Το Archaeolab και οι υπαίθριες προσομοιώσεις ανασκαφής για όλη την οικογένεια από την Κρήτη σε όλη την Ελλάδα.
Συνάντησα την Κούλα Μπορμπουδάκη σκυμμένη πάνω από μια στρωματογραφία, λίγες μέρες μετά τις πλημμύρες στην Κίσαμο των Χανίων: «Την δουλεύαμε μήνες ολόκληρους. Για να φτιαχτεί μια αληθινή στρωματογραφία, πέραν της μελέτης, χρειάστηκε να «οργώσουμε» κυριολεκτικά όλη την Κρήτη για να βρούμε το χώμα που αντιστοιχεί σε κάθε στρώμα του εδάφους και του υπεδάφους. Και είναι η πρώτη που δημιουργήθηκε για εκπαιδευτικούς σκοπούς», μου ανέφερε περήφανα την ώρα που προσπαθούσε να την επαναφέρει στην αρχική της μορφή την οποία είχε αλλοιώσει η πλημμύρα στο υπόγειο του εργαστηρίου… Και κάπως έτσι επιβεβαίωσα για ακόμα μια φορά, ότι αν ένας άνθρωπος, όπου κι αν βρίσκεται, συνδυάζει το θετικό πνεύμα με την αγάπη για το αντικείμενό του, φέρνει μια πραγματική και ανατρεπτική αλλαγή.
Η Κούλα Μπορμπουδάκη είναι αρχαιολόγος και ξεκίνησε το 2014 να υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα στην Κίσαμο της Κρήτης με αντικείμενο την ανασκαφή. Το εργαστήριο Archaeolab απέκτησε στέγη το 2016 και είχε μεγάλη απήχηση στην τοπική κοινωνία, αλλά και σε όλη την Κρήτη. Μέσα σε αυτά τα λίγα χρόνια συμμετείχε σε δράσεις πέραν του νησιού, στο Bobos Festival στο Μέγαρο Μουσικής στην Αθήνα, στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη και στο Παιδικό Μουσείο, επίσης στη Θεσσαλονίκη.
«Είναι ένα εργαστήριο αρχαιολογίας και τέχνης με κεντρική δράση την προσομοίωση ανασκαφής με βιωματικό χαρακτήρα. Η δράση αυτή δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να γνωρίσουν την επιστημονική διαδικασία ανασκαφής, τεκμηρίωσης και διαχείρισης των αρχαιολογικών ευρημάτων και να κατανοήσουν πώς οι αρχαιολόγοι σταδιακά ανασυνθέτουν το παρελθόν βάση των ευρημάτων και των συναφειών τους», μου εξηγεί. Με άλλα λόγια, τα παιδιά κάνουν τους αρχαιολόγους, αλλά δεν μένουν στο σκάψιμο. Μαθαίνουν να κάνουν έρευνα και να γράφουν ιστορία: «Ένα μινωικό σπίτι, για παράδειγμα, μας δίνει πολλές πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά μιας μινωικής κοινωνίας. Τα παιδιά αποκαλύπτουν τα ευρήματα και στη συνέχεια, η διαδικασία της ανασκαφής μοιάζει με τη σταδιακή επίλυση ενός μυστηρίου».
Στο Archaeolab εκτός από την προσομοίωση ανασκαφής, υλοποιούνται επίσης εργαστήρια πειραματικής αρχαιολογίας, όπως η μινωική κουζίνα, το ψηφιδωτό, η κατασκευή εκμαγείων και αργαλειών, η κατασκευή νεολιθικής μακέτας με φυσικά δομικά υλικά κλπ, καθώς και εργαστήρια σύγχρονης τέχνης και περιστασιακά φυσικών επιστημών. Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα στηρίζονται στις αρχές της βιωματικής μάθησης. «Γιατί η μάθηση είναι μια φυσική τάση του ανθρώπου, που συμβαίνει αβίαστα όταν ενεργοποιούνται περισσότερες αισθήσεις. Όσο δηλαδή πιο πολλές αισθήσεις ενεργοποιούνται, τόσο πιο άμεσα και αυθόρμητα προσλαμβάνεται η γνώση και η πληροφορία. Πάνω σε αυτό το σκεπτικό σχεδιάζονται και υλοποιούνται τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα», εξηγεί η ομάδα του Archaeolab.
Η Κούλα Μπορμπουδάκη εξομολογείται τη μύχια αίσθηση της ότι το εγχείρημα είναι μεγαλεπήβολο, και μοιράζεται την αγωνία της σχετικά με το αν θα δένει η ομάδα καθώς το Arcaeolab μεγαλώνει. Αν όμως κάποιος που το έχει δοκιμάσει και ξέρει πώς γίνεται δεν το τολμήσει, πού θα βρούμε την ελπίδα για εξωστρέφεια και πρόοδο σε αυτόν τον τόπο;
Επισκεφτείτε τη σελίδα Archaeolab archaeolab.gr και τις σελίδες στο Facebook του Archaeolab της Κρήτης και της Πάτρας.
ΠΗΓΗ
Συνάντησα την Κούλα Μπορμπουδάκη σκυμμένη πάνω από μια στρωματογραφία, λίγες μέρες μετά τις πλημμύρες στην Κίσαμο των Χανίων: «Την δουλεύαμε μήνες ολόκληρους. Για να φτιαχτεί μια αληθινή στρωματογραφία, πέραν της μελέτης, χρειάστηκε να «οργώσουμε» κυριολεκτικά όλη την Κρήτη για να βρούμε το χώμα που αντιστοιχεί σε κάθε στρώμα του εδάφους και του υπεδάφους. Και είναι η πρώτη που δημιουργήθηκε για εκπαιδευτικούς σκοπούς», μου ανέφερε περήφανα την ώρα που προσπαθούσε να την επαναφέρει στην αρχική της μορφή την οποία είχε αλλοιώσει η πλημμύρα στο υπόγειο του εργαστηρίου… Και κάπως έτσι επιβεβαίωσα για ακόμα μια φορά, ότι αν ένας άνθρωπος, όπου κι αν βρίσκεται, συνδυάζει το θετικό πνεύμα με την αγάπη για το αντικείμενό του, φέρνει μια πραγματική και ανατρεπτική αλλαγή.
Η Κούλα Μπορμπουδάκη είναι αρχαιολόγος και ξεκίνησε το 2014 να υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα στην Κίσαμο της Κρήτης με αντικείμενο την ανασκαφή. Το εργαστήριο Archaeolab απέκτησε στέγη το 2016 και είχε μεγάλη απήχηση στην τοπική κοινωνία, αλλά και σε όλη την Κρήτη. Μέσα σε αυτά τα λίγα χρόνια συμμετείχε σε δράσεις πέραν του νησιού, στο Bobos Festival στο Μέγαρο Μουσικής στην Αθήνα, στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη και στο Παιδικό Μουσείο, επίσης στη Θεσσαλονίκη.
«Είναι ένα εργαστήριο αρχαιολογίας και τέχνης με κεντρική δράση την προσομοίωση ανασκαφής με βιωματικό χαρακτήρα. Η δράση αυτή δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να γνωρίσουν την επιστημονική διαδικασία ανασκαφής, τεκμηρίωσης και διαχείρισης των αρχαιολογικών ευρημάτων και να κατανοήσουν πώς οι αρχαιολόγοι σταδιακά ανασυνθέτουν το παρελθόν βάση των ευρημάτων και των συναφειών τους», μου εξηγεί. Με άλλα λόγια, τα παιδιά κάνουν τους αρχαιολόγους, αλλά δεν μένουν στο σκάψιμο. Μαθαίνουν να κάνουν έρευνα και να γράφουν ιστορία: «Ένα μινωικό σπίτι, για παράδειγμα, μας δίνει πολλές πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά μιας μινωικής κοινωνίας. Τα παιδιά αποκαλύπτουν τα ευρήματα και στη συνέχεια, η διαδικασία της ανασκαφής μοιάζει με τη σταδιακή επίλυση ενός μυστηρίου».
Στο Archaeolab εκτός από την προσομοίωση ανασκαφής, υλοποιούνται επίσης εργαστήρια πειραματικής αρχαιολογίας, όπως η μινωική κουζίνα, το ψηφιδωτό, η κατασκευή εκμαγείων και αργαλειών, η κατασκευή νεολιθικής μακέτας με φυσικά δομικά υλικά κλπ, καθώς και εργαστήρια σύγχρονης τέχνης και περιστασιακά φυσικών επιστημών. Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα στηρίζονται στις αρχές της βιωματικής μάθησης. «Γιατί η μάθηση είναι μια φυσική τάση του ανθρώπου, που συμβαίνει αβίαστα όταν ενεργοποιούνται περισσότερες αισθήσεις. Όσο δηλαδή πιο πολλές αισθήσεις ενεργοποιούνται, τόσο πιο άμεσα και αυθόρμητα προσλαμβάνεται η γνώση και η πληροφορία. Πάνω σε αυτό το σκεπτικό σχεδιάζονται και υλοποιούνται τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα», εξηγεί η ομάδα του Archaeolab.
Η Κούλα Μπορμπουδάκη εξομολογείται τη μύχια αίσθηση της ότι το εγχείρημα είναι μεγαλεπήβολο, και μοιράζεται την αγωνία της σχετικά με το αν θα δένει η ομάδα καθώς το Arcaeolab μεγαλώνει. Αν όμως κάποιος που το έχει δοκιμάσει και ξέρει πώς γίνεται δεν το τολμήσει, πού θα βρούμε την ελπίδα για εξωστρέφεια και πρόοδο σε αυτόν τον τόπο;
Επισκεφτείτε τη σελίδα Archaeolab archaeolab.gr και τις σελίδες στο Facebook του Archaeolab της Κρήτης και της Πάτρας.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.