκτική μανία του.
Ευτυχώς οι κάμερες γράφουν και ας ελπίσουμε οτι θα φιλοτιμηθεί να γυρίσει πίσω τα 8 αποτυπώματα που κατάφερε να πάρει απο τα 40 που υπήρχαν, πριν τον πιάσουν.
Κρίμα και άδικο με αυτήν την καταστρεπτική μανία μας... κρίμα για μας, για τον τόπο, για την επιστημονική κοινότητα, για τα παιδιά μας.

H ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Ελαφονήσι 2017. Απ΄όλα έχει φτιάξει ο καλλιτέχνης....

ΑΡΧΑΙΑ ΡΟΚΚΑ

Δίγλωσσο κατατοπιστικό φυλλάδιο για τον αρχαιολογικό χώρο της Ρόκκας, κυκλοφόρησε απο την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων. Τα κείμενα είναι της αρχαιολόγου Παρασκευής Δροσινού εμπλουτισμένα με πολλές φωτογραφίες του Δημήτρη Τομαζινάκη.
Παραθέτω ένα μικρό απόσπασμα 
"Η άποψη οτι το όνομα της Ρόκκας είναι Βενετσιάνικο από το ιταλικό rocca, που σημαίνει φρούριο πάνω σε οχυρό φυσικό ύψωμα, δεν φαίνεται να ευσταθεί δεδομένου οτι το όνομα αναφέρεται και από τον Αιλιανό ήδη απο τον 3ο μ.Χ αιώνα. Η μαρτυρία αυτή με την επιβεβαίωση του τοπωνυμίου οδηγεί στην ταύτιση του ελληνιστικού οικισμού με την αρχαία Ρόκκα.
Το 1905 την περιοχή επισκέφτηκε ο Ιταλός αρχαιολόγος Gerola που αποτύπωσε την οχύρωση καθώς και τα κατάλοιπα απο Ρωμαϊκές δεξαμενές.
Το 1960 ο αείμνηστος αρχαιολόγος Νικόλαος Πλάτων ανάσκαψε διώροφο κιβωτιόσχημο τάφο και ανάμεσα στα ευρήματα και ένας αμφορέας, που φέρει 4 θέματα απο την μυθολογία. (Μουσείο Κισάμου) 
Ο Ηρακλής με το ρόπαλο να επιτίθεται στον Κέρβερο. Ο Ιάσονας να παλεύει με το δράκοντα που φύλαγε το χρυσόμαλλο δέρας στην Κολχίδα."
Το φυλλάδιο για όσους τους ενδιαφέρει πραγματικά η αρχαιολογία και η ιστορία της περιοχής μας θα το βρουν δωρεάν στο Μουσείο Κισάμου.

Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΑΚΟΣ vs ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΗΜΕΙΩΣΑΤΕ ΕΝΑ

Την δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι ελαιοπαραγωγοί και τις σοβαρές συνέπειες που προκύπτουν σαν επακόλουθο της τελείως καθυστερημένης εφαρμογής της Δακοκτονίας, διατυπώνει με αρκετά τεκμηριωμένη επιστολή, ο ΑΣ Κακοδικίου Σελίνου.
Με την επιστολή αυτή επιβεβαιώνονται τα όσα κατά καιρούς έχουν επισημανθεί και προταθεί με ειδικά υπομνήματα από τον ΣΕΔΗΚ και ζητάτε επιμόνως η δημιουργία ειδικού φορέα διαχείρισης της δακοκτονίας στην Περιφέρεια. Εμείς δημοσιεύουμε ως έχει την επιστολή αυτή και ευχόμαστε στις αρμόδιες, τόσο στις κεντρικές όσο και στις περιφερειακές υπηρεσίες, να ασχοληθούν, επιτέλους, σοβαρά με το θέμα.
Αρ. Πρ. 3 /11-9-2017 
Προς: Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Βουλευτές Χανίων, Περιφερειάρχη Κρήτης, Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, ΣΕΔΗΚ 
Κοινοποίηση: ΜΜΕ
Θέμα: Απαξίωση της κρατικής δολωματικής δακοκτονίας
Αξιότιμοι κύριοι 
Είναι γνωστό ότι το έντομο του ........

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ κ. ΔΕΡΟΥΚΑΚΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Σχετικά με δημοσιεύματα που αναφέρονται στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κισάμου (ειδικό σχολείο Γραμβούσας) και την κατάσταση του εξωτερικού χώρου θα ήθελα να επισημάνω τα εξής. 
Πολύ σωστά έπραξαν όσοι δημοσίευσαν φωτογραφίες και ''ρεπορτάζ'' από το σχολείο, αφού όταν πρόκειται για σχολεία δεν μπορούμε να κρύβουμε τα προβλήματα ''κάτω από το χαλί''. Μια λεπτομέρεια όμως είναι, που δεν της δόθηκε η σημασία που ίσως θα έπρεπε. Στο σχολείο δεν έχει χτυπήσει το πρώτο κουδούνι καθώς δεν έχει γίνει ακόμα τοποθέτηση διευθυντή και εκπαιδευτικών με αποτέλεσμα το σχολείο να παραμένει προσωρινά κλειστό. Εντός των ημερών θα λειτουργήσει με αναπληρωτές δίχως διευθυντή, ώσπου να προσληφθεί. Έγινε (και φέτος) μεγάλη προσπάθεια για να ολοκληρωθούν έγκαιρα όλες οι απαραίτητες εργασίες, σε όλα τα σχολεία του Δήμου, ώστε να είναι έτοιμα την πρώτη ημέρα λειτουργίας τους. Μετά από ένα ''γεμάτο'' καλοκαίρι που δεν έχει ακόμα τελειώσει, οι υπηρεσίες του Δήμου έπραξαν το αυτονόητο και μάλιστα με -κατά κοινή ομολογία- επιτυχία, με πρωτεργάτες και συντονιστές τους προέδρους των σχολικών επιτροπών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας (Βασίλειος Γλαμπεδάκης & Μιχάλης Κουφάκης). Ο λόγος λοιπόν που δεν πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες δεν είναι άλλος από την μη προς το παρόν λειτουργία του σχολείου. Θα ήθελα λοιπόν να καθησυχάσω όσους (δικαιολογημένα) αντιδρούν και ανησυχούν καθώς και στο συγκεκριμένο σχολείο θα πραγματοποιηθούν εργασίες συντήρησης απλά λόγω περιορισμένου χρόνου, αλλά και μη λειτουργίας του, δόθηκε προτεραιότητα στα υπόλοιπα σχολεία του Δήμου. 
Οι εργασίες σε όλα τα σχολεία θα συνεχιστούν, αν και βρίσκουμε καθημερινά μπροστά μας ελλείψεις και παραλείψεις δεκαετιών. 
Ας επικεντρωθούμε λοιπόν όλοι μας στο πως θα χτυπήσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα το πρώτο κουδούνι στο σχολείο και ας θεωρήσουμε την βοήθεια του Δήμου δεδομένη, ειδικά για το συγκεκριμένο σχολείο. 
Δερουκάκης Μανώλης
Αντιδήμαρχος Κισάμου
Υπεύθυνος σε θέματα Παιδείας.

ΚΑΙ ΕΖΗΣΑΝ ΑΥΤΟΙ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ

Διαβάστε παραμύθι του 2017.... έτσι θέλουν να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας. Προσοχή μαμάδες πρώτα να το διαβάζετε εσείς και μετά τα παιδιά... 

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΑΝΝΟΥΣΑΚΕΙΟ

O "Σύνδεσμος Φίλοι του Αννουσάκειου" διοργανώνει μουσική βραδιά για τους φιλοξενούμενους του θεραπευτηρίου με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, σήμερα στις 6 το απόγευμα, στο θεατράκι του ιδρύματος.
Θα παίξουν για να διασκεδάσουν τους τρόφιμους Χριστοφοράκης Χριστόφορος, Χαρτζουλάκης Γιάννης.

ΦΗΜΕΣ Ή ΜΠΑ;

Η είδηση σαν είδηση δεν είναι τίποτα άμα δεν υπάρχει η επιβεβαίωση, εντούτοις κυκλοφορεί πολύ και μάλιστα στα αθλητικά στέκια της πόλης οτι μεγάλο μεσιτικό γραφείο (πλάκα έχει να μάθουμε ποιους εκπροσωπεί) έκανε έρευνα αν ανταλλάσσετε η έκταση του Θεοχαράκειου με άλλη. Μάλιστα βολιδοσκόπησαν τον δήμο μας να δουν αν είναι σύμφωνος με μια πλούσια ανταλλαγή της γωνίας εκεί του Θεοχαράκειου, με κάποιο άλλο οικόπεδο που θα παραδοθεί σαν αθλητικό κέντρο κάπου έξω απο την πόλη.
Θεωρώ οτι κάτι τέτοιο φαινομενικά μπορεί να φαίνεται εύκολο αλλά στην ουσία κρύβει κάμποσες παγίδες... μιας και εμείς δεν έχουμε μάθει να κερδίζουμε περισσότερα απο αυτά που δίνουμε. Πάντως όποιος πάρει μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να έχει καλή ζυγαριά... γιατί το Θεοχαράκειο είναι φιλετάρα και χαραμίζει και τα υπόλοιπα οικόπεδα εκεί γύρω. Φυσικά είπαμε για να ισχύουν οι φήμες θέλουν και επιβεβαίωση, οπότε ας περιμένουμε να δούμε πρώτα τις κινήσεις.....

ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ Ο ΤΙΜΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΤΟΝ ΔΡΑΠΑΝΙΑ

Την Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου πανηγυρίζει ο Ιερός Ναός του Τιμίου Σταυρού στον Δραπανιά Κισάμου. (παραπλεύρως εθνικής οδού)  
ΠΡΟΣΟΧΗ 
Είσοδος -έξοδος μόνο από τον παράλληλο δρόμο.
Την παραμονή (Τετάρτη 13-9-2017) στις 7:00 μ.μ. 
θα τελεσθεί πανηγυρικός Εσπερινός μετ' αρτοκλασίας και την ημέρα της εορτής στις 7:00 π.μ. Όρθρος-τελετή Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού-Θεία Λειτουργία.
Μετά τις Ιερές ακολουθίες θα προσφερθεί παραδοσιακό κέρασμα.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Οικολογική καταστροφή στην Σαλαμίνα... άλλο να το ακούς άλλο να το βλέπεις.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Ελαφονήσι 2017. Γλυπτική στην άμμο... ή δεν ήθελαν να φύγουν απο την ομορφιά και άφησαν τα "κορμιά" τους...
Φωτο Δεσποτάκης Βαγγέλης

ΣΤΑ ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ

Πολλά παράπονα έχουν οι αγρότες του Πλατάνου σχετικά με τους δρόμους ειδικά αυτοί που βρίσκονται δίπλα σε θερμοκήπια στον κάμπο των Φαλασάρνων. Όπως βλέπουμε σε φωτογραφίες που έστειλαν στο blog οι περισσότεροι είναι σε κακή κατάσταση με τα φρεάτια των ομβρίων να είναι τα περισσότερα φραγμένα και γεμάτα αγριόχορτα. Μάλιστα όπως λένε έχουν ήδη χάσει μια σοδειά και αν δεν καθαριστούν και φτιαχτούν, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να πλημμυρίσουν με τις βροχές και να χαθεί όλη τους η νέα σοδειά.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ

Αναγνωστάκης Χρήστος ο γιατρός των φτωχών της ανατολικής Κισάμου. Γεννήθηκε στην Πανέθυμο το 1896 και ήταν γιος του Μιχάλη Αναγνωστάκη δημάρχου του τότε δήμου της Πανεθύμου. Ταχυδρομικός υπάλληλος στα νιάτα του και κατόπιν δάσκαλος στην Αθήνα σπούδασε μεγάλος ιατρική και κατάφερε να γίνει γιατρός στα 35 του, οπότε και ήλθε στο Βουλγάρω σαν αγροτικός γιατρός και παντρεύτηκε την Κατίνα Παπουτσάκη. 
Παρά τα πολλά προβλήματα του ήταν ανάπηρος απο πολιομυελίτιδα, ήταν ακούραστος και με ένα μουλάρι γύριζε τα χωριά όπου υπήρχε άρρωστος, λεφτά δεν πήρε ποτέ και τα περισσότερα φάρμακα τα έφτιαχνε αυτός και τα έδινε στους ασθενείς του δωρεάν. Πέθανε το 1967.
Τώρα θα μου πείτε γιατί γράφω για αυτόν τον άγιο άνθρωπο... που ήταν σακάτης δίχως πόδια, αλλά πάνω απ΄όλα γιατρός; Έ για να καταλάβουν κάποιοι οτι η ομορφιά είναι εσωτερική, η αγάπη δεν έχει να κάνει με την εμφάνιση και η προσφορά για τον συνάνθρωπο σου δεν είναι ανακοινώσιμη. Άντε γιατρέ και σε ανώτερα.
Είμαι τυχερός που αυτός ο άνθρωπος μου έδωσε κάποιες απο τις αρχές του, γιατί ήταν παππούς μου, έτσι για να καταλάβεις "γιατρέ" οτι κάτι ξέρω και εγώ απο αυτά. 

Ο ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΤΖΟΥΛΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΕΡΑΝΗ

Το Ιράν επιστρέφει στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα!
Το 1ο Διεθνές Συνέδριο για την Αγροτική Παραγωγή μετά το 1979, που εγκαθιδρύθηκε η Ισλαμική Δημοκρατία στο Ιράν, έγινε στην Τεχεράνη από 4-7/9/2017 με συμμετοχή της Διεθνούς Εταιρείας της Επιστήμης των Οπωροκηπευτικών (ISHS). Το πόσο σημαντικό είναι για το Ιράν το άνοιγμα στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, και όχι μόνο, φάνηκε από την παρουσία του υπουργού Γεωργίας κ. Mahmoud Hozatti. Ο υπουργός αναφέρθηκε στις προτεραιότητες του Ιράν για την αγροτική παραγωγή με έμφαση την ελαιοκομία (φύτευση 2.000.000 ελαιοδέντρων) και την παραγωγή κηπευτικών σε θερμοκήπια (1.000.000 στρέμματα), αλλά και το έντονο πρόβλημα της έλλειψης νερού και ζήτησε την συνεργασία της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας για την υλοποίηση τους.
Το συνέδριο οργανώθηκε από το πανεπιστήμιο Tarbiat Mondares της Τεχεράνης, το υπουργείο Γεωργίας και Έρευνας και Τεχνολογίας σε συνεργασία με ιδιωτικές επιχειρήσεις και συμμετείχαν πάνω από 400 επιστήμονες από το Ιράν και 18 χώρες και 7 προσκεκλημένοι ομιλητές (4 από Ευρώπη και 3 από ΗΠΑ). Είχα την τιμή να είμαι ένας από του προσκεκλημένους ομιλητές με θέμα την ‘Ορθολογική διαχείριση του νερού άρδευσης στις δενδροκηπευτικές καλλιέργειες σε ξηροθερμικό περιβάλλον’ και να συμμετέχω ως μέλος του προεδρείου στη συζήτηση για την ΄Γεωργία και Κλιματική Αλλαγή’. Και είναι εμφανή τα σημάδια της κλιματικής αλλαγής στο Ιράν, αν και έχει μεγάλη ποικιλία κλιματικών συνθηκών.  
Το Ιράν μετά την κρίση από την έλλειψη τροφίμων, ιδιαίτερα σε φυτικά έλαια και κηπευτικά, που πέρασε λόγω του εμπάρκο που είχε επιβληθεί από τον ΟΗΕ και στηρίχτηκε από τις ΗΠΑ και την Ε.Ε., επενδύει στον πρωτογενή τομέα. Και επειδή τα χρήματα υπάρχουν είναι εμφανής η επέλαση ξένων επενδυτών, ακόμη και από τις ΗΠΑ. Μήπως η κυβέρνηση, οι Έλληνες επιχειρηματίες και τα ερευνητικά ιδρύματα πρέπει να δώσουν περισσότερη προσοχή στο Ιράν;

Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2017

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ ΣΗΜΕΡΑ

Τέσσερις διασώσεις έχει ο μοναδικός ναυαγοσώστης Ψαράκης ως και τώρα στα Φαλάσαρνα. Τα κύματα μεγάλα, πολλά ρέματα και οι ανεγκέφαλοι περισσότεροι. Προσοχή λοιπόν, για να τελειώσει το καλοκαίρι καλά. Να θυμίσουμε οτι ο ναυαγοσώστης θα είναι στον πύργο του ως και τις 15 του Σεπτέμβρη, απο εκεί και πέρα θα αναλάβει ο "άρχοντας" της παραλίας ο Βασίλης.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΜΟΝΟΜΕΤΟΧΙΚΗΣ ΚΑΝΔΑΝΟΥ ΣΕΛΙΝΟΥ ΕΔΩΣΕ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ κ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ

Σχετικά με τις δηλώσεις των Αντιδημάρχων  του Δήμου Καντάνου – Σελινου , επισημαίνω τα έξης :
Καταρχάς, οι δικαστικές αποφάσεις που επικαλούνται δεν καθορίζουν τα όρια μεταξύ των δύο Δήμων αλλά αφορούν έκταση μόνο 418,72 τ.μ. επί του αιγιαλού. Επίσης, οι αποφάσεις αυτές μιλούν για πιθανολόγηση και όχι για απόδειξη και έχουν προσωρινή ισχύ εφόσον πρόκειται για αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων. Ειδικότερα, η ισχύς αυτών έπαυσε με την έκδοση της απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Χανίων  με την οποία απορρίφθηκε η κύρια αγωγή του Δήμου Καντάνου-Σελίνου και της Μονομετοχικής  του εταιρείας. 
Είναι δε σαφές ότι οι ισχυρισμοί τους ότι δήθεν κατέχουν τμήμα της παραλίας του Ελαφονησίου σύμφωνα με την κατοχή που ασκούσαν οι πρόγονοι τους είναι παντελώς αβάσιμοι διότι οι πρόγονοι τους δεν χρησιμοποιούσαν την παραλία και βεβαίως δεν την εκμεταλλευόντουσαν τουριστικώς. Ως εκ τούτου τα διοικητικά όρια μεταξύ των δύο Δήμων δεν καθορίστηκαν με βάση την ισομερή κατανομή της παραλίας του Ελαφονησίου όπως ο Δήμος Καντάνου Σελίνου συνεχώς επικαλείται προκειμένου να παραπλανήσει τις δικαστικές αρχές. 
 Αντιθέτως, οι πρόγονοί τους γνώριζαν ότι το μεγαλύτερο μέρος της παραλίας Ελαφονησίου βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου μας. Άλλωστε, η μόνη  πρόσβαση που είχαν στο Ελαφονήσι ήταν από το δρόμο του Δήμου μας.
Αξίζει να τονιστεί ότι στις ανακοινώσεις τους, οι Αντιδημάρχοι του Δήμου Καντάνου-Σελίνου δεν κάνουν καμία αναφορά σε έργα για την προστασία του περιβάλλοντος στην περιοχή του Ελαφονησίου. Πώς άλλωστε να κάνουν τέτοιες αναφορές εφόσον ουδέποτε φρόντισαν για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά αντιθέτως έχουν προσπαθήσει αρκετές φορές για το αντίθετο (μπάζωσαν την βοϊδοκολύμπα στο όριο των δυο δήμων, καταστροφή αμμόλοφων στην παραλία για τοποθέτηση ομπρελών - καθισμάτων κ.α.).
Πρέπει επιπλέον να γίνει γνωστό ότι εμείς ως δημοτική αρχή στο παρελθόν προτείναμε, έως ότου λυθούν οι  δικαστικές διενέξεις, να προβούμε οι δύο όμοροι Δήμοι σε από κοινού διαχείριση της παραλίας του Ελαφονησίου η οποία θα οδηγούσε κυρίως στην καλύτερη δυνατή προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής. Αν και ο Δήμαρχος Καντάνου Σελίνου, κ. Περράκης, αρχικώς, ήταν θετικός στην πρότασή μας, (για το λόγο αυτό άλλωστε εικάζουμε δεν προέβη ο ίδιος σε δηλώσεις επί του θέματος), εν τέλει, η πρότασή μας δεν έγινε αποδεκτή.
Από τα παράπονα δε των κατοίκων της περιοχής του Ελαφονησίου συνάγεται πλέον με βεβαιότητα ότι ο Δήμος Καντάνου-Σελίνου δεν διαθέτει κανένα μέρος από τα έσοδα από την εκμετάλλευση της παραλίας για την εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής και δη για την αποκομιδή των σκουπιδιών, την οδοποιία και την άρδευση. Κατά συνέπεια τα προβλήματα που δημιουργούνται καλείται πάντα να τα λύσει ο Δήμος Κισάμου.
Τέλος, επισημαίνω ότι το μοναδικό αίτημα του Δήμου μας προς τις αρμόδιες υπηρεσίες είναι να ληφθούν υπόψη τα διοικητικά όρια μεταξύ των δύο Δήμων όπως αυτά καθορίστηκαν με την απόφαση της Επιτροπής Καθορισμού ορίων του έτους 1933 και όπως αυτά απεικονίζονται σε όλους τους κρατικούς χάρτες.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ

ΤΡΟΧΑΙΟ ΣΤΟΝ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟ ΚΟΜΒΟ ΤΟΥ ΚΟΡΦΑΛΩΝΑ

Μετωπική δυο οχημάτων στον κόμβο του Κορφαλώνα με τραυματισμούς ευτυχώς ελαφρά δυο ατόμων. Παππούς πέρασε στο αντίθετο ρεύμα και συγκρούστηκε με άλλο όχημα που κινούταν με κατεύθυνση τα Χανιά. Η σύγκρουση παρόλο που ήταν σφοδρή οι δυο οδηγοί ευτυχώς τραυματίστηκαν ελαφρά στα πόδια και στο κεφάλι.
Οι τραυματίες μεταφέρθηκαν με το αυτοκίνητο της γιατρού στο Κέντρο Υγείας Κισάμου μιας και όπως είναι γνωστό σήμερα δεν έχουμε βάρδια στο ασθενοφόρο. (πρωτάκουστο)
Στο τόπο του τροχαίου έφτασε αμέσως αστυνομική δύναμη, πυροσβεστικό όχημα, καθώς και γιατρός με δικό της όχημα απο το Κέντρο Υγείας Κισάμου.
Και φυσικά η συνέχεια αύριο...για αυτούς που νομίζουν οτι όλα βαίνουν καλώς....