Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΤΕ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΚΙΣΑΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΡΙΑΚΟ ΡΟΔΟΥΣΑΚΗ

Αγαπητέ Γιάννη,
Σχετικά με τον πρωτοπόρο και πρωταγωνιστικό* Σύλλογο Εμπόρων, Επαγγελματιών και Βιοτεχνών  Καστελλίου Κισάμου Κρήτης* των δεκαετιών 1950 - 1970 υπό την Προεδρία τού ακούραστου, προοδευτικού, χαμηλών τόνων, αλλά επίμονου και ακατάβλητου αείμνηστου εμπόρου Σπύρου Μαρή, θα πρέπει να υπογραμμιστεί, ύστερα και από την προχθεσινή αναφορά σου, ότι ο Σύλλογος είχε συμπεριλάβει στους κόλπους του, τα πιο δραστήρια και ανήσυχα στοιχεία τού εμπορικού κόσμου τής Κωμοπόλεως, τόσο της μεγαλύτερης όσο και τής νεώτερης γενιάς. Όλοι τους εξέφραζαν το πνεύμα και την επιθυμία για την αξιοποίηση όλων των φυσικών πλεονεκτημάτων του τόπου, για την εμπορική χειραφέτηση από την Πρωτεύουσα του Νομού και την διεύρυνση των οριζόντων και δυνατοτήτων θαλάσσιας διασύνδεσης μέσω ενός αξιόλογου και ασφαλούς εμπορικού λιμανιού. Οι εμπορική άλλωστε θαλάσσια διακίνηση είχε σημειώσει αξιόλογη και πολλά υποσχόμενη αύξηση μέσω Καστελλίου, ήδη από την προπολεμική περίοδο, με την χρησιμοποίηση έστω τής αποβάθρας τού Τελωνείου αρχικά, πού πυρπόλησαν με τη αποχώρησή τους οι Γερμανοί και τής προβλήτας στην θέση* Κοπριανός*, πίσω από το *Μαύρο Μώλος* αμέσως μετά την Κατοχή. Ο Εμπορικός Σύλλογος με συνεχείς αναφορές και παρεμβάσεις του, επικεντρώθηκε στα πιο ζέοντα και επείγοντα θέματα, όπως η διασύνδεση με το επεκτεινόμενο τότε δίκτυο της ΔΕΗ για ηλεκτροδότηση όλο το
εικοσιτετράωρο, το θέμα τού δρόμου από τα Χανιά, κυρίως από το Κολυμπάρι προς Καστέλλι, η λειτουργία Υποκαταστήματος εμπορικής Τράπεζας στο Καστέλλι και η κατασκευή τού λιμανιού. Ο Σύλλογος είχε ως Γραφείο ένα δωμάτιο πού είχε παραχωρήσει ο αείμνηστος επίσης Χαράλαμπος Δαρατσιανός. κάτω από την οικία του, στο στενό πού οδηγούσε από το φαρμακείο Λυγιδάκη στην *Κάτω Αγορά* (οδό Καμπούρη )προς του Μαρή την Βρύση* όπου συνεδρίαζε ατελείωτες ώρες και ετοίμαζε τις αναφορές του.
Ο Σύλλογος επωφελήθηκε από την έλευση στο Καστέλλι τού τότε Συναρχηγού της *Ενώσεως Κέντρου* Προέδρου Σοφοκλή Βενιζέλου, κατά την προεκλογική περιοδεία  Οκτωβρίου 1963, η γνωστή φωτογραφία, προπορευόμενου του Προέδρου Σοφοκλή Βενιζέλου μέσα στην Αγορά Καστελλίου (οδό Σκαλίδη) και συνοδευόμενου από γνωστούς Καστελλιανούς όπως ο πρώην Δήμαρχος Γεώργιος Ξηρουχάκης ο Δημήτρης Κατάκης με την κρητική ενδυμασία κ.α., τον οποίον επισκέφθηκε ο Σύλλογος και στην Αθήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ως Αντιπρόεδρος της νέας Κυβέρνησης και Υπουργός Εξωτερικών ως Αντιπρόεδρος πλέον τής Κυβέρνησης και λιγο πριν από τον θάνατό του ο Πρόεδρος Σοφοκλής Βενιζέλος επιβεβαίωσε την δέσμευσή του για την διάθεση από τον κρατικό προυπολογισμό ποσού 5000.000 δραχμών για την έναρξη κατασκευής λιμενοβραχίονα στην θέση Καβονήσι. Εν τω μεταξύ ο Εμπορικός Σύλλογος είχε ζητήσει από τον Υπουργό Πολυχρόνη Πολυχρονίδη, (μόλις είχε αναλάβει καθήκοντα Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας στην νέα Κυβέρνηση) ο οποίος απέστειλε στο Καστέλλι τον λιμενολόγο καθηγητή τού Πολυτεχνείου Δημοσθένη Πίππα, ο οποίος από την πρώτη του επαφή με τον χώρο, στην θέση τού Ντάμιαλη, όπου πρωτοπήγε μέ τον Πρόεδρο και μέλη τού Συλλόγου, συμφώνησε πώς η θέση Καβονήσι, ως *ημιφυσικός λιμένας* είναι η καταλληλότερη. Στην συνέχεια μέσα σε μια βάρκα με ένα δυο μέλη τού Συλλόγου προχώρησε στις πρώτες βυθομετρήσεις στην θαλάσσια περιοχή τού σημερινού λιμανιού.
Σημειώνεται ότι ύστερα και από το τηλεγράφημα τού Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Σπύρου Μαρή, μετά τις νέες εκλογές του Φεβρουαρίου 1964, το κείμενο του οποίου έφερες στο φως προχθές, προς τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης Γεώργιο Παπανδρέου, η Κυβέρνηση άρχισε να εντάσσει στους προυπολογισμούς της, με την συνδρομή και των Υπουργών Ναυτιλίας Πολυχρόνη Πολυχρονίδη και Οικονομικών Κωνσταντίνου Μητσοτάκη τα σχετικά αρχικά κονδύλια για τον λιμενοβραχίονα και ύστερα από διάφορες φάσεις η κατασκευή πήρε τον δρόμο της και έφτασε στο σημείο πού βρίσκεται σήμερα.
Κάποτε όμως πρέπει να ολοκληρωθεί το σχέδιο και να δούμε να λειτουργεί μια σύγχρονη από κάθε άποψη λιμενική μονάδα, για να εκπληρωθούν οι οραματισμοί και οι προσδοκίες των πρωτοπόρων σκαπανέων τού Εμπορικού Συλλόγου Καστελλίου της ηρωικής δεκαετίας τού 50 και 60. Όχι μόνον η Κίσαμος άλλωστε, αλλά όλος ο Νομός έχει ανάγκη από άλλο ένα σύγχρονο, αποκλειστικά εμπορικό λιμάνι.
Κυριάκος Ροδουσάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια: