Διαβάζοντας την ιστορία του Μιχάλη Αναστασάκη και ιδιαίτερα για τα δύσκολα χρόνια του μεσοπολέμου, σταματάω στην σελίδα που γράφει, στην καθαρεύουσα βέβαια, "Περί παραινέσεων συμβουλών και σπουδών των τελειόφοιτων Γυμνασίων" και αναπτύσσει παρακάτω την γνώμη του για ένα σοβαρό για την εποχή του θέμα τις πρακτικές μαίες.
Γράφει λοιπόν σε ελεύθερη μετάφραση δική μου
Στα χωριά και ιδιαίτερα της επαρχίας οι εγκυμονούσες προσκαλούν για βοήθεια μαίες πρακτικές και αγράμματες, και εξαιτίας αυτής της αγραμματοσύνης αγνοούν τις σημασία της αντισηψίας και ασηψίας και η κατάσταση είναι μια συνέχεια της Τουρκοκρατίας. Η πρόοδος αλλά και η υγιεινή για την προστασία του παιδιού, της μητέρας και κάθε πάσχοντος, επιβάλει να αντικατασταθούν οι πρακτικές μαίες με μαίες που θα έχουν επιστημονική κατάρτιση.
Και συνεχίσει ο Μιχάλης Αναστασάκης γράφοντας την παραίνεση του...
..οι δεσποινίδες που τελειώνουν το Γυμνάσιο κάλλιστα θα μπορούσαν να σπουδάσουν μαίες όπου και θα πληρώνονται καλά, αλλά και θα γίνουν και περιζήτητες νύφες. Είμαι σίγουρος οτι μέσα σε 3 χρόνια όλες οι κοινότητες θα ζητήσουν μαίες απο το κράτος για διορισμό.
Στην πόλη της Κισάμου απο ερωτήσεις δεξιά αριστερα, πρακτικές μαίες υπήρχαν κάμποσες. Η πρώτη που ενθυμούνται οι παλαιότεροι ήταν κάποια Πολιουδάκη, μάλλον η μάνα του Πολιουδίγιαννη, στην συνέχεια υπήρχε ο γιατρός Μαργαρίτης αλλά κάτι συνέβη σε μια γέννα και τα παράτησε, ακολουθώντας την παθολογία, βέβαια αυτή που ξεχώριζε ήταν η Ελένη Κουφάκη (φωτο πρώτη) που όπως λένε οι παλαιότεροι Καστελιανοί οι γεννημένοι απο το 1930 ως και το 1950, οι περισσότεροι και οι περισσότερες γεννήθηκαν στα χέρια της. Μάλιστα κρατούσε βιβλίο με τις γέννες που είχε κάνει και ήταν πολύ πάνω απο 1000. Μια άλλη που ξεγεννούσε ήταν η Πηνελόπη Βογιατζάκη-Μυλωνάκη, πολύ πριν φτιαχτεί το νοσοκομείο του Καστελιού ξεγεννούσε και ο γιατρός Γιάννης Λυγιδάκης. Αυτά ως και τις αρχές του 1960 που τοποθετήθηκε επίσημα μαία στο νοσοκομείο Κισάμου, η Μαρίκα Κλωνιζάκη-Κουφάκη (1963-1988), και ανοίχτηκαν και οι πρώτες κλινικές στα Χανιά αρχές του 1956-59 (Μαργαρίτη-Μπρεδάκη-Τσεπέτη)
Η κάθε πρακτική μαία είχε και δυο βοηθούς και φυσικά αμειβόταν κανονικά εκείνα τα χρόνια και με ιδιαίτερο μπαξίσι (λίρα) άμα ήταν και αγόρι!!! Κάθε χωριό είχε την πρακτική μαία του και όπως έμαθα στα Κάτω Μεσόγεια ήταν η Ρεβελοκωστίνα, στο Βουλγάρω και στα γύρω χωριά η Βουτσαδάκη, στα Καλουδιανά η Αλυγιζάκη, στον Πλάτανο η Ξηρουχάκη-Σχετάκη, αλλά και η Ματζοράκη -Νικολακάκη Αρτεμισία, στο Δραπανιά ο γέρο Λυγίδης.
Επειδή το άρθρο θα μείνει συμπληρώνω και όλα τα ονόματα των πρακτικών μαιών που ήρθαν σαν σχόλιο στο blog
Δραπανιάς Κοκοτσάκη Εκτωρίνα
Γραμβούσα Κοκκινάκη Μαρία
Τζιτζιφιά Βατσολάκη Αλεξία
Κούνενι-Βάθη Βαιδονικολίνα
Μουρί Κλειδουχάκη Καλλιόπη
Τοπόλια Λιοτσάκη Όλγα
Κεραμωτή-Αμυγδαλοκεφάλι Λαγουδάκη Καλλιόπη το γένος Στρατάκη, και η Μοτάκη Μαρία!
Έλος-Λίμνη Σκαλιδάκη Κονδύλω
Κοτσιανά Φαντάκη
Καλλεργιανα Σημαντηράκη Γεωργία
Ευχαριστώ όλους όσους διάβασαν το μικρό αυτό αρθράκι και έστειλαν τα ονόματα των πρακτικών μαιών-γιατρών απο τα χωριά τους.
Φυσικά θα τον συμπληρώσουμε τον κατάλογο με τον καιρό!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.