Θα πρέπει να χαιρετήσουμε τη παρέμβαση, σε πρόσφατη ημερίδα της Περιφέρειας (όπως είδαμε στην ιστοσελίδα αυτή το Σάββατο), του αγαπητού Αντώνη Ροκάκη, Προέδρου του Επιμελητηρίου Χανίων, ο οποίος προσδιόρισε ως ένα από τους στόχους τού Επιμελητηρίου τίς "αναπτυξιακές επενδύσεις στο λιμάνι της Κισάμου για τη ναυτιλιακή και εμπορευματική διασύνδεση των Χανίων με τη Βόρεια Αφρική-Λιβύη". Πρόκειται για πρόταση πού είχαν διατυπώσει ήδη απο τα πρώτα υπομνήματά τους οι πρωτοπόροι αγωνιστές για τη κατασκευή τού λιμανιού στο Καβονήσι έμποροι τού Εμπορικού Συλλόγου Καστελλίου της δεκαετίας του 50.Εγραφαν και το πίστευαν ότι το νέο λιμάνι μπορεί να αποτελέσει τη πύλη της Κρήτης και τής χώρας γενικότερα προς την Αφρική. Έχοντας όλα τα βιώματα και τίς εμπειρίες του Πολέμου- Μάχης Κρήτης - Κατοχής - Αντίστασης, άμεσα συνυφασμένες με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, γνωρίζοντας και την ισχυρή παρουσία ζωντανών κρητικών παροικιών στην Αίγυπτο και στη Λιβύη (ακόμη και σήμερα υπάρχει το επονομαζόμενο *Πράσινο Βουνό* που φύτεψαν οι κρητικοί της Βεγγάζης με κρητικές ελιές έξω από την πόλη. Είχαμε δε και Καστελλιανές οικογένειες στη Κοινότητα τής Τρίπολης.) είχε εμπεδωθεί στη σκέψη των εμπόρων τού Καστελλίου της εποχής η αίσθηση της επιχειρηματικής ενότητας του χώρου Κρήτης- Μέσης Ανατολής. Ας μη λησμονούμε ότι και ιστορικά οι Ρωμαίοι είχαν καθορίσει ως ενιαία διοικητική περιοχή τη Κρήτη και τη Λιβύη με πρωτεύουσα τη Γόρτυνα. Τα μεταπολεμικά εκείνα χρόνια οι πρόδρομοι αυτοί αγωνιστές έμποροι κάτω από την Προεδρεία τού επίμονου αείμνηστου Σπύρου Μαρή, γνώριζαν και την έντονη, διαρκή και επιτυχημένη αλιευτική δραστηριότητα στα νερά τής Λιβύης εντόπιων και Χανιώτικων άξιων οικογενειών όπως των Μαζαράκηδων, Σταθάκηδων, Αναστασάκηδων και Σταύρου Μιχελιουδάκη, με συνέπεια να προτείνουν την ίδρυση και λειτουργία ιχθυόσκαλας στο νέο λιμάνι. Ο Αντώνης Ροκάκης είναι προφανώς ο καταλληλότερος να κρίνει κατά πόσο μπορεί να αναβιώσει η ιδέα της ιχθυόσκαλας στο λιμάνι Κισάμου.
Με την πάροδο του χρόνου και ενώ από τη δεκαετία του 70 οι ελληνικές επιχειρήσεις κυριαρχούσαν στη Λιβύη και σέ άλλες αραβικές χώρες, η Κρήτη γοητευμένη από τίς σειρήνες τού Βορειοευρωπαικού τουρισμού, έστρεψε εντελώς τα νώτα της προς τους νότιους γείτονες Την ίδια στιγμή άλλα νησιά τής Περιοχής όπως η Κύπρος, η Μάλτα, η Σικελία αξιοποιούσαν πλήρως τη πλούσια γειτονική Μέση Ανατολή, τουριστικά, εμπορικά, ενεργειακά (τη Σικελία διασχίζει Λιβυκός αγωγός πετρελαίου προς ηπειρωτική Ιταλία) και στον τομέα των υπηρεσιών (τραπεζικές, δικηγορικές και λογιστικές υπηρεσίες.)
Η προτεινόμενη από τον αγαπητό Αντώνη Ροκάκη διασύνδεση με τη Βόρεια Αφρική-Λιβύη θα ανοίξει το δρόμο όχι μόνο σε μια συνηθισμένη ναυτιλιακή και εμπορευματική διασύνδεση των Χανίων με τη Λιβύη ή όποια άλλη χώρα. Αλλά θα επαναφέρει την Κρήτη και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις σε ένα γνώριμο φιλελληνικό χώρο σε πλήρη ανάκαμψη και ζωτικότητα οικονομική, με ποικίλες επιχειρηματικές ευκαιρίες, τις οποίες αξιοποιούν σήμερα όλοι οι άλλοι, πλην Ελλήνων.
ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ
Σημειώνεται ότι παρά τη διαίρεση της χώρας, τα έσοδα της Λιβύης απο το πετρέλαιο διατηρήθηκαν και επέτρεψαν όχι μόνο τη λειτουργία του Κράτους και στις δύο πλευρές-Ανατολική και Δυτική, αλλά και τη προκήρυξη ή ανανέωση μεγάλων έργων. Ηδη η σημερινή προσωρινή Κυβέρνηση έχει ανανεώσει ή υπογράψει νέες πολλές οικονομικές συμφωνίες με την Ιταλία και τη Τουρκία και πρόσφατα με την Αίγυπτο. Σέ ό,τι αφορά τη ναυτιλιακή διασύνδεση πρέπει να πούμε ότι η ΑΝΕΚ έχει αφήσει πολύ καλή εικόνα και εντυπώσεις στη Λιβύη ύστερα από την επιχείρηση εκκένωσης ξένων υπηκόων, κυρίως Κινέζων μετά τα γεγονότα στη χώρα και ύστερα από τη φιλοξενία για πολλούς μήνες στα σκάφη της τού Κοινοβουλίου του Τομπρούκ, μετά την αποχώρηση των βουλευτών του από τη Τρίπολη. Η δρομολόγηση πλοίου θα βοηθήσει ουσιαστικά τις ελληνικές εξαγωγές, τη στιγμή πού τα ελληνικά προϊόντα είναι ανύπαρκτα σήμερα στα λιβυκά ράφια. Ένα φορτίο μήλων από το λιμένα τής Θεσσαλονίκης απαιτεί σήμερα 8-9 μέρες μεταφοράς προς Τρίπολη και Βεγγάζη μέσω Μάλτας. Είναι ευνόητη συνεπώς η μείωση χρόνου και κόστους εφόσον ήθελε δρομολογηθεί πορθμειακή μεταφορά από Κρήτη π.χ. προς Βεγγάζη..
Το Επιμελητήριο Χανίων μαζί με τούς Λίβυους συνομιλητές του θα μπορούσε να εργαστεί επίσης και για την αναβίωση των σχεδίων πού είχαν συζητήσει και προωθήσει οι αρμόδιοι Υφυπουργοί Εξωτερικών για τις οικονομικές σχέσεις Πέτρος Δούκας και Σπύρος Κουβέλης με τους Λίβυους ομολόγους τους, κατά το δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας 2000 και αρχές 2010.
Οι περισσότερες, αν όχι όλες, αυτές οι προτάσεις είχαν σχέση με την Κρήτη, καθώς αφορούσαν ακριβώς πορθμειακή και αεροπορική σύνδεση με την Κρήτη, ενεργειακά ή ηλεκτρικά δίκτυα ή σχήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, (το μεγάλο γνωστό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ και το Γερμανικό DESERTEK) που διέρχονταν από τη Κρήτη. Το Πολυτεχνείο Κρήτης, θα μπορέσει να εκφέρει την επιστημονική του γνώμη για τα παραπάνω και για τα υφιστάμενα μεγάλα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στο σύνορο των θαλασσίων ζωνών Ελλάδας Λιβύης, νότια τής Κρήτης, όπως πολύ εντυπωσιακά και παραστατικά τα έχει αναδείξει ο ομότιμος καθηγητής τού Πολυτεχνείου Κρήτης Αντώνης Φώσκολος.
Με την πάροδο του χρόνου και ενώ από τη δεκαετία του 70 οι ελληνικές επιχειρήσεις κυριαρχούσαν στη Λιβύη και σέ άλλες αραβικές χώρες, η Κρήτη γοητευμένη από τίς σειρήνες τού Βορειοευρωπαικού τουρισμού, έστρεψε εντελώς τα νώτα της προς τους νότιους γείτονες Την ίδια στιγμή άλλα νησιά τής Περιοχής όπως η Κύπρος, η Μάλτα, η Σικελία αξιοποιούσαν πλήρως τη πλούσια γειτονική Μέση Ανατολή, τουριστικά, εμπορικά, ενεργειακά (τη Σικελία διασχίζει Λιβυκός αγωγός πετρελαίου προς ηπειρωτική Ιταλία) και στον τομέα των υπηρεσιών (τραπεζικές, δικηγορικές και λογιστικές υπηρεσίες.)
Η προτεινόμενη από τον αγαπητό Αντώνη Ροκάκη διασύνδεση με τη Βόρεια Αφρική-Λιβύη θα ανοίξει το δρόμο όχι μόνο σε μια συνηθισμένη ναυτιλιακή και εμπορευματική διασύνδεση των Χανίων με τη Λιβύη ή όποια άλλη χώρα. Αλλά θα επαναφέρει την Κρήτη και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις σε ένα γνώριμο φιλελληνικό χώρο σε πλήρη ανάκαμψη και ζωτικότητα οικονομική, με ποικίλες επιχειρηματικές ευκαιρίες, τις οποίες αξιοποιούν σήμερα όλοι οι άλλοι, πλην Ελλήνων.
ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ
Σημειώνεται ότι παρά τη διαίρεση της χώρας, τα έσοδα της Λιβύης απο το πετρέλαιο διατηρήθηκαν και επέτρεψαν όχι μόνο τη λειτουργία του Κράτους και στις δύο πλευρές-Ανατολική και Δυτική, αλλά και τη προκήρυξη ή ανανέωση μεγάλων έργων. Ηδη η σημερινή προσωρινή Κυβέρνηση έχει ανανεώσει ή υπογράψει νέες πολλές οικονομικές συμφωνίες με την Ιταλία και τη Τουρκία και πρόσφατα με την Αίγυπτο. Σέ ό,τι αφορά τη ναυτιλιακή διασύνδεση πρέπει να πούμε ότι η ΑΝΕΚ έχει αφήσει πολύ καλή εικόνα και εντυπώσεις στη Λιβύη ύστερα από την επιχείρηση εκκένωσης ξένων υπηκόων, κυρίως Κινέζων μετά τα γεγονότα στη χώρα και ύστερα από τη φιλοξενία για πολλούς μήνες στα σκάφη της τού Κοινοβουλίου του Τομπρούκ, μετά την αποχώρηση των βουλευτών του από τη Τρίπολη. Η δρομολόγηση πλοίου θα βοηθήσει ουσιαστικά τις ελληνικές εξαγωγές, τη στιγμή πού τα ελληνικά προϊόντα είναι ανύπαρκτα σήμερα στα λιβυκά ράφια. Ένα φορτίο μήλων από το λιμένα τής Θεσσαλονίκης απαιτεί σήμερα 8-9 μέρες μεταφοράς προς Τρίπολη και Βεγγάζη μέσω Μάλτας. Είναι ευνόητη συνεπώς η μείωση χρόνου και κόστους εφόσον ήθελε δρομολογηθεί πορθμειακή μεταφορά από Κρήτη π.χ. προς Βεγγάζη..
Το Επιμελητήριο Χανίων μαζί με τούς Λίβυους συνομιλητές του θα μπορούσε να εργαστεί επίσης και για την αναβίωση των σχεδίων πού είχαν συζητήσει και προωθήσει οι αρμόδιοι Υφυπουργοί Εξωτερικών για τις οικονομικές σχέσεις Πέτρος Δούκας και Σπύρος Κουβέλης με τους Λίβυους ομολόγους τους, κατά το δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας 2000 και αρχές 2010.
Οι περισσότερες, αν όχι όλες, αυτές οι προτάσεις είχαν σχέση με την Κρήτη, καθώς αφορούσαν ακριβώς πορθμειακή και αεροπορική σύνδεση με την Κρήτη, ενεργειακά ή ηλεκτρικά δίκτυα ή σχήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, (το μεγάλο γνωστό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ και το Γερμανικό DESERTEK) που διέρχονταν από τη Κρήτη. Το Πολυτεχνείο Κρήτης, θα μπορέσει να εκφέρει την επιστημονική του γνώμη για τα παραπάνω και για τα υφιστάμενα μεγάλα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στο σύνορο των θαλασσίων ζωνών Ελλάδας Λιβύης, νότια τής Κρήτης, όπως πολύ εντυπωσιακά και παραστατικά τα έχει αναδείξει ο ομότιμος καθηγητής τού Πολυτεχνείου Κρήτης Αντώνης Φώσκολος.
Όπως επίσης να μελετήσει και τη πρόσφατη πρόταση του Αιγύπτιου Προέδρου Σίσι για την όδευση του αιγυπτιακού, ισραηλινού και κυπριακού αερίου μέσω Κρήτης. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, εξάλλου θα μπορούσε να προβάλει τίς αρχαίες ιστορικές ελληνολιβυκές σχέσεις και να συνηγορήσει για τη προστασία των εκεί ελληνιστικών αρχαιοτήτων, συγκεκριμένα στην αρχαία Πεντάπολη και Κυρηναϊκή που είναι εκτεθειμένες σε κινδύνους αρχαιοκαπηλίας και καταστροφών. Και μόνο του το ποίημα *Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης* του μόνου αιώνιου λεπτού ανατόμου του συγκεκριμένου Χώρου και της Εποχής, Κωνσταντίνου Καβάφη, θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο ολόκληρης φιλολογικής και ταυτόχρονα ιστορικής πραγματείας για τις ελληνολιβυκές οσμώσεις μέσα στην Ιστορία και το Χρόνο.
Θα αποτελέσει αληθινή εθνική προσφορά, αν οι παράγοντες της Κρήτης έλθουν σε επαφή με τούς Λίβυους ομολόγους τους και δημιουργήσουν θετικό κλίμα εκ των κάτω, πού θά είναι επιβοηθητικό και για τις Κυβερνήσεις Ελλάδας Λιβύης στη προσέγγιση και τα δύο μεγάλων εκκρεμών θεμάτων; Οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών (οι συζητήσεις των δύο τότε (2008) αρμοδίων Υφυπουργών Εξωτερικών Γιάννη Βαληνάκη και Μωχάμετ Σιάλλα για τίς οριοθετήσεις τής ΑΟΖ δεν είχαν αποτέλεσμα) και αντιμετώπιση τού θέματος τού Τουρκολιβυκού Συμφώνου. Το απαράδεκτο πραγματικά τόσο για την Ελλάδα όσο και για το Διεθνές Δίκαιο "Τουρκολιβυκό Σύμφωνο" δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με απουσία τής Ελλάδας από τη Λιβύη. Είναι θετικό ότι ξαναλειτουργεί η Ελληνική Πρεσβεία στη Τρίπολη ιδρύθηκε και Προξενείο στη Βεγγάζη άρχισαν ανταλλαγές επισκέψεων μεταξύ Πρωθυπουργών και Υπουργών Εξωτερικών, υπήρξε δε και θετική αναφορά του Λίβυου Πρωθυπουργού Abdul Hamid Dbeibah υπέρ τής έναρξης συζητήσεων για την ΑΟΖ με γραμμές βάσης στη μεταξύ Λιβύης και Κρήτης θαλάσσια περιοχή, κατά την επίσκεψη τού Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Τρίπολη το περασμένο Μάιο. Ας σημειωθεί ότι υπάρχουν μικρές ελληνικές κοινότητες στις δύο πόλεις αλλά και πολλοί μικτοί γάμοι μεταξύ Ελληνίδων και Λίβυων αξιωματικών πού είχαν σπουδάσει σέ ελληνικές στρατιωτικές σχολές. Για την ολοκλήρωση τής υπάρχουσας κινητικότητας, σημειώνεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου επισκέπτεται τη Τρίπολη, όπως έχει ανακοινωθεί, ο αρμόδιος για τις εξωτερικές οικονομικές σχέσεις Υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης για τη συνέχιση των επαφών του.
Είναι βέβαιο ότι οι παράγοντες τής Κρήτης, με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Χανίων μπορούν και έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν και κλίμα και πρόοδο κατά τις επαφές τους. Τα Λιβυκά Επιμελητήρια δέχονται και συζητούν με όλες τίς αντιπροσωπείες. Και το Επιμελητήριο Χανίων θα είναι ευπρόσδεκτο σύμφωνα με όσα είναι γνωστά από εκεί συμπατριώτες μας.
Η ναυτιλιακή σύνδεση συνεπώς μεταξύ λιμένα Κισάμου και Λιβύης ή Βόρειας Αφρικής όπως προτείνει ο φίλος Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης μπορεί να αποτελέσει την απαρχή όχι μόνο απλών εμπορικών και τουριστικών ανταλλαγών με τον παραδοσιακά φιλελληνικό χώρο τής Βόρειας Αφρικής, αλλά αφετηρία ευρύτερων διμερών συμφωνιών και επιχειρηματικών συνεργειών, καθώς και σφυρηλατήσεως πολύτιμων διαπροσωπικών σχέσεων. Ειδικότερα η Ανατολική πλευρά (Βεγγάζη-Τομπρούκ) προσβλέπει σε μια παρόμοια συνεργασία και μεταφορική σύνδεση με την Κρήτη και επιθυμεί ελληνικά προϊόντα, καθώς και γενικότερη ελληνική επιχειρηματική παρουσία, όπως και στο παρελθόν.
Θα αποτελέσει αληθινή εθνική προσφορά, αν οι παράγοντες της Κρήτης έλθουν σε επαφή με τούς Λίβυους ομολόγους τους και δημιουργήσουν θετικό κλίμα εκ των κάτω, πού θά είναι επιβοηθητικό και για τις Κυβερνήσεις Ελλάδας Λιβύης στη προσέγγιση και τα δύο μεγάλων εκκρεμών θεμάτων; Οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών (οι συζητήσεις των δύο τότε (2008) αρμοδίων Υφυπουργών Εξωτερικών Γιάννη Βαληνάκη και Μωχάμετ Σιάλλα για τίς οριοθετήσεις τής ΑΟΖ δεν είχαν αποτέλεσμα) και αντιμετώπιση τού θέματος τού Τουρκολιβυκού Συμφώνου. Το απαράδεκτο πραγματικά τόσο για την Ελλάδα όσο και για το Διεθνές Δίκαιο "Τουρκολιβυκό Σύμφωνο" δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με απουσία τής Ελλάδας από τη Λιβύη. Είναι θετικό ότι ξαναλειτουργεί η Ελληνική Πρεσβεία στη Τρίπολη ιδρύθηκε και Προξενείο στη Βεγγάζη άρχισαν ανταλλαγές επισκέψεων μεταξύ Πρωθυπουργών και Υπουργών Εξωτερικών, υπήρξε δε και θετική αναφορά του Λίβυου Πρωθυπουργού Abdul Hamid Dbeibah υπέρ τής έναρξης συζητήσεων για την ΑΟΖ με γραμμές βάσης στη μεταξύ Λιβύης και Κρήτης θαλάσσια περιοχή, κατά την επίσκεψη τού Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Τρίπολη το περασμένο Μάιο. Ας σημειωθεί ότι υπάρχουν μικρές ελληνικές κοινότητες στις δύο πόλεις αλλά και πολλοί μικτοί γάμοι μεταξύ Ελληνίδων και Λίβυων αξιωματικών πού είχαν σπουδάσει σέ ελληνικές στρατιωτικές σχολές. Για την ολοκλήρωση τής υπάρχουσας κινητικότητας, σημειώνεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου επισκέπτεται τη Τρίπολη, όπως έχει ανακοινωθεί, ο αρμόδιος για τις εξωτερικές οικονομικές σχέσεις Υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης για τη συνέχιση των επαφών του.
Είναι βέβαιο ότι οι παράγοντες τής Κρήτης, με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Χανίων μπορούν και έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν και κλίμα και πρόοδο κατά τις επαφές τους. Τα Λιβυκά Επιμελητήρια δέχονται και συζητούν με όλες τίς αντιπροσωπείες. Και το Επιμελητήριο Χανίων θα είναι ευπρόσδεκτο σύμφωνα με όσα είναι γνωστά από εκεί συμπατριώτες μας.
Η ναυτιλιακή σύνδεση συνεπώς μεταξύ λιμένα Κισάμου και Λιβύης ή Βόρειας Αφρικής όπως προτείνει ο φίλος Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης μπορεί να αποτελέσει την απαρχή όχι μόνο απλών εμπορικών και τουριστικών ανταλλαγών με τον παραδοσιακά φιλελληνικό χώρο τής Βόρειας Αφρικής, αλλά αφετηρία ευρύτερων διμερών συμφωνιών και επιχειρηματικών συνεργειών, καθώς και σφυρηλατήσεως πολύτιμων διαπροσωπικών σχέσεων. Ειδικότερα η Ανατολική πλευρά (Βεγγάζη-Τομπρούκ) προσβλέπει σε μια παρόμοια συνεργασία και μεταφορική σύνδεση με την Κρήτη και επιθυμεί ελληνικά προϊόντα, καθώς και γενικότερη ελληνική επιχειρηματική παρουσία, όπως και στο παρελθόν.
Είναι γεγονός ότι η Δυτική πλευρά έχει κατακλυστεί από τουρκικά και ιταλικά προϊόντα.
Κυριάκος Ροδουσάκης
Κυριάκος Ροδουσάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.