Η εφαρμογή των δολωματικών ψεκασμών θεωρείται ως η πιο αποτελεσματική προληπτική μέθοδος για την προστασία της ελαιοπαραγωγής από το δάκο χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Η περίοδος Μαΐου – Ιουνίου είναι η πιο κρίσιμη για την εφαρμογή τους γιατί ο πληθυσμός του δάκου αποτελείται μόνο από ενήλικα άτομα. Και επειδή ο δάκος πολλαπλασιάζεται και εξαπλώνεται πολύ γρήγορα , τα μέτρα πρόληψης και η έγκαιρη εφαρμογή τους μπορούν να αποτρέψουν τις καταστροφικές συνέπειες στην ελαιοπαραγωγή, κάτι ανάλογο που έγινε με την επέλαση του κορωνοιού.
Σήμερα, μπαίνοντας στο τρίτο 10ήμερο του Μαΐου, με ενδείξεις ότι θα έχουμε μια πολύ καλή παραγωγή, η κατάσταση είναι όπως και πέρυσι όσον αφορά την οργάνωση. Υπάρχουν οι προσωρινοί ανάδοχοι εργολάβοι για τους δολωματικούς ψεκασμούς, οι εργολάβοι για την τοποθέτηση των παγίδων και πιθανό οι απαιτούμενες ποσότητες φυτοφαρμάκων για 5 ψεκασμούς.
Δεν έχει γίνει ακόμα η προκήρυξη για την πρόσληψη του κατά πολύ μειωμένου επιστημονικού προσωπικού (μέχρι το 2009 ήταν 27 στα Χανιά, σήμερα 16), που θα εποπτεύσει τη σωστή εφαρμογή της δακοκτονίας. Ο λόγος είναι ότι δεν απάντησε ακόμη το ΑΣΕΠ, αν και όπως με ενημέρωσαν έγιναν έγκαιρα οι σχετικές αιτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αύριο να δοθεί η έγκριση από το ΑΣΕΠ, θα χρειαστούν τουλάχιστον 35 ημέρες για να γίνει η προκήρυξη, ο έλεγχος και η πρόσληψη. Δηλαδή οι παγίδες θα τοποθετηθούν πάλι όπου βολεύει τους παγιδοθέτες, τα στοιχεία δεν θα απεικονίζουν την πραγματική κατάσταση όσον αφορά τους πληθυσμούς του δάκου και ο πρώτος ψεκασμός πιθανόν να γίνει χωρίς τους γεωπόνους με όλους τους κινδύνους που εγκυμονούν τα παραπάνω. Ανατρέχοντας το αρχείο μου είδα ότι ως νέος γεωπόνος που δούλεψα στη δακοκτονία, η πρόσληψή μου έγινε στις 17, 21 Μαίου για τα έτη 1978 και 1979 αντίστοιχα.
Φαίνεται ότι η Περιφέρεια Κρήτης και το ΥΠΑΑΤ, παρά την περσινή καταστροφή και την απώλεια πάνω από 120 εκατομμυρίων ευρώ από την οικονομία της Κρήτης, δεν κατάλαβαν ότι το οικονομικό όφελος από τις δαπάνες της δακοκτονίας έχει τεράστιο πολλαπλασιαστικό συντελεστή σε σχέση με άλλες δαπάνες. Και φέτος επειδή ο χειμώνας ήταν ήπιος και πολλοί ελαιώνες δεν συγκομίστηκαν, είναι πιθανό να υπάρχουν περισσότερες εστίες δάκου. Ήδη οι πληθυσμοί του είναι πολύ αυξημένοι όπως αναφέρουν οι ειδικοί εντομολόγοι.
Η Περιφέρεια έπρεπε να είχε ανησυχήσει με την καθυστέρηση από το ΑΣΕΠ και να είχε προβεί έγκαιρα στην προκήρυξη για την πρόσληψη των τομεαρχών (γεωτεχνικών) με βάσει τις υπάρχουσες προδιαγραφές (ο έλεγχος θα γινόταν αργότερα από το ΑΣΕΠ), ώστε να είναι στη θέση τους το αργότερο πριν τα τέλη Μαΐου, όπως πριν το 2009. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αν χρειαστεί λόγω καιρικών συνθηκών και ένας έκτος ψεκασμός; Θα χαθεί πάλι για 2 εκατομμύρια ευρώ ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής;
Αντέχει η οικονομία της Κρήτης και οι αγρότες, κάτω από τις ειδικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω κορωνοιού, για μια δεύτερη συνεχόμενη φορά την απώλεια έστω και μέρους της ελαιοπαραγωγής;
Σήμερα, μπαίνοντας στο τρίτο 10ήμερο του Μαΐου, με ενδείξεις ότι θα έχουμε μια πολύ καλή παραγωγή, η κατάσταση είναι όπως και πέρυσι όσον αφορά την οργάνωση. Υπάρχουν οι προσωρινοί ανάδοχοι εργολάβοι για τους δολωματικούς ψεκασμούς, οι εργολάβοι για την τοποθέτηση των παγίδων και πιθανό οι απαιτούμενες ποσότητες φυτοφαρμάκων για 5 ψεκασμούς.
Δεν έχει γίνει ακόμα η προκήρυξη για την πρόσληψη του κατά πολύ μειωμένου επιστημονικού προσωπικού (μέχρι το 2009 ήταν 27 στα Χανιά, σήμερα 16), που θα εποπτεύσει τη σωστή εφαρμογή της δακοκτονίας. Ο λόγος είναι ότι δεν απάντησε ακόμη το ΑΣΕΠ, αν και όπως με ενημέρωσαν έγιναν έγκαιρα οι σχετικές αιτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αύριο να δοθεί η έγκριση από το ΑΣΕΠ, θα χρειαστούν τουλάχιστον 35 ημέρες για να γίνει η προκήρυξη, ο έλεγχος και η πρόσληψη. Δηλαδή οι παγίδες θα τοποθετηθούν πάλι όπου βολεύει τους παγιδοθέτες, τα στοιχεία δεν θα απεικονίζουν την πραγματική κατάσταση όσον αφορά τους πληθυσμούς του δάκου και ο πρώτος ψεκασμός πιθανόν να γίνει χωρίς τους γεωπόνους με όλους τους κινδύνους που εγκυμονούν τα παραπάνω. Ανατρέχοντας το αρχείο μου είδα ότι ως νέος γεωπόνος που δούλεψα στη δακοκτονία, η πρόσληψή μου έγινε στις 17, 21 Μαίου για τα έτη 1978 και 1979 αντίστοιχα.
Φαίνεται ότι η Περιφέρεια Κρήτης και το ΥΠΑΑΤ, παρά την περσινή καταστροφή και την απώλεια πάνω από 120 εκατομμυρίων ευρώ από την οικονομία της Κρήτης, δεν κατάλαβαν ότι το οικονομικό όφελος από τις δαπάνες της δακοκτονίας έχει τεράστιο πολλαπλασιαστικό συντελεστή σε σχέση με άλλες δαπάνες. Και φέτος επειδή ο χειμώνας ήταν ήπιος και πολλοί ελαιώνες δεν συγκομίστηκαν, είναι πιθανό να υπάρχουν περισσότερες εστίες δάκου. Ήδη οι πληθυσμοί του είναι πολύ αυξημένοι όπως αναφέρουν οι ειδικοί εντομολόγοι.
Η Περιφέρεια έπρεπε να είχε ανησυχήσει με την καθυστέρηση από το ΑΣΕΠ και να είχε προβεί έγκαιρα στην προκήρυξη για την πρόσληψη των τομεαρχών (γεωτεχνικών) με βάσει τις υπάρχουσες προδιαγραφές (ο έλεγχος θα γινόταν αργότερα από το ΑΣΕΠ), ώστε να είναι στη θέση τους το αργότερο πριν τα τέλη Μαΐου, όπως πριν το 2009. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αν χρειαστεί λόγω καιρικών συνθηκών και ένας έκτος ψεκασμός; Θα χαθεί πάλι για 2 εκατομμύρια ευρώ ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής;
Αντέχει η οικονομία της Κρήτης και οι αγρότες, κάτω από τις ειδικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω κορωνοιού, για μια δεύτερη συνεχόμενη φορά την απώλεια έστω και μέρους της ελαιοπαραγωγής;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.