Σε Οργανισμό Γέλιου της Ελλάδος (ΟΓΑ) έχει καταντήσει ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων εξαιτίας του τραγελαφικού μέτρου του εργόσημου,
που προκάλεσε πολύ γέλιο στην κοινή γνώμη, αλλά και αντιδράσεις που έφτασαν μέχρι και το γραφείο του προέδρου του φορέα Ξενοφώντα Βεργίνη, ο οποίος πάντως, αν και "τα άκουσε", δεν έδωσε καμιά απάντηση.
«Αυτοί που σας κάνουν τέτοιες προτάσεις δεν έχουν ιδέα τι θα πει ύπαιθρος», του είπε χθες ο πρόεδρος της Ομάδας Αμπελουργών Κρήτης Πρίαμος Ιερωνυμάκης, που τονίζει ότι, «αν ο ΟΓΑ δεν πάρει πίσω αυτό το μέτρο, εξευτελίζεται και εξευτελίζει και την κυβέρνηση. Ανθρώπους με τέτοιες προτάσεις, αντί να τους έχει και να τους πληρώνει, θα έπρεπε να τους έχει πετάξει έξω από τις υπηρεσίες»!
Παράνοια
«Να έρθω να σου κάνω δανεικό»; «Όχι γιατί θα πρέπει να σου βάλω εργόσημο»... Τέτοιοι διάλογοι είναι πλέον αναπόφευκτοι στα χωριά μας, ακόμα και μεταξύ αδελφιών, αλλά ακόμα και... συζύγων. Δεν εξαιρεί αυτό το κατάπτυστο μέτρο τους συζύγους, καθώς επιβάλλει στον παραγωγό να μην κόβει εργόσημο μόνο... για τον εαυτό του..
. Αλλά ακόμα και αν θέλει ένας αγρότης να βάλει εργόσημο ας πούμε στη γυναίκα του, στο γιο του, στον μπατζανάκη του, στο γαμπρό του, στους κουμπάρους ή το γείτονα, ο ("έξυπνος") νομοθέτης έχει προβλέψει ότι αυτό απαγορεύεται όταν ο εργάτης γης (!) δεν είναι ασφαλισμένος στον ΟΓΑ ή δεν είναι άνεργος.
Αν είναι στο ΙΚΑ για παράδειγμα, αν είναι δημόσιος υπάλληλος που θέλει να βοηθήσει τον πατέρα του, ή να πάει να κάνει ένα μεροκάματο, αυτό απαγορεύεται. Αλλά ακόμα και στην ανεργία. Ο άνεργος μπορεί να ασφαλιστεί στον ΟΓΑ μόνο εφόσον συμπληρώσει στις ελιές, στα αμπέλια, στα θερμοκήπια ή γενικότερα στην ύπαιθρο τα... 150 μεροκάματα. Δηλαδή, ποτέ. Και όσα εργόσημα κοπούν στα ταχυδρομεία και τις τράπεζες θα είναι απλά άλλο ένα χαράτσι "υπέρ πίστεως και πατρίδας"...
«Είναι άσχετοι»
Χθες το πρωί "πήρε φωτιά" το τηλέφωνο, όταν ο Πρίαμος Ιερωνυμάκης μίλησε προσωπικά με τον Ξενοφώντα Βεργίνη, επικαλούμενος και το σχετικό πρώτο θέμα της εφημερίδας μας. Όπως μας μετέφερε μετά ο συνδικαλιστής, «όσα και αν του είπα για το γελοίο μέτρο, αυτός δε θέλησε να μου απαντήσει. Φάνηκε απλά να ακούει και τίποτα περισσότερο»...
Μεταξύ των άλλων, ο κ. Ιερωνυμάκης καταγγέλλει τους τεχνοκράτες που έκαναν αυτή την πρόταση με συνέπεια να την υιοθετήσουν οι άλλοι "εγκέφαλοι" του υπουργείου Εργασίας και του ΟΓΑ, ότι «αυτό που φαίνεται να γνωρίζουν για την ύπαιθρο είναι ότι πάνω από την ύπαιθρο οι αγρότες το πρωί τραβούν μία τεράστια τέντα. Και όταν τελειώσουν την εργασία τους, πατούν ένα κουμπάκι και η τέντα ξαναμαζεύεται. Και έτσι μπορούν και κόβουν εργόσημα στους εργάτες τους, χωρίς να τους χαλάει η βροχή τα σχέδια»...
Εργόσημο... βροχής
Με λίγα λόγια, μία πολύ ορατή αλλά και συνηθισμένη περίπτωση είναι να ξεκινάει ο ελαιοπαραγωγός το πρωί με λιακάδα. Να κόβει τα εργόσημα στους εργάτες του και στη διάρκεια της μέρας να αρχίζει να βρέχει. «Είναι πολύ συνηθισμένο το φαινόμενο αυτό», όπως λέει ο κ. Ιερωνυμάκης, «με το λιομάζωμα, αφού οι ελιές μαζεύονται το χειμώνα. Τι θα κάνει τότε ο αγρότης; Θα πει στους εργάτες του φέρτε μου πίσω τα εργόσημα; Ούτως ή άλλως τα εργόσημα θα έχουν κοπεί με το ονοματεπώνυμο του κάθε εργάτη και έτσι δε θα μπορεί να γίνει η ακύρωσή τους»...
Απόφαση σαββατοκύριακου
Στο λιομάζωμα οι παραγωγοί δεν είναι μόνο οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Είναι κυρίως άνθρωποι που εργάζονται εκτός αγροτικής οικονομίας. Και ως εκ τούτου μαζεύουν τις ελιές τους τα σαββατοκύριακα και μέσα στις άδειές τους. Σηκώνεται λοιπόν Σάββατο πρωί ο παραγωγός αυτός και ξαφνικά αποφασίζει να μαζέψει τις ελιές του βλέποντας ότι, ενώ περίμενες κακοκαιρία, η μέρα είναι μια χαρά. Σάββατο μέρα δεν είναι ανοιχτές ούτε οι τράπεζες ούτε τα ΕΛ.ΤΑ. για να αγοράσει τα εργόσημα. Τι θα κάνει; Δε θα πάει στις ελιές;
Χρειάζονται ταυτότητες
Αλλά ας πούμε ότι δε θα πάρει εργάτες για τον ίδιο λόγο. Και θα πάρει τη γυναίκα του και το γιο του μαζί του. Αν έρθει ο έλεγχος τι θα κάνει; Πώς θα πιστοποιήσει πως πρόκειται για τη γυναίκα και το γιο του; Ο κ. Ιερωνυμάκης διερωτάται στο σημείο αυτό: «Θα πρέπει να πηγαίνουμε στις ελιές και να κρατάμε ταυτότητες; Όπως γινόταν με τη χούντα; Τι είναι αυτά τα πράγματα; Και ποιος είναι αυτός που θα έρθει εμένα να με αναγκάσει να του αποδείξω ότι στη δουλειά έχω τη γυναίκα και τα παιδιά μου; Μα, είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Άσε δε, που ακόμα κι έτσι, ο αγρότης είναι παράνομος και πρέπει να συλληφθεί επιτόπου! Διότι, ο "έξυπνος" νομοθέτης δεν εξαιρεί ούτε σύζυγο, ούτε παιδιά, ούτε κανέναν. Σου λέει, "όποιον και να βάλεις, θα πρέπει να του κόψεις εργόσημο"»!
Εργόσημο... ασθενείας
Μια άλλη πιθανότατη εκδοχή. Παίρνει ο αγρότης τον εργάτη. Και ο εργάτης στη διάρκεια της μέρας παθαίνει κάτι... Έχει ας πούμε φάει κάτι το βράδυ, το οποίο του προκαλεί δηλητηρίαση. Και φεύγει ο εργάτης κακήν κακώς απ' το χωράφι. Τι θα του πει ο παραγωγός; Πριν φύγεις δώσε μου πίσω το εργόσημο; Έτσι κι αλλιώς το εργόσημο δεν ακυρώνεται.
Εργόσημο... απάτης
Ο παραγωγός βρίσκει στα φανάρια έναν αλλοδαπό και τον παίρνει στις ελιές του. «Πάρε το εργόσημο», του λέει. Και ο αλλοδαπός κάποια στιγμή εξαφανίζεται με το εργόσημο στο χέρι. Μα, χωρίς να δουλέψει, έχει "κονομήσει" κάπου 25 ευρώ (που αξίζει το εργόσημο). Και για να μη θεωρηθούμε ρατσιστές, αυτό μπορεί να το κάνει και ο Έλληνας εργάτης. Όχι ότι θα γίνει ντε και καλά. Αλλά ποιος εγγυάται το αντίθετο; Είναι χαρακτηριστική η φράση που χρησιμοποιεί ο Πρίαμος Ιερωνυμάκης: «Όσο η κυβέρνηση δεν παίρνει πίσω αυτό το ηλίθιο μέτρο, ξεφτιλίζεται χωρίς αμφιβολία. Αυτοί που της το πρότειναν δεν ξέρουν να μοιράσουν δύο γαϊδάρων άχυρα»...
«Πάρτε πίσω το παράλογο μέτρο»
Την ξεκάθαρη προειδοποίηση για σοβαρές αντιδράσεις σε περίπτωση που δεν παρθεί πίσω αυτό το μέτρο της συμφοράς απηύθυνε μέσω της εφημερίδας μας σε κυβέρνηση και ΟΓΑ ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Ν. Ηρακλείου και μέλος της διοίκησης της ΕΑΣΗ Μιχάλης Καμπιτάκης. «Καλούμε τις ελεγκτικές Αρχές να ρίξουν λίγο νερό στο κρασί τους, γιατί η οργή έχει ξεχειλίσει, τουλάχιστον μέχρι να βγούμε από τον πάτο».
Χριστόφορος Παπαδάκης
που προκάλεσε πολύ γέλιο στην κοινή γνώμη, αλλά και αντιδράσεις που έφτασαν μέχρι και το γραφείο του προέδρου του φορέα Ξενοφώντα Βεργίνη, ο οποίος πάντως, αν και "τα άκουσε", δεν έδωσε καμιά απάντηση.
«Αυτοί που σας κάνουν τέτοιες προτάσεις δεν έχουν ιδέα τι θα πει ύπαιθρος», του είπε χθες ο πρόεδρος της Ομάδας Αμπελουργών Κρήτης Πρίαμος Ιερωνυμάκης, που τονίζει ότι, «αν ο ΟΓΑ δεν πάρει πίσω αυτό το μέτρο, εξευτελίζεται και εξευτελίζει και την κυβέρνηση. Ανθρώπους με τέτοιες προτάσεις, αντί να τους έχει και να τους πληρώνει, θα έπρεπε να τους έχει πετάξει έξω από τις υπηρεσίες»!
Παράνοια
«Να έρθω να σου κάνω δανεικό»; «Όχι γιατί θα πρέπει να σου βάλω εργόσημο»... Τέτοιοι διάλογοι είναι πλέον αναπόφευκτοι στα χωριά μας, ακόμα και μεταξύ αδελφιών, αλλά ακόμα και... συζύγων. Δεν εξαιρεί αυτό το κατάπτυστο μέτρο τους συζύγους, καθώς επιβάλλει στον παραγωγό να μην κόβει εργόσημο μόνο... για τον εαυτό του..
. Αλλά ακόμα και αν θέλει ένας αγρότης να βάλει εργόσημο ας πούμε στη γυναίκα του, στο γιο του, στον μπατζανάκη του, στο γαμπρό του, στους κουμπάρους ή το γείτονα, ο ("έξυπνος") νομοθέτης έχει προβλέψει ότι αυτό απαγορεύεται όταν ο εργάτης γης (!) δεν είναι ασφαλισμένος στον ΟΓΑ ή δεν είναι άνεργος.
Αν είναι στο ΙΚΑ για παράδειγμα, αν είναι δημόσιος υπάλληλος που θέλει να βοηθήσει τον πατέρα του, ή να πάει να κάνει ένα μεροκάματο, αυτό απαγορεύεται. Αλλά ακόμα και στην ανεργία. Ο άνεργος μπορεί να ασφαλιστεί στον ΟΓΑ μόνο εφόσον συμπληρώσει στις ελιές, στα αμπέλια, στα θερμοκήπια ή γενικότερα στην ύπαιθρο τα... 150 μεροκάματα. Δηλαδή, ποτέ. Και όσα εργόσημα κοπούν στα ταχυδρομεία και τις τράπεζες θα είναι απλά άλλο ένα χαράτσι "υπέρ πίστεως και πατρίδας"...
«Είναι άσχετοι»
Χθες το πρωί "πήρε φωτιά" το τηλέφωνο, όταν ο Πρίαμος Ιερωνυμάκης μίλησε προσωπικά με τον Ξενοφώντα Βεργίνη, επικαλούμενος και το σχετικό πρώτο θέμα της εφημερίδας μας. Όπως μας μετέφερε μετά ο συνδικαλιστής, «όσα και αν του είπα για το γελοίο μέτρο, αυτός δε θέλησε να μου απαντήσει. Φάνηκε απλά να ακούει και τίποτα περισσότερο»...
Μεταξύ των άλλων, ο κ. Ιερωνυμάκης καταγγέλλει τους τεχνοκράτες που έκαναν αυτή την πρόταση με συνέπεια να την υιοθετήσουν οι άλλοι "εγκέφαλοι" του υπουργείου Εργασίας και του ΟΓΑ, ότι «αυτό που φαίνεται να γνωρίζουν για την ύπαιθρο είναι ότι πάνω από την ύπαιθρο οι αγρότες το πρωί τραβούν μία τεράστια τέντα. Και όταν τελειώσουν την εργασία τους, πατούν ένα κουμπάκι και η τέντα ξαναμαζεύεται. Και έτσι μπορούν και κόβουν εργόσημα στους εργάτες τους, χωρίς να τους χαλάει η βροχή τα σχέδια»...
Εργόσημο... βροχής
Με λίγα λόγια, μία πολύ ορατή αλλά και συνηθισμένη περίπτωση είναι να ξεκινάει ο ελαιοπαραγωγός το πρωί με λιακάδα. Να κόβει τα εργόσημα στους εργάτες του και στη διάρκεια της μέρας να αρχίζει να βρέχει. «Είναι πολύ συνηθισμένο το φαινόμενο αυτό», όπως λέει ο κ. Ιερωνυμάκης, «με το λιομάζωμα, αφού οι ελιές μαζεύονται το χειμώνα. Τι θα κάνει τότε ο αγρότης; Θα πει στους εργάτες του φέρτε μου πίσω τα εργόσημα; Ούτως ή άλλως τα εργόσημα θα έχουν κοπεί με το ονοματεπώνυμο του κάθε εργάτη και έτσι δε θα μπορεί να γίνει η ακύρωσή τους»...
Απόφαση σαββατοκύριακου
Στο λιομάζωμα οι παραγωγοί δεν είναι μόνο οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Είναι κυρίως άνθρωποι που εργάζονται εκτός αγροτικής οικονομίας. Και ως εκ τούτου μαζεύουν τις ελιές τους τα σαββατοκύριακα και μέσα στις άδειές τους. Σηκώνεται λοιπόν Σάββατο πρωί ο παραγωγός αυτός και ξαφνικά αποφασίζει να μαζέψει τις ελιές του βλέποντας ότι, ενώ περίμενες κακοκαιρία, η μέρα είναι μια χαρά. Σάββατο μέρα δεν είναι ανοιχτές ούτε οι τράπεζες ούτε τα ΕΛ.ΤΑ. για να αγοράσει τα εργόσημα. Τι θα κάνει; Δε θα πάει στις ελιές;
Χρειάζονται ταυτότητες
Αλλά ας πούμε ότι δε θα πάρει εργάτες για τον ίδιο λόγο. Και θα πάρει τη γυναίκα του και το γιο του μαζί του. Αν έρθει ο έλεγχος τι θα κάνει; Πώς θα πιστοποιήσει πως πρόκειται για τη γυναίκα και το γιο του; Ο κ. Ιερωνυμάκης διερωτάται στο σημείο αυτό: «Θα πρέπει να πηγαίνουμε στις ελιές και να κρατάμε ταυτότητες; Όπως γινόταν με τη χούντα; Τι είναι αυτά τα πράγματα; Και ποιος είναι αυτός που θα έρθει εμένα να με αναγκάσει να του αποδείξω ότι στη δουλειά έχω τη γυναίκα και τα παιδιά μου; Μα, είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Άσε δε, που ακόμα κι έτσι, ο αγρότης είναι παράνομος και πρέπει να συλληφθεί επιτόπου! Διότι, ο "έξυπνος" νομοθέτης δεν εξαιρεί ούτε σύζυγο, ούτε παιδιά, ούτε κανέναν. Σου λέει, "όποιον και να βάλεις, θα πρέπει να του κόψεις εργόσημο"»!
Εργόσημο... ασθενείας
Μια άλλη πιθανότατη εκδοχή. Παίρνει ο αγρότης τον εργάτη. Και ο εργάτης στη διάρκεια της μέρας παθαίνει κάτι... Έχει ας πούμε φάει κάτι το βράδυ, το οποίο του προκαλεί δηλητηρίαση. Και φεύγει ο εργάτης κακήν κακώς απ' το χωράφι. Τι θα του πει ο παραγωγός; Πριν φύγεις δώσε μου πίσω το εργόσημο; Έτσι κι αλλιώς το εργόσημο δεν ακυρώνεται.
Εργόσημο... απάτης
Ο παραγωγός βρίσκει στα φανάρια έναν αλλοδαπό και τον παίρνει στις ελιές του. «Πάρε το εργόσημο», του λέει. Και ο αλλοδαπός κάποια στιγμή εξαφανίζεται με το εργόσημο στο χέρι. Μα, χωρίς να δουλέψει, έχει "κονομήσει" κάπου 25 ευρώ (που αξίζει το εργόσημο). Και για να μη θεωρηθούμε ρατσιστές, αυτό μπορεί να το κάνει και ο Έλληνας εργάτης. Όχι ότι θα γίνει ντε και καλά. Αλλά ποιος εγγυάται το αντίθετο; Είναι χαρακτηριστική η φράση που χρησιμοποιεί ο Πρίαμος Ιερωνυμάκης: «Όσο η κυβέρνηση δεν παίρνει πίσω αυτό το ηλίθιο μέτρο, ξεφτιλίζεται χωρίς αμφιβολία. Αυτοί που της το πρότειναν δεν ξέρουν να μοιράσουν δύο γαϊδάρων άχυρα»...
«Πάρτε πίσω το παράλογο μέτρο»
Την ξεκάθαρη προειδοποίηση για σοβαρές αντιδράσεις σε περίπτωση που δεν παρθεί πίσω αυτό το μέτρο της συμφοράς απηύθυνε μέσω της εφημερίδας μας σε κυβέρνηση και ΟΓΑ ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Ν. Ηρακλείου και μέλος της διοίκησης της ΕΑΣΗ Μιχάλης Καμπιτάκης. «Καλούμε τις ελεγκτικές Αρχές να ρίξουν λίγο νερό στο κρασί τους, γιατί η οργή έχει ξεχειλίσει, τουλάχιστον μέχρι να βγούμε από τον πάτο».
Χριστόφορος Παπαδάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.