ΗΛΙΑ ΜΑΖΟΚΟΠΑΚΗ
1 Το ΜΑΝΝΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ
2. Η ΧΟΛΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΠΠΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ.
Η ιατρική και θεολογία, μια αποκαλυπτική εικόνα από την ζωφόρο των προπυλαίων του Εθνικού και Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών του πρώτου εν Ελλάδι, που προτάσσεται των κειμένων υποδηλώνει την αέναη αγωνία του ανθρώπου για ζωή με υγεία και πνευματική αναζήτηση.
Ο διακεκριμένος ιατρός διδάκτωρ, και Θεολόγος κ. Ηλίας Μαζοκοπάκης (Η. Μ.) γνωστός και για την ανθρωπιστική του προσφορά συνεχίζει συγγραφικά την προσπάθειά του να δώσει εκείνη την άλλη διάσταση των πραγμάτων, του τρόπου ζωής που σχετίζεται με την άσκηση της ψυχής που συμβάλλει και στην ενδυνάμωση του σώματος.
Σεμνυνόμαστε εμείς ως διδάσκαλοι για τον μαθητή μας ο οποίος με σεμνότητα ήθος και επιμονή από τα παιδικά και εφηβικά χρόνια, έχοντας στόχο την Ιατρική επιστήμη έφθασε να αναδειχθεί και διδάκτορας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Παράλληλα συνεχίζει μια συγγραφική πορεία με τα νέα του βιβλία σε βαθύτερες επιστημονικές αναζητήσεις αλλά και έρευνας κειμένων από την Βίβλο. Οι γιατροί ήταν παλαιότερο και φιλόσοφοι αλλά και γενικώς, πνευματικοί άνθρωποι.. Άλλωστε κατά την αρχαιότητα τα θεραπευτήρια ήταν σε χώρους, όπου και ιερά των Θεών και κυρίως του Ασκληπιού, τα γνωστά Ασκληπιεία.
Επαναλαμβάνω παλαιότερη μου διαπίστωση, ότι δεν μπορεί να είσαι Θεολόγος χωρίς φιλολογικές γνώσεις και αντιστρόφως, πώς θα είσαι Φιλόλογος – Ιστορικός -χωρίς θεολογικές γνώσεις- Ο ‘Όμηρος είναι πατέρας των σχέσεων Θεών και Ανθρώπων- Προσθέτομε: Δυσκολότερο και ωραιότερο είναι ο γιατρός να είναι και θεολόγος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έτσι ένας επιστήμων έχει σφαιρικότερη προσέγγιση στη ψυχοσωματική ολότητα. Θυμάμαι οι παλιότεροι γιατροί όταν έγραφαν στον ασθενή τη συνταγή για τα φάρμακα, οπωσδήποτε , πρώτα έγραφαν με γράμματα, που συνήθως δεν ξεκαθαριζόταν στη μέση της πρώτης γραμμής την έκφραση «συν θεώ».
Ποιο είναι το σημαντικό στα νέα μελετήματα του Η. Μ, ότι έρχεται με την επιστήμη της Ιατρικής αλλά και την δυνατότητα που του δίνει η θεολογική του επιστημοσύνη να προσεγγίσει θέματα που για τον στοχαστικό αναγνώστη παίρνουν όχι μόνο νέο ενδιαφέρον αλλά και μια πνευματική διάσταση τέτοια, που και ο όποιος μύθος ενδύεται «νουν αληθείας»
Τα βιβλία: 1. «Το Μάννα της Ερήμου» προλογίζουν ο π. Πατριάρχης μας κ.κ. Βαρθολομαίος και ο νέος αρχιεπίσκοπος Κρήτης, Σεβασμιότατος κ.κ. Ευγένιος 2. Η Χολέρα στην Ιπποκρατική Συλλογή και την Αγία Γραφή ο Σεβασμιότατος Κισάμου και Σελίνου Μητροπολίτης κ.κ. Αμφιλόχιος.
Το Μάννα της Ερήμου σηματοδοτεί τις παρεμβάσεις του Θεού στην πορεία των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο στην Γή της Επαγγελίας. Η δύσκολη ζωή της Ερήμου, οι σχέσεις όπως διαμορφώνονται στην πρόκληση της ανάγκης, η πίστη και η ελπίδα αποκαλύπτουν την πρόνοια του Θεού στο θαύμα δια του ¨μάννα¨ του εξ ουρανού δωρουμένου.
Η αλλοτρίωση που η δυστυχία πολλές φορές επιφέρει αναστρέφεται ελπιδοφόρα από την σχέση του Θεό, που μέσω του Μωυσή φθάνει σαν ευλογία αλλά και επιταγή.
Η Βιβλική αντίληψη ως απαρχή πραγματώσεως του σχεδίου της Θείας οικονομίας για τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου περνά από αναρίθμητες περιπέτειες όπου δοκιμάζεται η πίστη στον αληθινό θεό. Ένας Θεός που συχνά από δωρητής γίνεται και τιμωρός; Αυτή η ανθρωποερμηνεία της Βίβλου, του Θεού τιμωρού δεν έχει να κάνει με την δική μας Χριστιανική αντίληψη του δια του Ιησού Χριστού αποκαλυφθέντος Θεού, απείρου αγάπης ελέους και οικτιρμών.
Η ιατρική προσέγγιση του θεολόγου και ιατρού συγγραφέα φανερώνει, ως ο νέος Αρχιεπίσκοπος σημειώνει, «την έκφραση των πολύτιμων διδαχών προς τον υπερκαταναλωτικό και εγωκεντρικό σύγχρονο άνθρωπο και ερμηνεύει διάφορες σχετικές περιγραφές των Βιβλικών κειμένων με βάση τα ιατρικά δεδομένα»
2. Η Χολέρα στην Ιπποκρατική Συλλογή και την Αγία γραφή είναι μια δύσκολη διατριβή. Φαινομενικά μεν στην σύγχρονη αντίληψη Θεολογία και Ιατρική δεν συσχετίζονται αλλά ιστορικά σχεδόν συμπορεύτηκαν. Για να εννοήσομε την συμπόρευση, να θυμηθούμε την μετάφραση στα Ελληνικά της Βίβλου στους Ελληνιστικούς χρόνους. Την γραφή των Ευαγγελίων και των επιστολών του Αποστόλου Παύλου στην Ελληνική. Εύκολα συνάγεται η επίδραση της Ελληνικής φιλοσοφίας – Πλάτων κλπ- της ιατρικής επιστήμης Ιπποκράτης κλπ στην πνευματική πορεία και του νέου, του Χριστιανικού κόσμου.
Αυτό που αναλύει ο συγγραφέας «την Χολέρα» από εννοιολογικής και ιστορικής προσέγγισης είναι μια εμπεριστατωμένη έρευνα άκρως ενδιαφέρουσα. Στον προλογικό του χαιρετισμό ο Σ. Κισάμου και Σελίνου κ.κ Αμφιλόχιος επικαιροποιεί το θέμα αναφερόμενος στο γνωστό διήγημα του μεγάλου των Ελληνικών γραμμάτων, Α. Παπαδιαμάντη « Βαρδιάνος στα Σπόρκα» όπου η θεραπεία πέρα της γνώσης της τότε ιατρικής -1893- σχετίζεται με την ελπίδα και πίστη στο Θεό αλλά και της ενίσχυσης της καλής διατροφής
Η ιατρική προσέγγιση γίνεται από τον ιατρό και θεολόγο Η. Μ. με πολλή προσοχή στηριζόμενος και στις θέσεις της Θεολογικής επιστήμης αλλά και στην μελέτη των προγενέστερων και σύγχρονων ιατρικών γνώσεων, όπου πλήθος παρατηρήσεων επί σωματικών ασθενειών, αίτιο και αιτιατό γίνονται ερμηνευτική ιατρικής και θεολογίας. Είναι φανερό ότι ο συγγραφέας και ως ιατρός επιθυμεί ευρύτερη ερμηνεία, επεκτείνοντας με συγκεκριμένες μελέτες, τεκμήρια της ζωής και του μέτρου της διατροφής ως τρόπου ζωής.
Άλλος λιγότερο άλλος περισσότερο εδώ και 2 και πλέον χρόνια ανατρέξαμε στις κατά καιρού λοιμικές επιδημίες στη ιστορία της ανθρωπότητας.
Η Ιπποκράτειος κατηγορική προσταγή μέσω των αιώνων. «Ου το φαγείν κακόν.. αλλά η αδηφαγία βλαβερόν..» Από τον Ιπποκράτη και τον ιερό Χρυσόστομο ως τον Παπαδιαμάντη και την σύγχρονη διαιτολογία, και τη γενική ιατρική ο Η. Μ. πραγματεύεται με όλους τους επιστημονικούς κανόνες- Βιβλιογαφία, παραπομπές και τεκμήρια- ένα θέμα θαυμαστού ενδιαφέροντος.
Η Βίβλος είτε μυθολογικά είτε ιστορικά είναι γραφή θεόπνευστης ιδεολογίας, όπου περισσότερο ή λιγότερο κατανοητές αλήθειες, μας βοηθούν να προσεγγίσομε τον βαθύτερο σκοπό της ζωής μας στον δρόμο προς την Βασιλεία του Θεού, πορεία η οποία καίτοι με δυσκολίες και θλίψη δεν πρέπει να κλωνίζει την πίστη μας. Σε κάθε περίσταση η εμπιστοσύνη μας επαφίεται στην πρόνοια του Θεού αλλά και στη αστείρευτη αγάπη και το έλεος Του.
1 Το ΜΑΝΝΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ
2. Η ΧΟΛΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΠΠΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ.
Η ιατρική και θεολογία, μια αποκαλυπτική εικόνα από την ζωφόρο των προπυλαίων του Εθνικού και Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών του πρώτου εν Ελλάδι, που προτάσσεται των κειμένων υποδηλώνει την αέναη αγωνία του ανθρώπου για ζωή με υγεία και πνευματική αναζήτηση.
Ο διακεκριμένος ιατρός διδάκτωρ, και Θεολόγος κ. Ηλίας Μαζοκοπάκης (Η. Μ.) γνωστός και για την ανθρωπιστική του προσφορά συνεχίζει συγγραφικά την προσπάθειά του να δώσει εκείνη την άλλη διάσταση των πραγμάτων, του τρόπου ζωής που σχετίζεται με την άσκηση της ψυχής που συμβάλλει και στην ενδυνάμωση του σώματος.
Σεμνυνόμαστε εμείς ως διδάσκαλοι για τον μαθητή μας ο οποίος με σεμνότητα ήθος και επιμονή από τα παιδικά και εφηβικά χρόνια, έχοντας στόχο την Ιατρική επιστήμη έφθασε να αναδειχθεί και διδάκτορας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Παράλληλα συνεχίζει μια συγγραφική πορεία με τα νέα του βιβλία σε βαθύτερες επιστημονικές αναζητήσεις αλλά και έρευνας κειμένων από την Βίβλο. Οι γιατροί ήταν παλαιότερο και φιλόσοφοι αλλά και γενικώς, πνευματικοί άνθρωποι.. Άλλωστε κατά την αρχαιότητα τα θεραπευτήρια ήταν σε χώρους, όπου και ιερά των Θεών και κυρίως του Ασκληπιού, τα γνωστά Ασκληπιεία.
Επαναλαμβάνω παλαιότερη μου διαπίστωση, ότι δεν μπορεί να είσαι Θεολόγος χωρίς φιλολογικές γνώσεις και αντιστρόφως, πώς θα είσαι Φιλόλογος – Ιστορικός -χωρίς θεολογικές γνώσεις- Ο ‘Όμηρος είναι πατέρας των σχέσεων Θεών και Ανθρώπων- Προσθέτομε: Δυσκολότερο και ωραιότερο είναι ο γιατρός να είναι και θεολόγος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έτσι ένας επιστήμων έχει σφαιρικότερη προσέγγιση στη ψυχοσωματική ολότητα. Θυμάμαι οι παλιότεροι γιατροί όταν έγραφαν στον ασθενή τη συνταγή για τα φάρμακα, οπωσδήποτε , πρώτα έγραφαν με γράμματα, που συνήθως δεν ξεκαθαριζόταν στη μέση της πρώτης γραμμής την έκφραση «συν θεώ».
Ποιο είναι το σημαντικό στα νέα μελετήματα του Η. Μ, ότι έρχεται με την επιστήμη της Ιατρικής αλλά και την δυνατότητα που του δίνει η θεολογική του επιστημοσύνη να προσεγγίσει θέματα που για τον στοχαστικό αναγνώστη παίρνουν όχι μόνο νέο ενδιαφέρον αλλά και μια πνευματική διάσταση τέτοια, που και ο όποιος μύθος ενδύεται «νουν αληθείας»
Τα βιβλία: 1. «Το Μάννα της Ερήμου» προλογίζουν ο π. Πατριάρχης μας κ.κ. Βαρθολομαίος και ο νέος αρχιεπίσκοπος Κρήτης, Σεβασμιότατος κ.κ. Ευγένιος 2. Η Χολέρα στην Ιπποκρατική Συλλογή και την Αγία Γραφή ο Σεβασμιότατος Κισάμου και Σελίνου Μητροπολίτης κ.κ. Αμφιλόχιος.
Το Μάννα της Ερήμου σηματοδοτεί τις παρεμβάσεις του Θεού στην πορεία των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο στην Γή της Επαγγελίας. Η δύσκολη ζωή της Ερήμου, οι σχέσεις όπως διαμορφώνονται στην πρόκληση της ανάγκης, η πίστη και η ελπίδα αποκαλύπτουν την πρόνοια του Θεού στο θαύμα δια του ¨μάννα¨ του εξ ουρανού δωρουμένου.
Η αλλοτρίωση που η δυστυχία πολλές φορές επιφέρει αναστρέφεται ελπιδοφόρα από την σχέση του Θεό, που μέσω του Μωυσή φθάνει σαν ευλογία αλλά και επιταγή.
Η Βιβλική αντίληψη ως απαρχή πραγματώσεως του σχεδίου της Θείας οικονομίας για τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου περνά από αναρίθμητες περιπέτειες όπου δοκιμάζεται η πίστη στον αληθινό θεό. Ένας Θεός που συχνά από δωρητής γίνεται και τιμωρός; Αυτή η ανθρωποερμηνεία της Βίβλου, του Θεού τιμωρού δεν έχει να κάνει με την δική μας Χριστιανική αντίληψη του δια του Ιησού Χριστού αποκαλυφθέντος Θεού, απείρου αγάπης ελέους και οικτιρμών.
Η ιατρική προσέγγιση του θεολόγου και ιατρού συγγραφέα φανερώνει, ως ο νέος Αρχιεπίσκοπος σημειώνει, «την έκφραση των πολύτιμων διδαχών προς τον υπερκαταναλωτικό και εγωκεντρικό σύγχρονο άνθρωπο και ερμηνεύει διάφορες σχετικές περιγραφές των Βιβλικών κειμένων με βάση τα ιατρικά δεδομένα»
2. Η Χολέρα στην Ιπποκρατική Συλλογή και την Αγία γραφή είναι μια δύσκολη διατριβή. Φαινομενικά μεν στην σύγχρονη αντίληψη Θεολογία και Ιατρική δεν συσχετίζονται αλλά ιστορικά σχεδόν συμπορεύτηκαν. Για να εννοήσομε την συμπόρευση, να θυμηθούμε την μετάφραση στα Ελληνικά της Βίβλου στους Ελληνιστικούς χρόνους. Την γραφή των Ευαγγελίων και των επιστολών του Αποστόλου Παύλου στην Ελληνική. Εύκολα συνάγεται η επίδραση της Ελληνικής φιλοσοφίας – Πλάτων κλπ- της ιατρικής επιστήμης Ιπποκράτης κλπ στην πνευματική πορεία και του νέου, του Χριστιανικού κόσμου.
Αυτό που αναλύει ο συγγραφέας «την Χολέρα» από εννοιολογικής και ιστορικής προσέγγισης είναι μια εμπεριστατωμένη έρευνα άκρως ενδιαφέρουσα. Στον προλογικό του χαιρετισμό ο Σ. Κισάμου και Σελίνου κ.κ Αμφιλόχιος επικαιροποιεί το θέμα αναφερόμενος στο γνωστό διήγημα του μεγάλου των Ελληνικών γραμμάτων, Α. Παπαδιαμάντη « Βαρδιάνος στα Σπόρκα» όπου η θεραπεία πέρα της γνώσης της τότε ιατρικής -1893- σχετίζεται με την ελπίδα και πίστη στο Θεό αλλά και της ενίσχυσης της καλής διατροφής
Η ιατρική προσέγγιση γίνεται από τον ιατρό και θεολόγο Η. Μ. με πολλή προσοχή στηριζόμενος και στις θέσεις της Θεολογικής επιστήμης αλλά και στην μελέτη των προγενέστερων και σύγχρονων ιατρικών γνώσεων, όπου πλήθος παρατηρήσεων επί σωματικών ασθενειών, αίτιο και αιτιατό γίνονται ερμηνευτική ιατρικής και θεολογίας. Είναι φανερό ότι ο συγγραφέας και ως ιατρός επιθυμεί ευρύτερη ερμηνεία, επεκτείνοντας με συγκεκριμένες μελέτες, τεκμήρια της ζωής και του μέτρου της διατροφής ως τρόπου ζωής.
Άλλος λιγότερο άλλος περισσότερο εδώ και 2 και πλέον χρόνια ανατρέξαμε στις κατά καιρού λοιμικές επιδημίες στη ιστορία της ανθρωπότητας.
Η Ιπποκράτειος κατηγορική προσταγή μέσω των αιώνων. «Ου το φαγείν κακόν.. αλλά η αδηφαγία βλαβερόν..» Από τον Ιπποκράτη και τον ιερό Χρυσόστομο ως τον Παπαδιαμάντη και την σύγχρονη διαιτολογία, και τη γενική ιατρική ο Η. Μ. πραγματεύεται με όλους τους επιστημονικούς κανόνες- Βιβλιογαφία, παραπομπές και τεκμήρια- ένα θέμα θαυμαστού ενδιαφέροντος.
Η Βίβλος είτε μυθολογικά είτε ιστορικά είναι γραφή θεόπνευστης ιδεολογίας, όπου περισσότερο ή λιγότερο κατανοητές αλήθειες, μας βοηθούν να προσεγγίσομε τον βαθύτερο σκοπό της ζωής μας στον δρόμο προς την Βασιλεία του Θεού, πορεία η οποία καίτοι με δυσκολίες και θλίψη δεν πρέπει να κλωνίζει την πίστη μας. Σε κάθε περίσταση η εμπιστοσύνη μας επαφίεται στην πρόνοια του Θεού αλλά και στη αστείρευτη αγάπη και το έλεος Του.
Χριστός Ανέστη. Πολλές ευχές και ευχαριστίες στον γιατρό συγγραφέα.
Και πάντα επιτυχημένες οι διαγνώσεις του και οι θεραπείες του.
Γεώργιος και Ευτυχία Πευκιανάκη
Και πάντα επιτυχημένες οι διαγνώσεις του και οι θεραπείες του.
Γεώργιος και Ευτυχία Πευκιανάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.