Δευτέρα 19 Απριλίου 2021

ΒΙΒΛΙOΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ....

..δυο βιβλίων του ΗΛΙΑ ΜΑΖΟΚΟΠΑΚΗ*
1. Η κατανάλωση οίνου και ελαίου στην περί νηστείας παράδοση της Ορθοδόξου εκκλησίας 
2.Το ψυχοσωματικό στρες του Θεανθρώπου Χριστού στον κήπο της Γεθσημανή.                                           
Ο  διακεκριμένος ιατρός  διδάκτωρ, και Θεολόγος κ. Ηλίας Μαζοκοπάκης (- Η. Μ.-) γνωστός και για την ανθρωπιστική του προσφορά είναι και συγγραφικά ενεργός, στην προσπάθειά του  να δώσει εκείνη την άλλη διάσταση των πραγμάτων, του τρόπου ζωής που σχετίζεται με την άσκηση της ψυχής που συμβάλλει και στην  ενδυνάμωση  του σώματος.
Σεμνυνόμαστε εμείς ως διδάσκαλοι να τυχαίνομε τιμής από ένα μαθητή μας από τους εκλεκτοτέρους ο οποίος με σεμνότητα και ήθος επιμονή και επιμονή  από τα παιδικά και εφηβικά χρόνια, έχοντας στόχο την Ιατρική επιστήμη έφθασε να αναδειχθεί και διδάκτορας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. 
Βαθύτερες φιλοσοφικές αναζητήσεις αλλά και πίστης στο θεό, τον οδήγησαν στην ολοκλήρωση και θεολογικών σπουδών, τελειώνοντας και την Θεολογική Σχολή. Οι γιατροί ήταν παλαιότερο και φιλόσοφοι αλλά και γενικώς, πνευματικοί άνθρωποι..       
Προσωπικά έχω διαπιστώσει ότι δεν μπορεί να είσαι Θεολόγος χωρίς φιλολογικές γνώσεις και αντιστρόφως, πώς θα είσαι Φιλόλογος -Ιστορικός χωρίς θεολογικές γνώσεις- ο ‘Όμηρος είναι  πατέρας των σχέσεων Θεών και Ανθρώπων- δυσκολότερο και ωραιότερο είναι ο γιατρός να είναι και  θεολόγος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έτσι ένας επιστήμων έχει σφαιρικότερη προσέγγιση στη ψυχοσωματική ολότητα.
 1. Το βιβλίο- Κατανάλωση οίνου και ελαίου- διατριβή-περί Νηστείας- τεκμηριωμένα  αναφέρεται στην παράδοση της εκκλησίας μας και αναδεικνύει την ψυχοσωματική επίδραση που ασκεί η νηστεία στον άνθρωπο. 
Στο βιβλίο αυτό ο συγγραφέας προσεγγίζει τα θέμα της νηστείας και από άποψη Ιατρικής, μέσα από επιστημονικά δεδομένα, αλλά και με την παράθεση επιστημονικών απόψεων. Οι εμπεριστατωμένες αναφορές του στην φυσιολογία της γαστρικής κινητικότητας, καθώς και στο θέμα των λιπιδίων, καθιστούν την παρούσα μελέτη πολύτιμο οδηγό για τον τρόπο  διατροφής  μας, από την οποία δεν πρέπει να απουσιάζει ο οίνος και το έλαιον, δώρα του θεού και της φύσης, πολλαπλά ευλογούμενα από την εκκλησία. Δεν λησμονούμε, στην νηστεία «ιλαρύναι πρόσωπον εν ελαίω -οίνος ευφραίνει καρδίαν ανθρώπου και άρτος στηρίζει»
2.Το ψυχοσωματικό στρες του Θεανθρώπου στον κήπο της Γεθσημανη.
 Των ημερών…-μετά τον Μυστικό Δείπνο- και πρό της συλλήψεως του Ιησού, οι μαθητές αναφέρονται στην προσευχή  Εκείνου, στον Πατέρα και Θεό- στο κήπο της Γεθσημανή- Κάθιδρος ο Ιησούς,  ύστερα από ψυχική πάλη προφανώς, κατά τα ανθρώπινα τολμά δειλά να ψιθυρίσει « Πατερ εί δυνατόν απελθέτω απ’εμου το ποτήριον τούτο» 
- Τι όμως αισθανόταν Αυτός, η προαιώνιος Αγάπη, Αυτός τον οποίο η Εκκλησία ονομάζει Ήλιον της Δικαιοσύνης, που παρέδωκε Εαυτόν εις την πονηρά κρίση εκείνων οι οποίοι Τόν κατεδίκασαν σε θάνατο;
  Για να προσεγγίσουμε συνειδητά έστω και λίγο για την κατανόηση του γεγονότος εκείνων των τραγικών ημερών για όλη την ιστορία του κόσμου, για να κατοπτεύσομε υπαρκτικώς έστω και «δι’εσόπτρου εν αινίγματι» την οδό που διήλθε ο Χριστός, κρίνεται από τον γιατρό Ηλία Μαζοκοπάκη, να θυμηθούμε και θεολογικά αλλά και υπό το πρίσμα της ιατρικής επιστήμης τον Θεάνθρωπο, ως άνθρωπο. Ο Ιησούς με την ανθρώπινη φύση του προσευχόμενος «δειλιά και η δειλία του οφειλόμενη στον φυσικό αποτροπιασμό της ψυχής ενώπιο της φρικαλεότητας του θανάτου» βιώνει μια οδυνηρή πραγματικότητα.
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρεται ερμηνεύων θεολογικά, το κατά την προσευχή να είναι ο ιδρώτας Του « ωσεί θρόμβοι αίματος»
 Τελικά η υπακοή στον εκούσιο θάνατο και «διδάσκει» ότι και ο φυσικός θάνατος για τον άνθρωπο πρέπει να γίνεται δεκτός καταστέλλοντας τον φόβο, αφού εκ των υστέρων ο Κύριος  δια του θανάτου Του νικά τον θάνατο διανοίγοντας την προοπτική της Αναστάσεως.
Εκτός από την παράθεση και ερμηνεία των Ευαγγελικών κειμένων, έχομε πλήθος παραπομπών ώστε και για το μελετητή να είναι πύλη εισαγωγής στα ενδότερα της Θεολογίας.
Η περιγραφή της ψυχοσωματικής κατάστασης στη διάρκεια της προσευχής του Θεανθρώπου, αναδεικνύει  την αλληλεπίδραση της σωματικής και  ψυχικής διάστασης.
Η ιατρική προσέγγιση του γεγονότος της αγωνιώδους προσευχής με ψυχοσωματικά σύνδρομα γίνεται από τον ιατρό και θεολόγο Η. Μ. με πολλή προσοχή στηριζόμενος και στις θέσεις της Θεολογικής επιστήμης αλλά και στην μελέτη των προγενέστερων και σύγχρονων ιατρικών γνώσεων, όπου πλήθος παρατηρήσεων επί σωματικών ασθενειών, αίτιο είναι κάποιο ψυχικό βάσανο, που ξεσπά σωματικά. Είναι φανερό ότι ο συγγραφέας και ως ιατρός  επιθυμεί να ενισχύσει την πίστη μας, επεκτείνοντας με συγκεκριμένες μελέτες, τεκμήρια της ζωής και του μαρτυρίου του Κυρίου.
Τέλος και ως ιατρός  θεωρεί και επισημαίνει την ευεργετική επίδραση της προσευχής στην αγωνία και τη θλίψη κάθε ανθρώπινης ύπαρξης. Η προσευχή από του διδάγματος του Ιησού Χριστού είναι εκείνη που προσφέρει στον άνθρωπο παρηγοριά υπομονή και αντοχή και όχι μόνο. «Στον κήπο της Γεσθημανή, στον τόπο της πανανθρώπινης αγωνίας, ο Κύριος καθαγίασε κάθε ανθρώπινη οδύνη και υπαρξιακή αγωνία.»
Ποιος μπορεί να αρνηθεί ότι μετά από μια προσευχή σε περίοδο παραζάλης και πελαγώματος, ότι δεν ένιωσε πιο ανάλαφρος, σε μια ομιλούσα  ιαματική σιωπή των αγίων και ελπιδοφόρα προσδοκία.
 Καλό Πάσχα
 Κίσαμος 2021: Γιώργος και Ευτυχία Πευκιανάκη π. Γυμνασιάρχες   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.