Η ΠΑΕ Κισσαμικός ανακοινώσε ότι η διάθεση των εισιτηρίων για το παιχνίδι της 2ης αγωνιστικής της 3ης φάσης του Κυπέλλου Ελλάδας με αντίπαλο τον Παναθηναϊκό αύριο στις 15:00 θα γίνεται από το καφέ “Βιβλιοθήκη” (Ηρώων Πολυτεχνείου 80 –Δικαστήρια, Χανιά), την Τρίτη (31/01) ώρες 18:00-21:00 και την Τετάρτη (01/02) ώρες 08:00-13:00, καθώς και μιάμιση ώρα πριν την προγραμματισμένη έναρξη του αγώνα από τα εκδοτήρια του γηπέδου Περιβολίων. Η γενική είσοδος έχει οριστεί στα 15 ευρώ.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ! ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ.
Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017
15 ΟΜΑΔΕΣ 4 ΑΡΜΑΤΑ....
15 Ομάδες και 4 άρματα ως και σήμερα έχουν δηλώσει συμμετοχή στο 11ο Κισαμίτικο καρναβάλι, αυτό ανακοινώθηκε ανεπίσημα βέβαια, μιας και ακόμα περιμένουν ... Νομίζω ότι πάμε καλά και ο μικρός μας δρόμος δεν θα μας χωράει στο τέλος....εξάλλου η επιτροπή για αυτό το λόγο διάλεξε την Σκαλίδη, για να ξεχειλίσει από κόσμο και ζωντάνια. Το παράξενο βέβαια είναι ότι ως και σήμερα μόνο μια αφίσα ομάδος κυκλοφόρησε την ίδια εποχή που πέρυσι είχαμε πάνω από 10... για να δούμε;
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΚΥΛΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
Λεπτομέρεια απο το ψηφιδωτό στον 1ο όροφο του Μουσείου Κισάμου |
Πως να επιλέξεις το καλύτερο κουτάβι από μια γέννα;
Όπως και σήμερα οι αρχαίοι αναζητούσαν μια περιπετειώδη και φιλική φύση, αλλά μια διαδικασία επιλογής φαίνεται κάπως άκαρδη σήμερα. Άσε τη μητέρα να διαλέξει συμβουλεύει ο Νεμεσιάνους, ένας Ρωμαίος ειδικός στα κυνηγετικά σκυλιά. Πάρε τα κουτάβια, περικύκλωσε τα με ένα λαδωμένο σχοινί και ανάφλεξε το. Η μητέρα θα πηδήξει πάνω από το πύρινο δαχτυλίδι σώζοντας κάθε κουτάβι ένα-ένα με σειρά ανάλογη της αξίας τους. Άλλα σημάδια για ένα εξαίρετο κυνηγόσκυλο είναι τα μεγάλα απαλά αυτιά, σε αντίθεση από τα μικρά και τραχιά. Τα όρθια αυτιά είναι μια χαρά, αλλά τα καλύτερα διπλώνουν λιγάκι. Ένας μακρύς γεροδεμένος λαιμός συνηθίζει εύκολα το κολάρο. Ο θώρακας πρέπει να είναι πλατύς, οι ώμοι σε απόσταση μεταξύ τους και τα πισινά πόδια ελαφρώς μακρύτερα από τα μπροστινά για να κυνηγούν λαγούς στην πλαγιά. Το τρίχωμα του σκύλου, είτε είναι μακρύ ή κοντό, μπορεί να είναι οποιουδήποτε χρώματος, αρκεί να είναι λαμπερό, πυκνό και απαλό.
Λεπτομέρεια από το ψηφιδωτό του Μουσείου Κισάμου |
Η Αταλάντη, η διάσημη κυνηγός της Ελληνικής μυθολογίας, ονόμασε το σκυλί της Αύρα. Ένα αρχαιοελληνικό βάζο του 560πχ απεικόνιζε την Αταλάντη με άλλους ήρωες και τα κυνηγόσκυλα τους να σκοτώνουν τον σπουδαίο κάπρο της Καλυδωνίας. Επτά ονόματα σκύλων αναγράφονται στο αγγείο (κάποια παραβιάζουν τον νόμο του Ξενοφώντα) ο Ορμητικός, ο Μεθέπων, ο Εγέρτης, ο Κόραξ, ο Μαρπσάς, ο Λάμπρος και ο Εύβολος.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε τον Άργο, τον πιστό σκύλο του Οδυσσέα, που πριν πεθάνει αναγνώρισε τον κύριο του μετά από είκοσι ολόκληρα χρόνια.
Ο Ρωμαίος ποιητής Όβιδος (Ovid) δίνει τα ονόματα των 36 σκύλων του Ακταίων, του άτυχου κυνηγού της ελληνικής μυθολογίας που ξεσκίστηκε από την αγέλη του, ανάμεσα τους ήταν ο Τίγρης, η Λαίλαπα, ο Αίολος και ο Αρκάς. Ο Πόλουξ αναφέρει άλλα 15 ονόματα σε μία λίστα που βρέθηκε στην Κολουμέλλα. Η μεγαλύτερη όμως συντάχθηκε από τον λάτρη αυτών των ζώων Ξενοφώντα. Διάσημα ονόματα ήταν: ο Λευκός, ο Μελανός, ο Άνθος, η Θύελλα, ο Θηρευτής, ο Σκαφτιάς, ο Φύλαξ και διάφορα άλλα.
Ο Μέγας Αλέξανδρος τίμησε τον πιστό του σκύλο τον Πέριτα ονομάζοντας μια πόλη στο όνομα του. Έλληνες και Ρωμαίοι συγγραφείς υπενθυμίζουν στους αναγνώστες τους να επαινούν τους πιστούς τετράποδους συντρόφους τους. Ο Άρειος, ο ιστορικός της μακεδονικής εκστρατείας, αναφέρει: ένας πρέπει να αγγίξει το κεφάλι του σκύλου το, να το χαϊδέψει τραβώντας απαλά τα αυτιά του και να πει το όνομα του ή μια-δυο ενθαρρυντικές εκφράσεις, μπράβο!, καλό σκυλί!. Εξάλλου τα σκυλιά απολαμβάνουν την ενθάρρυνση όσο και οι τίμιοι άνθρωποι.
Για την απόδοση στα Ελληνικά: Νίκος Γιώτης
O ΝΕΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΟΓΓΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ
για την υποχρεωτική αναγραφή αποδοχής μέσων πληρωμής με κάρτα
Ο Ν.Ε.Σ.Κ. εφιστά την προσοχή στους επαγγελματίες της Κισάμου και ενημερώνει ότι:
Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας απέστειλε εγκύκλιο ανά την επικράτεια για τις επερχόμενες μεταβολές τόσο στον τομέα των ηλεκτρονικών αγορών με κάρτα, όσο και στο καθεστώς της σχετικής ενημέρωσης προς τους καταναλωτές, που αρχίζει να ισχύει από 1ης Φεβρουαρίου 2017.
Δεδομένων αυτών, από την ερχόμενη Τετάρτη, 1η Φεβρουαρίου 2017, υπάρχει υποχρέωση από τις επιχειρήσεις για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτες με σαφή τρόπο που να μην επιδέχεται παρερμηνείας και με αναγραφή ευκρινώς της πληροφορίας αυτής στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο.
Σε όσους παραβαίνουν την υποχρέωση αυτή, θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ.
Για την αποφυγή εκπλήξεων και αχρείαστων προστίμων σε αυτήν την δύσκολη εποχή, συστήνουμε σε όλους ....
Ο Ν.Ε.Σ.Κ. εφιστά την προσοχή στους επαγγελματίες της Κισάμου και ενημερώνει ότι:
Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας απέστειλε εγκύκλιο ανά την επικράτεια για τις επερχόμενες μεταβολές τόσο στον τομέα των ηλεκτρονικών αγορών με κάρτα, όσο και στο καθεστώς της σχετικής ενημέρωσης προς τους καταναλωτές, που αρχίζει να ισχύει από 1ης Φεβρουαρίου 2017.
Δεδομένων αυτών, από την ερχόμενη Τετάρτη, 1η Φεβρουαρίου 2017, υπάρχει υποχρέωση από τις επιχειρήσεις για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτες με σαφή τρόπο που να μην επιδέχεται παρερμηνείας και με αναγραφή ευκρινώς της πληροφορίας αυτής στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο.
Σε όσους παραβαίνουν την υποχρέωση αυτή, θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ.
Για την αποφυγή εκπλήξεων και αχρείαστων προστίμων σε αυτήν την δύσκολη εποχή, συστήνουμε σε όλους ....
ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΗ
Ο Μανώλης Παπουτσάκης ο γιος του αγαπητού φίλου Ευτύχη, αναδείχθηκε ο καλύτερος σεφ της χρονιάς στην 4η ΕΞΠΟΤΡΟΦ 2017 που έγινε το Σαββατοκύριακο στην Αθήνα.
Στον διαγωνισμό που συμμετείχαν σπουδαστές σχολών μαγειρικής αλλά και επαγγελματίες σεφ, ο Μανώλης κατάφερε να ξεχωρίσει και να κερδίσει με την αξία του την πρώτη θεση. Πάντα τέτοια Μανώλη.
Στον διαγωνισμό που συμμετείχαν σπουδαστές σχολών μαγειρικής αλλά και επαγγελματίες σεφ, ο Μανώλης κατάφερε να ξεχωρίσει και να κερδίσει με την αξία του την πρώτη θεση. Πάντα τέτοια Μανώλη.
1953-2017 ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΒΕΒΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΙΩΣ
Έγραψε ο Baud-Bovy το 1953 για το ριζίτικο....
Η Κρήτη είναι απέραντη, έχει τεράστιες ιδιομορφίες και θέλει πολλή, μα πολλή δουλειά. Φτάνει να σας πω ότι τέσσερα χωριά της Ρίζας, δηλ. στους πρόποδες της Μαδάρας (Λευκά Όρη), που απέχουν το ένα με τ’ άλλο μισή ώρα με τα πόδια και που δύο απ' αυτά αποτελούν μια κοινότητα, είχαν αισθητή διαφορά στους σκοπούς των τραγουδιών που τραγουδούσαν και διασώζονται.
Τα ριζίτικα, τα τραγούδια της τάβλας δηλαδή, αρχίζουν να εξαφανίζονται. Δύσκολα βρίσκεις ανθρώπους κάτω από τα 45 χρόνια να τα τραγουδούν καλά. Όλοι αναγνωρίζουν ότι μόνο οι γέροι τα ξέρουν καλά, με τον «ήχο». Επικρατεί ο δεκαπεντασύλλαβος σε όλα τους σχεδόν τα τραγούδια και τα παλιά ιστορικά σώζονται μόνο στη μνήμη γέρων από 70-75 χρονών και πάνω.
Τα τραγουδούν «χύμα» καθώς λεν, δηλαδή σ’ έναν ορισμένο σκοπό που παραλλάσσει από περιοχή σε περιοχή. Αυτά που σας γράφω συμβαίνουν στον νομό Χανίων και κυρίως στην επαρχία Κυδωνίας και Σφακιών. Σ' αυτήν επικρατούν τα τραγούδια της τάβλας, τα ριζίτικα. Στα γλέντια τους, πού ’ναι κυρίως γάμοι και βαφτίσια, περνούν τον περισσότερο, για να μην πω όλον, τον καιρό τραγουδώντας. Χορεύουν λίγο Οι καλοί «γλεντιστάδες», αυτοί δηλ. που ξέρουν τα τραγούδια καλά, χαίρουν ιδιαίτερη εκτίμηση. Αρχίζει ένας το τραγούδι και μετά το παίρνει όλη η συντροφιά.
Φυσικά έπεσε έξω ο Baud-Bovy μιας και τα Ριζίτικα είναι μέρος της παράδοσης μας και διατηρούνται όσο ποτέ άλλοτε.
Η Κρήτη είναι απέραντη, έχει τεράστιες ιδιομορφίες και θέλει πολλή, μα πολλή δουλειά. Φτάνει να σας πω ότι τέσσερα χωριά της Ρίζας, δηλ. στους πρόποδες της Μαδάρας (Λευκά Όρη), που απέχουν το ένα με τ’ άλλο μισή ώρα με τα πόδια και που δύο απ' αυτά αποτελούν μια κοινότητα, είχαν αισθητή διαφορά στους σκοπούς των τραγουδιών που τραγουδούσαν και διασώζονται.
Τα ριζίτικα, τα τραγούδια της τάβλας δηλαδή, αρχίζουν να εξαφανίζονται. Δύσκολα βρίσκεις ανθρώπους κάτω από τα 45 χρόνια να τα τραγουδούν καλά. Όλοι αναγνωρίζουν ότι μόνο οι γέροι τα ξέρουν καλά, με τον «ήχο». Επικρατεί ο δεκαπεντασύλλαβος σε όλα τους σχεδόν τα τραγούδια και τα παλιά ιστορικά σώζονται μόνο στη μνήμη γέρων από 70-75 χρονών και πάνω.
Τα τραγουδούν «χύμα» καθώς λεν, δηλαδή σ’ έναν ορισμένο σκοπό που παραλλάσσει από περιοχή σε περιοχή. Αυτά που σας γράφω συμβαίνουν στον νομό Χανίων και κυρίως στην επαρχία Κυδωνίας και Σφακιών. Σ' αυτήν επικρατούν τα τραγούδια της τάβλας, τα ριζίτικα. Στα γλέντια τους, πού ’ναι κυρίως γάμοι και βαφτίσια, περνούν τον περισσότερο, για να μην πω όλον, τον καιρό τραγουδώντας. Χορεύουν λίγο Οι καλοί «γλεντιστάδες», αυτοί δηλ. που ξέρουν τα τραγούδια καλά, χαίρουν ιδιαίτερη εκτίμηση. Αρχίζει ένας το τραγούδι και μετά το παίρνει όλη η συντροφιά.
Φυσικά έπεσε έξω ο Baud-Bovy μιας και τα Ριζίτικα είναι μέρος της παράδοσης μας και διατηρούνται όσο ποτέ άλλοτε.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΛΑΚΟΥΒΕΣ;
Όπου έχει επέμβει ο ιδιώτης εργολάβος για να κάνει σύνδεση στον βιολογικό το αποτέλεσμα το βλέπουμε και μας προκαλεί και γέλια. Για να γλυτώσει την άσφαλτο τέχνας και ιδέας επιστρατεύει..... σακιά άμμου, ψηφίδες ξύλα και πλακάκια. Καιρός λοιπόν να επέμβει ο δήμος σε αυτήν την παλιοκατάσταση που συνεχίζεται εδώ και 8 μήνες κάνοντας την πόλη σουρωτήρι; Άντε μα με ένα φορτηγό πίσσα κλείνουμε τα πάντα.
Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017
ΤΑΚΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Ν.Ε.Σ.Κ.
Το Δ.Σ. του Νέου Εμπορικού Συλλόγου Κισάμου καλεί τα μέλη του στην 7η Τακτική Γενική Συνέλευση έτους 2017 την Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2017 και ώρα 11.00π.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Κισάμου.
Σε περίπτωση μη απαρτίας των μελών του Ν.Ε.Σ.Κ., η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 05 Μαρτίου 2017 και ώρα 11:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Κισάμου.
Εάν και κατά την δεύτερη σύγκληση δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη απαρτία, η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί οριστικά την Κυριακή 12 Μαρτίου (καταληκτική ημερομηνία) και ώρα 11.00π.μ στην ...
Σε περίπτωση μη απαρτίας των μελών του Ν.Ε.Σ.Κ., η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 05 Μαρτίου 2017 και ώρα 11:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Κισάμου.
Εάν και κατά την δεύτερη σύγκληση δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη απαρτία, η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί οριστικά την Κυριακή 12 Μαρτίου (καταληκτική ημερομηνία) και ώρα 11.00π.μ στην ...
ΑΟ ΚΙΣΑΜΟΥ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΝΙΚΗ
H μπασκετική επιστροφή του Α.Ο. Κισάμου, ήταν απόλυτη επιτυχημένη μάλιστα αν σκεφτούμε οτι έκανε αυτήν την νέα αρχή με παιδιά δίχως μπασκετικές εμπειρίες, δίχως γήπεδο για προπόνηση και φυσικά όλα τα παιχνίδια φιλοξενούμενη του Πλατανιά.
Μεγάλο επίτευγμα για τα παιδιά και την προπονήτρια τους κ. Χριστοφoράκη. Ας ελπίσουμε οτι η πολιτεία και πρώτος ο δήμος Κισάμου καταλάβει το πρόβλημα και βοηθήσει την προσπάθεια αυτή να έχει συνέχεια. Συγχαρητήρια και στην πρόεδρο του ΑΟΚ κα. Μπικάκη Μαρία που παρά τις δυσκολίες δεν το βάζει κάτω.
Μεγάλο επίτευγμα για τα παιδιά και την προπονήτρια τους κ. Χριστοφoράκη. Ας ελπίσουμε οτι η πολιτεία και πρώτος ο δήμος Κισάμου καταλάβει το πρόβλημα και βοηθήσει την προσπάθεια αυτή να έχει συνέχεια. Συγχαρητήρια και στην πρόεδρο του ΑΟΚ κα. Μπικάκη Μαρία που παρά τις δυσκολίες δεν το βάζει κάτω.
ΝΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗΣ
Ο Νίκος Γιαννακάκις γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καλυβιανή Γραμβούσας. Μετά την αποφοίτηση του από το εξατάξιο Γυμνάσιο Κισάμου σπούδασε ζωγραφική, Βυζαντινή Αγιογραφία (φορητή εικόνα και τοιχογραφία) και ψηφιδωτό στη Σχολή Mellini της Φλωρεντίας.
Από το 1969 ασχολείται με επίμονα και δημιουργικά με τη Βυζαντινή Αγιογραφία συνθέτοντας διαρκώς τα χαρακτηριστικά της Κρητικής Σχολής με αυτά της παραδοσιακής Βυζαντινής Τέχνης. Η κίνηση στη σύνθεση, η ελευθερία στο σχέδιο, η εκφραστικότητα στις μορφές, δημιούργησε και καθιέρωσε μια Νεοβυζαντινή Σχολή η οποία φέρει το προσωπικό αποτύπωμα του καλλιτέχνη. Ο Νίκος Γιαννακάκις έχει φιλοτεχνήσει αναρίθμητες φορητές εικόνες, πολλές από τις οποίες ευρίσκονται σήμερα, εκτός της Ελλάδας, σε χώρες της Ευρώπης, στην Αμερικής και στην Ιαπωνία, σε Μουσειακούς χώρους και ιδιωτικές συλλογές.
Έχει ιστορήσει 27 ναούς (ολοκληρωμένους και μη) στην Ελλάδα αλλά και δύο καθολικούς ναούς στην Ιταλία και ένα στη Γαλλία. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις έργων του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές παρουσιάσεις.
Ο καλλιτέχνης έχει τιμηθεί, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Οι εκκλησίες που έχει ιστορήσει είναι:
Ανάληψη Καντάνου, Αγίου Αντωνίου Ροδωπού, Αγίου Χαραλάμπου Βουκολιές, Αγίου Νεκταρίου Βουκολιές, Αγ. Νεκταρίου Σούδα, Γεννήσεως της ΘΥ Παλαιόχωρα, Αγίου Νεκταρίου και Αγίου Νικοδήμου Κορακιές. Αγίου Κωνσταντίνου Καμπανό Σελίνου, Αγίου Οικουμένιου παρεκκλήσι Ιδρυμάτων Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου, Παναγίας και Αγίου Γεωργίου Ανώγεια, Αγία Ειρήνη Πύργος Μονοφατσίου, Ευαγγελισμού Ροτάσι Μονοφατσίου, Μεταμόρφωση Φουρνέ Χανίων, Καθεδρικό Ναό Χανίων, Μεταμόρφωση Δαράτσου Χανίων, Αγίου Νικολάου Γαλατά Χανίων, Ευαγγελισμού και Αγ. Σπυρίδωνα Κισάμου, Αγίου Γεωργίου Πλακάλωνα Κισάμου, Αγίου Νικολάου Καλυβιανή Γραμπούσας, Αγίου Παντελεήμονα Μακρύ Τοίχος Χανιά, Καθολικό Μονή Παρθενώνα Κίσαμος, Μεταμόρφωσης Τοπόλια Κίσαμος.
Καθολικούς
Αγίων Αναργύρων San Cosmo Albanese Italia, Αγίου Αθανασίου Santa Sofia d' Epiro Italia, Capella San Giorgio Albanese Italia, Μιχ. Αρχαγγέλου Chisonaccia Corse France.
Από το 1969 ασχολείται με επίμονα και δημιουργικά με τη Βυζαντινή Αγιογραφία συνθέτοντας διαρκώς τα χαρακτηριστικά της Κρητικής Σχολής με αυτά της παραδοσιακής Βυζαντινής Τέχνης. Η κίνηση στη σύνθεση, η ελευθερία στο σχέδιο, η εκφραστικότητα στις μορφές, δημιούργησε και καθιέρωσε μια Νεοβυζαντινή Σχολή η οποία φέρει το προσωπικό αποτύπωμα του καλλιτέχνη. Ο Νίκος Γιαννακάκις έχει φιλοτεχνήσει αναρίθμητες φορητές εικόνες, πολλές από τις οποίες ευρίσκονται σήμερα, εκτός της Ελλάδας, σε χώρες της Ευρώπης, στην Αμερικής και στην Ιαπωνία, σε Μουσειακούς χώρους και ιδιωτικές συλλογές.
Έχει ιστορήσει 27 ναούς (ολοκληρωμένους και μη) στην Ελλάδα αλλά και δύο καθολικούς ναούς στην Ιταλία και ένα στη Γαλλία. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις έργων του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές παρουσιάσεις.
Ο καλλιτέχνης έχει τιμηθεί, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Οι εκκλησίες που έχει ιστορήσει είναι:
Ανάληψη Καντάνου, Αγίου Αντωνίου Ροδωπού, Αγίου Χαραλάμπου Βουκολιές, Αγίου Νεκταρίου Βουκολιές, Αγ. Νεκταρίου Σούδα, Γεννήσεως της ΘΥ Παλαιόχωρα, Αγίου Νεκταρίου και Αγίου Νικοδήμου Κορακιές. Αγίου Κωνσταντίνου Καμπανό Σελίνου, Αγίου Οικουμένιου παρεκκλήσι Ιδρυμάτων Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου, Παναγίας και Αγίου Γεωργίου Ανώγεια, Αγία Ειρήνη Πύργος Μονοφατσίου, Ευαγγελισμού Ροτάσι Μονοφατσίου, Μεταμόρφωση Φουρνέ Χανίων, Καθεδρικό Ναό Χανίων, Μεταμόρφωση Δαράτσου Χανίων, Αγίου Νικολάου Γαλατά Χανίων, Ευαγγελισμού και Αγ. Σπυρίδωνα Κισάμου, Αγίου Γεωργίου Πλακάλωνα Κισάμου, Αγίου Νικολάου Καλυβιανή Γραμπούσας, Αγίου Παντελεήμονα Μακρύ Τοίχος Χανιά, Καθολικό Μονή Παρθενώνα Κίσαμος, Μεταμόρφωσης Τοπόλια Κίσαμος.
Καθολικούς
Αγίων Αναργύρων San Cosmo Albanese Italia, Αγίου Αθανασίου Santa Sofia d' Epiro Italia, Capella San Giorgio Albanese Italia, Μιχ. Αρχαγγέλου Chisonaccia Corse France.
ΕΚΟΨΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΙΤΑ ΤΟΥ Ο ΔΗΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ
Σε μια "ζεστή" εκδήλωση που έγινε στην αντίστοιχη αίθουσα του Δημαρχείου την Παρασκευή (27/1) το μεσημέρι, ο Δήμος Κισσάμου έκοψε την Πρωτοχρονιάτικη πίτα του. Ο Δήμαρχος Κισσάμου Θοδωρής Σταθάκης, αφού ευχαρίστησε άπαντες για την παρουσία τους στην εκδήλωση, έκοψε την πρωτοχρονιάτικη πίτα του Δήμου και ευχήθηκε σε όλους "καλή χρονιά, με υγεία και καλή δύναμη στο να μπορούν επιτελούν το έργο τους".
Της κοπής της Πρωτοχρονιάτικης πίτας προηγήθηκε ο καθιερωμένος αγιασμός, ο οποίος τελέστηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κκ. Αμφιλόχιο.
Το "παρών" στην εκδήλωση κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Δήμου Κισάμου, έδωσαν εκτός του Δημάρχου Θοδωρή Σταθάκη και του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κκ. Αμφιλόχιου, οι εκπρόσωποι της Δημοτικής αρχής Κισσάμου, Δημοτικοί Σύμβουλοι, εκπρόσωποι των Τοπικών Κοινοτήτων, εκπρόσωποι της Εκκλησίας, τοπικοί φορείς καθώς επίσης και δημότες της Κισάμου. Άπαντες ευχήθηκαν αλλήλους "Καλή χρονιά με Υγεία"!
Της κοπής της Πρωτοχρονιάτικης πίτας προηγήθηκε ο καθιερωμένος αγιασμός, ο οποίος τελέστηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κκ. Αμφιλόχιο.
Το "παρών" στην εκδήλωση κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Δήμου Κισάμου, έδωσαν εκτός του Δημάρχου Θοδωρή Σταθάκη και του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κκ. Αμφιλόχιου, οι εκπρόσωποι της Δημοτικής αρχής Κισσάμου, Δημοτικοί Σύμβουλοι, εκπρόσωποι των Τοπικών Κοινοτήτων, εκπρόσωποι της Εκκλησίας, τοπικοί φορείς καθώς επίσης και δημότες της Κισάμου. Άπαντες ευχήθηκαν αλλήλους "Καλή χρονιά με Υγεία"!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ
Σύμφωνα με το ανωτέρω σχετικό, σας γνωρίζουμε ότι στα πλαίσια του εορτασμού της εκκλησιαστικής εορτής των Τριών Ιεραρχών την 30η Ιανουαρίου 2017, ημέρα Δευτέρα και ώρα πρωινή έως πέρατος, παρακαλούμε όπως μεταβείτε με τους μαθητές των σχολείων σας στις κατωτέρω εκκλησίες του Δήμου μας.
Συγκεκριμένα, το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου και το 3ο Νηπιαγωγείο Κισάμου θα εκκλησιαστούν στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στον Πύργο Κισάμου. Τονίζεται ότι θα πρέπει να οριστεί ομιλητής για την σχετική εκδήλωση από την πλευρά του Διευθυντή και της Προϊσταμένης.
Επίσης, το Γενικό Λύκειο Κισάμου και το Επαγγελματικό Λύκειο Κισάμου θα πρέπει να μεταβούν για εκκλησιασμό στον Άγιο Αντώνιο της ενορίας σας στην Καμάρα Κισάμου. Οι Διευθυντές των σχολείων αυτών θα πρέπει να ορίσουν ομιλητή για την συγκεκριμένη εκδήλωση.
Επιπρόσθετα, το 1ο Νηπιαγωγείο, το 2ο Νηπιαγωγείο, το 4ο Νηπιαγωγείο, το 5ο, Νηπιαγωγείο, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου, το 1ο Γυμνάσιο Κισάμου και το 2ο Γυμνάσιο Κισάμου θα εκκλησιαστούν στην εκκλησία της Ευαγγελίστριας. Κατόπιν συνεννοήσεως των Διευθυντών και των Προϊσταμένων θα πρέπει να οριστεί ομιλητής για την συγκεκριμένη εκδήλωση.
Τα σχολεία (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά) Σφακοπηγαδίου, Γραμβούσας, Πλατάνου, Δραπανιά και Έλους θα μεταβούν για εκκλησιασμό στην εκκλησία της περιοχής τους και αντίστοιχα οι Διευθυντές των Δημοτικών σχολείων σε συνεργασία με τους Προϊσταμένους των Νηπιαγωγείων θα ορίσουν ομιλητή των εκδηλώσεων.
Ο υπογράφων Αρμόδιος Αντιδήμαρχος για θέματα Παιδείας, κ. Γλαμπεδάκης Βασίλειος, θα παρευρεθεί στην ανωτέρω εκκλησιαστική εορτή στην εκκλησία του Αγίου Αντωνίου στην Καμάρα Κισάμου. Η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κισάμου, κα. Πατερομιχελάκη – Νικολακάκη Καίτη θα παρευρεθεί στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο Πύργο Κισάμου. Ο Δήμαρχος Κισάμου, κ. Σταθάκης Θεόδωρος και η Αντιδήμαρχος, κα. Βαρουχάκη – Μαραγκουδάκη Σταυρούλα θα παρευρεθούν στην εκκλησία της Ευαγγελίστριας.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Ο Αρμόδιος Αντιδήμαρχος για θέματα Παιδείας
Γλαμπεδάκης Βασίλειος
Συγκεκριμένα, το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου και το 3ο Νηπιαγωγείο Κισάμου θα εκκλησιαστούν στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στον Πύργο Κισάμου. Τονίζεται ότι θα πρέπει να οριστεί ομιλητής για την σχετική εκδήλωση από την πλευρά του Διευθυντή και της Προϊσταμένης.
Επίσης, το Γενικό Λύκειο Κισάμου και το Επαγγελματικό Λύκειο Κισάμου θα πρέπει να μεταβούν για εκκλησιασμό στον Άγιο Αντώνιο της ενορίας σας στην Καμάρα Κισάμου. Οι Διευθυντές των σχολείων αυτών θα πρέπει να ορίσουν ομιλητή για την συγκεκριμένη εκδήλωση.
Επιπρόσθετα, το 1ο Νηπιαγωγείο, το 2ο Νηπιαγωγείο, το 4ο Νηπιαγωγείο, το 5ο, Νηπιαγωγείο, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου, το 1ο Γυμνάσιο Κισάμου και το 2ο Γυμνάσιο Κισάμου θα εκκλησιαστούν στην εκκλησία της Ευαγγελίστριας. Κατόπιν συνεννοήσεως των Διευθυντών και των Προϊσταμένων θα πρέπει να οριστεί ομιλητής για την συγκεκριμένη εκδήλωση.
Τα σχολεία (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά) Σφακοπηγαδίου, Γραμβούσας, Πλατάνου, Δραπανιά και Έλους θα μεταβούν για εκκλησιασμό στην εκκλησία της περιοχής τους και αντίστοιχα οι Διευθυντές των Δημοτικών σχολείων σε συνεργασία με τους Προϊσταμένους των Νηπιαγωγείων θα ορίσουν ομιλητή των εκδηλώσεων.
Ο υπογράφων Αρμόδιος Αντιδήμαρχος για θέματα Παιδείας, κ. Γλαμπεδάκης Βασίλειος, θα παρευρεθεί στην ανωτέρω εκκλησιαστική εορτή στην εκκλησία του Αγίου Αντωνίου στην Καμάρα Κισάμου. Η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κισάμου, κα. Πατερομιχελάκη – Νικολακάκη Καίτη θα παρευρεθεί στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο Πύργο Κισάμου. Ο Δήμαρχος Κισάμου, κ. Σταθάκης Θεόδωρος και η Αντιδήμαρχος, κα. Βαρουχάκη – Μαραγκουδάκη Σταυρούλα θα παρευρεθούν στην εκκλησία της Ευαγγελίστριας.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Ο Αρμόδιος Αντιδήμαρχος για θέματα Παιδείας
Γλαμπεδάκης Βασίλειος
ΕΝΑ ΒΑΨΙΜΑΤΑΚΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ
Η Υποδιοικήτρια της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης κα Ελένη Γιακουμάκη, μαζί με μηχανικούς της υπηρεσίας, θα επισκεφθούν την Κάντανο, την Κίσαμο και τον Βάμο, προκειμένου να καταγράψουν τα τεχνικά προβλήματα των υποδομών των κτιριακών και υλικοτεχνικών Κέντρων Υγείας και στη συνέχεια να προχωρήσουν στην αποκατάστασή τους....
Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017
ΚΑΛΛΙΘΕΑ - ΚΙΣΣΑΜΙΚΟΣ 2-0
Σφαλιάρα πρώτου μεγέθους... και απο την 10η θέση στην 13η με κατεβασμένο το κεφάλι.
41΄ Ο Μαρτίνεθ πέρασε όποιον βρήκε μπροστά του αλλά με πλασέ έστειλε την μπάλα άουτ.
45'. Ο Σταυριανός αποκρούει σε κόρνερ το σουτ εντός περιοχής του Θέου, που πήρε την πάσα του Κίκε
71' ΓΚΟΛ για την Καλλιθέα. Σέντρα του Μπέλη ο Ουόρντεν γύρισε προς την εστία και με σουτ έστειλε την μπάλα στα δίχτυα.
87' 2-0 για την Καλλιθέα με τον Σταματάκο, που συνεργάστηκε με τον Κρεββατά και "νίκησε" τον Λαζαρίδη
41΄ Ο Μαρτίνεθ πέρασε όποιον βρήκε μπροστά του αλλά με πλασέ έστειλε την μπάλα άουτ.
45'. Ο Σταυριανός αποκρούει σε κόρνερ το σουτ εντός περιοχής του Θέου, που πήρε την πάσα του Κίκε
71' ΓΚΟΛ για την Καλλιθέα. Σέντρα του Μπέλη ο Ουόρντεν γύρισε προς την εστία και με σουτ έστειλε την μπάλα στα δίχτυα.
87' 2-0 για την Καλλιθέα με τον Σταματάκο, που συνεργάστηκε με τον Κρεββατά και "νίκησε" τον Λαζαρίδη
Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017
ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ
Γενική συνέλευση και εκλογές θα έχουμε στον Νέο Εμπορικό Σύλλογο Κισάμου λίαν συντόμως. Ας ετοιμάζονται λοιπόν οι μνηστήρες μιας και ο νυν πρόεδρος, κ. Αννουσάκης δεν θα είναι υποψήφιος και σταματάει και αυτός και η ομάδα που τον πρωτοξεκίνησαν.
Να μια καλή λοιπόν περίπτωση να δούμε αν τα νέα πρόσωπα που θα πάρουν τον σύλλογο θα έχουν την όρεξη και την δύναμη να κάνουν και αυτά έργο.
12 Μαρτίου η Γενική συνέλευση και μετά από μια βδομάδα οι εκλογές αν δεν αλλάξει κάτι.
Να μια καλή λοιπόν περίπτωση να δούμε αν τα νέα πρόσωπα που θα πάρουν τον σύλλογο θα έχουν την όρεξη και την δύναμη να κάνουν και αυτά έργο.
12 Μαρτίου η Γενική συνέλευση και μετά από μια βδομάδα οι εκλογές αν δεν αλλάξει κάτι.
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΙΣΑΜΟΥ
Της Αρετής Καμηλάκη (τρίτη δημοσιευση)
Το πλέον διαδεδομένο όργανο στην επαρχία Κισάμου είναι χωρίς αμφιβολία το βιολί. Ακολουθείται από ένα ή δύο λαούτα και πλέον στις μέρες μας και κιθάρα. Παλαιότερα η καθαρά παραδοσιακή ζυγιά της περιοχής αποτελούνταν από βιολί και λαούτο. Το παρελθόν πιστοποιεί πως το βιολί κατείχε κυρίαρχη θέση στην περιοχή χωρίς όμως αυτό να αναιρεί την ύπαρξη και άλλων οργάνων που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ζυγιά. Μπορεί ηχογραφήσεις να μη διασώθηκαν, κυρίως από φωτογραφίες εποχής και ιδιαίτερα από βιβλιογραφικές καταγραφές που αφορούν μαρτυρίες αρχαιότερων και καταγεγραμμένες βιογραφίες μουσικών μπορεί κανείς να εντοπίσει ποια ήταν εκείνα τα όργανα που συμβίωναν με το βιολί στην εν λόγω περιοχή και ποιος τελικά ο ρόλος τους σε σχέση με αυτό.
Αρχικά εντοπίζουμε την ύπαρξη λύρας η οποία βέβαια υφίσταται και σήμερα σε μικρότερο όμως ποσοστό απ΄ ότι το βιολί. Από τη βιβλιογραφία εντοπίζουμε την ύπαρξη 6 λυράρηδων που έδρασαν στην περιοχή:
1. Καντέρης Γεώργιος ή Καντεράκης ή Καραμπουρνιώτης 1877-1963
2. Νίκος Κατσούλης ή Κουφιανός 1877-1947
3. Μαυροδημητράκης Νικηφόρος 1868-1945
4. Ξανθουδάκης Δημήτρης ή Αλεξανδρινός 1887-1942
5. Σκουλούδης Ιωσήφ 1917-2003
6. Τσουρλάκης Ιωάννης 1872-1961
Άλλα όργανα τα οποία εντοπίζονται είναι το κλαρίνο. Καταγεγραμμένους βρίσκουμε μόνο έναν τον Γλαμπεδάκη Ονούφριο (1909-1988) τον Κωστή Γλεντουσάκη (1886-1979), τον Τωμαδάκη Γ. αλλά μαρτυρίες πιστοποιούν την ύπαρξη και του Σαριδάκη Ευτύχη (1905-1968).
Ένα άλλο θα μπορούσαμε να πούμε μουσικό όργανο ήταν η μουγκρινάρα. Πρώτη φορά μας ανέφερε για αυτό το όργανο ο δάσκαλός μου Μιχάλης Κουνέλης. Το περιέγραφε σχηματικά σαν μια στάμνα η οποία είχε τρύπα από κάτω με σκοπό να χωρούν να μπαίνουν τα χέρια του εκτελεστή βρεγμένα και να τραβούν ένα βούρλο το οποίο κρεμόταν από την κορυφή. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργούνταν ήχοι. Στο βιβλίο του Αθ. Δεικτάκη «Χανιώτες Λαϊκοί Μουσικοί που δεν υπάρχουν πια ο Κουνέλης έχει ζωγραφίσει σχηματικά κ έχει περιγράψει τη μουγκρινάρα ως εξής:
«Καπάκι στη στάμνα βάζουμε ένα κομμάτι δέρμα γερό και όχι πολύ παχύ. Στη μέση του βάζομε ένα βούρλο χλωρό και περνά από κάτω μέχρι έξω. Η στάμνα από κάτω είναι τρύπια ίσα που να χωρούν τα χέρια μας να μπαίνουν και να βγαίνουν βρεγμένα τραβώντας το βούρλο. Από τα βαθιά της στάμνας μέχρι έξω, τρίβοντας το βούρλο,βγάζει τη φωνή και τους ήχους». Ο Δεικτάκης στο ίδιο κεφάλαιο αναφέρει πως τη μουγκρινάρα τη χρησιμοποιούσαν σε κάποια μέρη ως μουσικό όργανο ενώ σε κάποια άλλα κυρίως στην Κρύα Βρύση Αγίου βασιλείου για να διώχνουν τη νύχτα τα βλαβερά έντομα από τα χωράφια. Ανατρέχοντας σε σχετικό κεφάλαιο του βιβλίου του Φοίβου Ανωγειανάκη «Ελληνικά Μουσικά Όργανα» πέραν του ότι δίνει στο συγκεκριμένο μουσικό όργανο την πρόσθετη ονομασία «γουργούρα», στεκόμαστε στα εξής: « Τη μουγκρινάρα τη χρησιμοποιούσαν παλιότερα στην κεντρική και δυτική Κρήτη, για να διώχνουν τα πουλιά και τα αρπακτικά ζώα (αλεπούδες, αρκάλους κτλ.)
από τα μποστάνια και τα αμπέλια. Το ηχητικό αυτό αντικείμενο είναι μία στάμνα χωρίς πάτο, με το στόμιό της σκεπασμένο με δέρμα. Ένα πέτρινο λουρί ή κερωμένος σπάγκος ή και βούρλο περνάει μέσα από τη στάμνα και στερεώνεται με κόμπο ή σ’ ένα ξυλαράκι για να πιάνει καλά, στην απέξω μεριά του δέρματος, που έχουν προηγούμενα τρυπήσει.
Καθισμένος ο παίκτης τραβάει, με βρεγμένα χέρια-« όντε πάει το ΄να, γυρίζει τ΄άλλο»-τον κερωμένο σπάγκο ή το λουρί, κρατώντας τη μουγκρινάρα ανάμεσα στα σκέλια του. Ο ήχος που δίνει μοιάζει με δυνατό μούγκρισμα». Μαθαίνουμε επίσης από τον ίδιο ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο με κάποιες παραλλαγές χρησιμοποιούντανκαι στις μονές του Αγίου Όρους αλλά και στη Ρουμανία, Ανδαλουσία, Αγγλία και Αφρική με τις ονομασίες «ταύρος», «γρύλος», «καλιακούδα», «βρυχηθμός της λεοπάρδαλης» αντίστοιχα για κάθε περιοχή.
Συμπερασματικά παρατηρούμε πως οι δύο περιγραφές μοιάζουν σε πολλά στοιχεία, γεγονός που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για το ίδιο όργανο ενώ παράλληλα οι επιπλέον πληροφορίες ίσως μας δίνουν το δικαίωμα να υποθέσουμε πως το όργανο αυτό προφανώς ήρθε στη Δυτική Κρήτη από περιοχές της Ευρώπης ή το πιθανότερο από την Αφρική μιας και βρίσκεται πολύ κοντά στο νησί και η χρησιμότητά του ταιριάζει με τελετές κατά τη διάρκεια μύησης ή θανάτου κάποιου σημαντικού ανθρώπου από την κοινότητα, που γίνονται στη χώρα αυτή.
Συνεχίζοντας την «εύρεση» των οργάνων της περιοχής συναντούμε έναν καταγεγραμμένο στο κανονάκι τον Κατάκη Αντώνη (1874-1942)41, τον Σαρημανώλη Νίκο (1919-1995) πρόσφυγα από τη Μ.Ασία στο μπουλγαρί και το μπουζούκι και τέλος τον Παπαμαρκάκη ή Τσεσμέ Αντώνη και τον Χατζηγεωργίου Γεώργιο (1900-1987), στο σαντούρι.
Παρατηρούμε λοιπόν την συμβίωση του βιολιού και κατ’ επέκταση και του λαούτου σαν ζυγιά με τα παραπάνω όργανα. Σίγουρα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κατέχουμε πως συνυπήρχαν και μουσικά για παράδειγμα το βιολί με το κανονάκι στη εν λόγω μουσική παράδοση αλλά μπορούμε εύκολα να στοχαστούμε πως εφόσον κάποια από αυτά τα όργανα ήρθαν από τη Μ. Ασία ορθά θα συνοδεύονταν και από την εκεί μουσική παράδοση. Από αρχεία ήχου το μόνο που έχει μείνει από τα παραπάνω όργανα είναι φυσικά ηχογραφήσεις με λύρα και ηχογραφήσεις με μπουλγαρί το οποίο χρησιμοποιούνταν κυρίως στα ταμπαχανιώτικα.
Σίγουρα δεν υπήρχε Κισσαμίτικο ή Χανιώτικο γλέντι με κύριο όργανο το κλαρίνο παρατηρούμε όμως πως κατείχε κι αυτό τη θέση του στην μουσική του τόπου. Εξάλλου ας μην ξεχνάμε πως η Κρήτη και ιδιαίτερα η περιοχή της Κισσάμου βρίσκεται πολύ πλησίον της Πελοποννήσου στην οποία δεσπόζει το κλαρίνο κι επομένως σίγουρα υπήρχαν επιρροές. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Μανόλη Κογχυλάκη «Το μαντίλι της Ινώς και το Ιναχώριον» που αναφέρεται στην
περιοχή Εννιά χωριά της επαρχίας Κισσάμου. Μας λέει: 46... «Αξίζει να σημειωθεί και η επίδραση των γειτονικών περιοχών στα μουσικοχορευτικά δρώμενα. Τα Εννιά χωριά βρίσκονται ανάμεσα σε Πελοπόννησο και Αφρική. Με καθαρή ατμόσφαιρα φαίνεται ο Ταΰγετος από τον Κουτρούλη, έτσι λέγεται. Είχαν επίνειο το Στόμιο. Φόρτωναν στα καΐκια λάδι, κάστανα κ.α., άνοιγαν τα πανιά και με τους βοριάδες έφταναν στην Αφρική. Φυσούσε νοτιάς ξαναγύριζαν ή έπιαναν Πελοπόννησο.
Αυτή η επικοινωνία εκτός από τις εμπορικές συναλλαγές έφερνε σε επαφή τους ανθρώπους και έτσι γίνονταν και πολιτιστικές ανταλλαγές. Έδιναν κι έπαιρναν. Έτσι σε όλα τα εννιαχωριανά πανηγύρια και γλέντια ανάμεσα στις προτιμήσεις των χορευτών ήταν πάντα και ο «Καλαμαθιανός». Ποιος θα ξεχάσει το τραγούδι «Στην Πάτρα εις τον καφενέ ήτανε συναγμένοι, ο δήμαρχος και ο ανακριτής που ‘κρίναν την Ελένη...» που αντηχούσε στις ταβέρνες της Χρυσοσκαλίτισσας ως το Βλάτος και τα Καμποσφήναρα».
Από το παραπάνω απόσπασμα κατανοούμε πως φυσικά το καλαματιανό δεν ήταν ενννιαχωριανός χορός αλλά δεν μπήκε και τυχαία στην ζωή των κατοίκων της περιοχής. Οι έμποροι που ταξίδευαν στην Πελοπόννησο το άκουσαν και το εισήγαγαν στα μουσικά δρώμενα του τόπου. Κάπως έτσι συνέβαινε και με άλλους χορούς «έξωκρητικούς» και φυσικά και με τα μουσικά όργανα. Ο πρόσφυγας που ήρθε από τη Μ. Ασία έφερε μαζί με τα βιώματά του, την κουλτούρα και τον πολιτισμό του, τα μουσική και τα όργανα που την γεννούν. Οι ντόπιοι αφομοιώνουν δημιουργικά την εν λόγω νοοτροπία και μουσική και πολλές φορές γίνεται όμοια και δεν ξεχωρίζει από την τοπική.
Σεπτέμβριος 2009
Από την πτυχιακή εργασία της φοιτήτριας
Αρετής Καμηλάκη
Το πλέον διαδεδομένο όργανο στην επαρχία Κισάμου είναι χωρίς αμφιβολία το βιολί. Ακολουθείται από ένα ή δύο λαούτα και πλέον στις μέρες μας και κιθάρα. Παλαιότερα η καθαρά παραδοσιακή ζυγιά της περιοχής αποτελούνταν από βιολί και λαούτο. Το παρελθόν πιστοποιεί πως το βιολί κατείχε κυρίαρχη θέση στην περιοχή χωρίς όμως αυτό να αναιρεί την ύπαρξη και άλλων οργάνων που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ζυγιά. Μπορεί ηχογραφήσεις να μη διασώθηκαν, κυρίως από φωτογραφίες εποχής και ιδιαίτερα από βιβλιογραφικές καταγραφές που αφορούν μαρτυρίες αρχαιότερων και καταγεγραμμένες βιογραφίες μουσικών μπορεί κανείς να εντοπίσει ποια ήταν εκείνα τα όργανα που συμβίωναν με το βιολί στην εν λόγω περιοχή και ποιος τελικά ο ρόλος τους σε σχέση με αυτό.
Αρχικά εντοπίζουμε την ύπαρξη λύρας η οποία βέβαια υφίσταται και σήμερα σε μικρότερο όμως ποσοστό απ΄ ότι το βιολί. Από τη βιβλιογραφία εντοπίζουμε την ύπαρξη 6 λυράρηδων που έδρασαν στην περιοχή:
1. Καντέρης Γεώργιος ή Καντεράκης ή Καραμπουρνιώτης 1877-1963
2. Νίκος Κατσούλης ή Κουφιανός 1877-1947
3. Μαυροδημητράκης Νικηφόρος 1868-1945
4. Ξανθουδάκης Δημήτρης ή Αλεξανδρινός 1887-1942
5. Σκουλούδης Ιωσήφ 1917-2003
6. Τσουρλάκης Ιωάννης 1872-1961
Άλλα όργανα τα οποία εντοπίζονται είναι το κλαρίνο. Καταγεγραμμένους βρίσκουμε μόνο έναν τον Γλαμπεδάκη Ονούφριο (1909-1988) τον Κωστή Γλεντουσάκη (1886-1979), τον Τωμαδάκη Γ. αλλά μαρτυρίες πιστοποιούν την ύπαρξη και του Σαριδάκη Ευτύχη (1905-1968).
Ένα άλλο θα μπορούσαμε να πούμε μουσικό όργανο ήταν η μουγκρινάρα. Πρώτη φορά μας ανέφερε για αυτό το όργανο ο δάσκαλός μου Μιχάλης Κουνέλης. Το περιέγραφε σχηματικά σαν μια στάμνα η οποία είχε τρύπα από κάτω με σκοπό να χωρούν να μπαίνουν τα χέρια του εκτελεστή βρεγμένα και να τραβούν ένα βούρλο το οποίο κρεμόταν από την κορυφή. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργούνταν ήχοι. Στο βιβλίο του Αθ. Δεικτάκη «Χανιώτες Λαϊκοί Μουσικοί που δεν υπάρχουν πια ο Κουνέλης έχει ζωγραφίσει σχηματικά κ έχει περιγράψει τη μουγκρινάρα ως εξής:
«Καπάκι στη στάμνα βάζουμε ένα κομμάτι δέρμα γερό και όχι πολύ παχύ. Στη μέση του βάζομε ένα βούρλο χλωρό και περνά από κάτω μέχρι έξω. Η στάμνα από κάτω είναι τρύπια ίσα που να χωρούν τα χέρια μας να μπαίνουν και να βγαίνουν βρεγμένα τραβώντας το βούρλο. Από τα βαθιά της στάμνας μέχρι έξω, τρίβοντας το βούρλο,βγάζει τη φωνή και τους ήχους». Ο Δεικτάκης στο ίδιο κεφάλαιο αναφέρει πως τη μουγκρινάρα τη χρησιμοποιούσαν σε κάποια μέρη ως μουσικό όργανο ενώ σε κάποια άλλα κυρίως στην Κρύα Βρύση Αγίου βασιλείου για να διώχνουν τη νύχτα τα βλαβερά έντομα από τα χωράφια. Ανατρέχοντας σε σχετικό κεφάλαιο του βιβλίου του Φοίβου Ανωγειανάκη «Ελληνικά Μουσικά Όργανα» πέραν του ότι δίνει στο συγκεκριμένο μουσικό όργανο την πρόσθετη ονομασία «γουργούρα», στεκόμαστε στα εξής: « Τη μουγκρινάρα τη χρησιμοποιούσαν παλιότερα στην κεντρική και δυτική Κρήτη, για να διώχνουν τα πουλιά και τα αρπακτικά ζώα (αλεπούδες, αρκάλους κτλ.)
από τα μποστάνια και τα αμπέλια. Το ηχητικό αυτό αντικείμενο είναι μία στάμνα χωρίς πάτο, με το στόμιό της σκεπασμένο με δέρμα. Ένα πέτρινο λουρί ή κερωμένος σπάγκος ή και βούρλο περνάει μέσα από τη στάμνα και στερεώνεται με κόμπο ή σ’ ένα ξυλαράκι για να πιάνει καλά, στην απέξω μεριά του δέρματος, που έχουν προηγούμενα τρυπήσει.
Καθισμένος ο παίκτης τραβάει, με βρεγμένα χέρια-« όντε πάει το ΄να, γυρίζει τ΄άλλο»-τον κερωμένο σπάγκο ή το λουρί, κρατώντας τη μουγκρινάρα ανάμεσα στα σκέλια του. Ο ήχος που δίνει μοιάζει με δυνατό μούγκρισμα». Μαθαίνουμε επίσης από τον ίδιο ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο με κάποιες παραλλαγές χρησιμοποιούντανκαι στις μονές του Αγίου Όρους αλλά και στη Ρουμανία, Ανδαλουσία, Αγγλία και Αφρική με τις ονομασίες «ταύρος», «γρύλος», «καλιακούδα», «βρυχηθμός της λεοπάρδαλης» αντίστοιχα για κάθε περιοχή.
Συμπερασματικά παρατηρούμε πως οι δύο περιγραφές μοιάζουν σε πολλά στοιχεία, γεγονός που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για το ίδιο όργανο ενώ παράλληλα οι επιπλέον πληροφορίες ίσως μας δίνουν το δικαίωμα να υποθέσουμε πως το όργανο αυτό προφανώς ήρθε στη Δυτική Κρήτη από περιοχές της Ευρώπης ή το πιθανότερο από την Αφρική μιας και βρίσκεται πολύ κοντά στο νησί και η χρησιμότητά του ταιριάζει με τελετές κατά τη διάρκεια μύησης ή θανάτου κάποιου σημαντικού ανθρώπου από την κοινότητα, που γίνονται στη χώρα αυτή.
Συνεχίζοντας την «εύρεση» των οργάνων της περιοχής συναντούμε έναν καταγεγραμμένο στο κανονάκι τον Κατάκη Αντώνη (1874-1942)41, τον Σαρημανώλη Νίκο (1919-1995) πρόσφυγα από τη Μ.Ασία στο μπουλγαρί και το μπουζούκι και τέλος τον Παπαμαρκάκη ή Τσεσμέ Αντώνη και τον Χατζηγεωργίου Γεώργιο (1900-1987), στο σαντούρι.
Παρατηρούμε λοιπόν την συμβίωση του βιολιού και κατ’ επέκταση και του λαούτου σαν ζυγιά με τα παραπάνω όργανα. Σίγουρα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κατέχουμε πως συνυπήρχαν και μουσικά για παράδειγμα το βιολί με το κανονάκι στη εν λόγω μουσική παράδοση αλλά μπορούμε εύκολα να στοχαστούμε πως εφόσον κάποια από αυτά τα όργανα ήρθαν από τη Μ. Ασία ορθά θα συνοδεύονταν και από την εκεί μουσική παράδοση. Από αρχεία ήχου το μόνο που έχει μείνει από τα παραπάνω όργανα είναι φυσικά ηχογραφήσεις με λύρα και ηχογραφήσεις με μπουλγαρί το οποίο χρησιμοποιούνταν κυρίως στα ταμπαχανιώτικα.
Σίγουρα δεν υπήρχε Κισσαμίτικο ή Χανιώτικο γλέντι με κύριο όργανο το κλαρίνο παρατηρούμε όμως πως κατείχε κι αυτό τη θέση του στην μουσική του τόπου. Εξάλλου ας μην ξεχνάμε πως η Κρήτη και ιδιαίτερα η περιοχή της Κισσάμου βρίσκεται πολύ πλησίον της Πελοποννήσου στην οποία δεσπόζει το κλαρίνο κι επομένως σίγουρα υπήρχαν επιρροές. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Μανόλη Κογχυλάκη «Το μαντίλι της Ινώς και το Ιναχώριον» που αναφέρεται στην
περιοχή Εννιά χωριά της επαρχίας Κισσάμου. Μας λέει: 46... «Αξίζει να σημειωθεί και η επίδραση των γειτονικών περιοχών στα μουσικοχορευτικά δρώμενα. Τα Εννιά χωριά βρίσκονται ανάμεσα σε Πελοπόννησο και Αφρική. Με καθαρή ατμόσφαιρα φαίνεται ο Ταΰγετος από τον Κουτρούλη, έτσι λέγεται. Είχαν επίνειο το Στόμιο. Φόρτωναν στα καΐκια λάδι, κάστανα κ.α., άνοιγαν τα πανιά και με τους βοριάδες έφταναν στην Αφρική. Φυσούσε νοτιάς ξαναγύριζαν ή έπιαναν Πελοπόννησο.
Αυτή η επικοινωνία εκτός από τις εμπορικές συναλλαγές έφερνε σε επαφή τους ανθρώπους και έτσι γίνονταν και πολιτιστικές ανταλλαγές. Έδιναν κι έπαιρναν. Έτσι σε όλα τα εννιαχωριανά πανηγύρια και γλέντια ανάμεσα στις προτιμήσεις των χορευτών ήταν πάντα και ο «Καλαμαθιανός». Ποιος θα ξεχάσει το τραγούδι «Στην Πάτρα εις τον καφενέ ήτανε συναγμένοι, ο δήμαρχος και ο ανακριτής που ‘κρίναν την Ελένη...» που αντηχούσε στις ταβέρνες της Χρυσοσκαλίτισσας ως το Βλάτος και τα Καμποσφήναρα».
Από το παραπάνω απόσπασμα κατανοούμε πως φυσικά το καλαματιανό δεν ήταν ενννιαχωριανός χορός αλλά δεν μπήκε και τυχαία στην ζωή των κατοίκων της περιοχής. Οι έμποροι που ταξίδευαν στην Πελοπόννησο το άκουσαν και το εισήγαγαν στα μουσικά δρώμενα του τόπου. Κάπως έτσι συνέβαινε και με άλλους χορούς «έξωκρητικούς» και φυσικά και με τα μουσικά όργανα. Ο πρόσφυγας που ήρθε από τη Μ. Ασία έφερε μαζί με τα βιώματά του, την κουλτούρα και τον πολιτισμό του, τα μουσική και τα όργανα που την γεννούν. Οι ντόπιοι αφομοιώνουν δημιουργικά την εν λόγω νοοτροπία και μουσική και πολλές φορές γίνεται όμοια και δεν ξεχωρίζει από την τοπική.
Σεπτέμβριος 2009
Από την πτυχιακή εργασία της φοιτήτριας
Αρετής Καμηλάκη
ΟΙ ΚΑΦΕΝΕΔΕΣ
ΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΨΙΨΙ |
Τσιγάρο πρέφα και καφέ
Βρε δε βαριέσαι δε βαριέσαι
Αδερφέ…….
(Τραγούδι Κ. Χατζή)
Πάει τώρα καιρός που περνώντας από την παλιά αγορά του Καστελιού πρόσεξα ότι του « Παπαδάκη» το καφενείο ήταν κλειστό και είχε εφημερίδες στα τζάμια. Σαν πρώτη σκέψη πέρασε από το μυαλό μου η επιδιόρθωση, όμως, αργότερα διαπίστωσα, ότι δεν ήταν έτσι. Μια σκιά στιγμιαίας μελαγχολίας μου πέρασε το τέλος μιας εποχής σκέφτηκα. Έκλεισε και το τελευταίο από τα παλιά καφενεία του τόπου μας Έκλεισε αφήνοντας πια μια σειρά αναμνήσεων στους παλιότερους. Οι θαμώνες του, άνθρωποι μιας κάποιας ηλικίας σαν πουλιά που τους χάλασαν τη φωλιά, σκόρπισαν και ψάχνουν αλλού για στέκι. «Δεν ξέρω που να σταθώ κάθε πρωί μου έλεγε κάποιος θαμώνας τα έχω χαμένα». Έτσι συγχρόνως προσδιόριζε και τη σχέση καφενείου και θαμώνα.
Καφεζαχαροπλαστείο Σχετάκη |
Το καφενείο, ο καφενές, το καφέ σαντάν είναι κατ΄εξοχήν είδος της Ανατολής Είναι χώρος συγκέντρωσης κυρίως των ανδρών κατά τον ελεύθερο χρόνο τους, χώρος ανάπαυλας. Το καφενείο λειτουργεί όλη μέρα, το πρωί, το μεσημέρι, το απόγευμα, το βράδυ μέχρι αργά τη νύχτα, κάποτε και μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Το καφενείο για τον ελληνικό χώρο τόσο στις πόλεις, όσο και στα χωριά είναι κομμάτι ιστορίας και πολιτισμού. Και επειδή ο καιρός και η ιστορία κυλά εύκολα από τη μνήμη στην καρδιά, αναμετρώντας τις αναμνήσεις μας, ο καθένας μπορεί να βρεθεί στο παλιό καφενείο της πόλης ή του χωριού.
Στο καφενείο η επίπλωση και ο διάκοσμος είναι απλός. Τα τραπεζάκια στρογγυλά τσίγκινα με σίδερο η μακρόστενα ξύλινα ή μαρμάρινα, οι καρέκλες ψηλές.
Μια γωνία σε χρήση κουζίνας με πάγκο το γνωστό τεζιάκι. Μικρό ντουλάπι για στοιχειώδη ζαχαρωτά και σοκολάτες για κέρασμα στα παιδάκια που θα βρεθούν εκεί. Το πετρογκάζ, ή το καμινέτο για το ψήσιμο του καφέ. Τα φλυτζάνια και τα ποτήρια περίεργα κρεμασμένα κάποτε στον τοίχο.
Ο Καπάνταης με τον ναργιλέ του |
Το καφενείο περνά μηνύματα με το διάκοσμο του. Στους τοίχους του καφενείου θα δεις κρεμασμένους χάρτες του Ατλαντα, της Ελλάδας, της Ευρώπης Παγκόσμιους. Σε εποχές που δεν υπάρχει τηλεόραση, ούτε παγκοσμιοποίηση, υπάρχει η αγωνία να γνωρίσεις πού ζει η που ταξιδεύει ο άλλος φίλος ή εχθρός. Οπωσδήποτε υπάρχει κρεμάστρα ξύλινη για τα σακάκια ή τα παλτά των θαμώνων. Υπάρχει ραδιόφωνο μεγάλο, συνήθως ξύλινο στον τοίχο προσαρμοσμένο σε ειδική εταζέρα, άλλωστε αρκετοί έρχονται στο καφενείο να ακούσουν τα νέα από το ραδιόφωνο, όταν δεν υπάρχει σε όλα τα σπίτια ακόμη πλούσια καφενεία ρολόι με εκκρεμές.
Το χειμώνα συνήθως υπάρχει σόμπα που εξασφαλίζει τη θαλπωρή, άσχετα αν κάποιες φορές καπνίζει αφόρητα. Υπάρχουν κρεμασμένες φωτογραφίες πολιτικών προσώπων, διαμορφωτών της ιστορίας και των πολιτικών καταστάσεων, Βενιζέλος, Πλαστήρας εν μέσω δάφνης άλλοτε ο
στην πλατεία οι οδηγοί του ΚΤΕΛ |
Οι πελάτες παίζουν χαρτιά και παιχνίδια, πρέφα, ξερή, κοντσίνα, πόκα. Για τους πιο επίσημους χαρτοπαίχτες υπάρχουν και κάποια τραπέζια με πράσινη τσόχα και σε ιδιαίτερο χώρο. Αρκετοί παίζουν τάβλι.Υπάρχει κίνηση στο καφενείο φασαρία πολλές φορές, καθώς οι συζητήσεις είναι έντονες, καθώς τα πούλια χτυπάνε δυνατά, καθώς οι παίχτες χάνουν την ψυχραιμία τους, βλέποντας την τύχη να τους προσπερνά.
Στο χωριό συνήθως το καφενείο έχει απέξω δέντρο ή κληματαριά. Πάνω εκεί στα κλαδιά είναι και κάποιο μεγάφωνο από όπου θα ακουστεί η μουσική του πικάπ, όταν σε νεότερες πια εποχές υπάρχει ή θα ακουστεί μια ανακοίνωση που αφορά όλους. Το καφενείο του χωριού είναι σταθμός. Εδώ θα σταματήσει το λεωφορείο, εδώ θα αφήσουν την παραγγελία, εδώ θα έρθει το ψωμί, εδώ υπήρχε το τηλέφωνο πριν αποκτήσουν οι άλλοι. Εδώ θα έρθει ο πολιτικός, ο κρατικός φορέας για να συναντήσει τους ανθρώπους και τους άλλους παράγοντες για προβολή και επίλυση αιτημάτων. Αρκετές φορές το καφενείο του χωριού έχει και είδη πρώτης ανάγκης, που διευκολύνουν τους κατοίκους μέχρι να πάνε στην πόλη.
Καφενείο Ροδουσάκη |
Τα καφενεία έχουν ονόματα, «Άνεσις, η Καλή καρδιά, η Τέρψις, ο πλάτανος» κυρίως όμως, ονοματίζονται και παραμένουν στο χρόνο από το επώνυμο του ιδιοκτήτη.
Δεσποτάκη Πευκιανάκη Ευτυχία
ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ
"Εισόδημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης" αν πληρείτε τις προϋποθέσεις
Από την 1η Φεβρουαρίου ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για το "Εισόδημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης" (Κ.Ε.Α.). Πρόκειται για ένα νέο προνοιακό πρόγραμμα που συνδυάζει εισοδηματική ενίσχυση, συμπληρωματικές κοινωνικές υπηρεσίες, παροχές και αγαθά, καθώς επίσης, υπηρεσίες ενεργοποίησης (προώθηση σε δράσεις ένταξης ή επανένταξης στην αγορά εργασίας).
Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται στον Δήμο Κισσάμου, στα ΚΕΠ του Δήμου Κισάμου και ηλεκτρονικά στη Διεύθυνση www.keaprogram.gr.
Δικαιούνται να υποβάλλουν αίτηση οι Δημότες με τα εξής εισοδηματικά κριτήρια:
- Μονοπρόσωπο νοικοκυριό με ...
Από την 1η Φεβρουαρίου ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για το "Εισόδημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης" (Κ.Ε.Α.). Πρόκειται για ένα νέο προνοιακό πρόγραμμα που συνδυάζει εισοδηματική ενίσχυση, συμπληρωματικές κοινωνικές υπηρεσίες, παροχές και αγαθά, καθώς επίσης, υπηρεσίες ενεργοποίησης (προώθηση σε δράσεις ένταξης ή επανένταξης στην αγορά εργασίας).
Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται στον Δήμο Κισσάμου, στα ΚΕΠ του Δήμου Κισάμου και ηλεκτρονικά στη Διεύθυνση www.keaprogram.gr.
Δικαιούνται να υποβάλλουν αίτηση οι Δημότες με τα εξής εισοδηματικά κριτήρια:
- Μονοπρόσωπο νοικοκυριό με ...