Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΨΗΦΙΣΤΕΙ Η ΑΝΑΘΕΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΚΟΥΡΑΚΗΣ
Αυτές τις μέρες ευρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση η αναθεώρηση του ΠΠΧΣΑΑ (Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού Αειφόρου Ανάπτυξης) Κρήτης.
Σύμφωνα με τα ισχύοντα, ο Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός μαζί με τα ΓΠΣ, τα ΣΧΟΟΑΠ κ.λπ. αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της αναπτυξιακής στρατηγικής μίας χώρας ή μίας περιφέρειας, ενός Δήμου μαζί και με άλλες βέβαια προϋποθέσεις όπως η ύπαρξη Δασολογίου, Κτηματολογίου, Πολιτικής Δομής και συγκρότησης δημόσιας διοίκησης, η οποία πρέπει να υπηρετεί τον πολίτη κ.λπ. Στον Εθνικό και Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό δίδονται οι βασικές κατευθυντήριες γραμμές οι οποίες εξειδικεύονται στο χώρο από τα υποκείμενα επίπεδα σχεδιασμού (ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, Πολεοδομικά Σχέδια κ.λπ.).
Σε αυτόν τον σχεδιασμό έχουν λόγο και ρόλο όλοι, από την κεντρική εξουσία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού, την Εκπαιδευτική Κοινότητα, τα Επιμελητήρια έως και τους απλούς συλλόγους και πολίτες.
Αυτό είναι το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης.
Από το προηγούμενο Χωροταξικό (2003 – 2013) αλλά και τώρα αυτό το στάδιο δεν έχει πάει καλά, λόγω των στενών χρονικών περιθωρίων διαβούλευσης αλλά και λόγω του ότι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι Χωροταξικού Σχεδιασμού δεν έχουν φροντίσει επαρκώς να γίνει γνωστός στους πολίτες ο σημαντικό ρόλος του για το παρόν και το μέλλον.
Με απλά λόγια, σωστός και υλοποιήσιμος....
.... Χωροταξικός Σχεδιασμός παράγει θέσεις εργασίας, πλούτο, αναπτύσσει, προστατεύει και διατηρεί τις πλουτοπαραγωγικές δυνατότητες και την καινοτομία μίας χώρας, μίας περιφέρειας, ενός Δήμου, αφορά λοιπόν όλους.
Δυστυχώς το Χωροταξικό Σχέδιο της περιόδου 2003 – 2013 δεν έδωσε ούτε καν πλησίασε στον βαθμό που έπρεπε (με εξαιρέσεις) τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και οι ευθύνες είναι συγκεκριμένες.
Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, Υπηρεσίες δεν μπόρεσαν να δράσουν αποτελεσματικά.
Τα αίτια γνωστά και χιλιοειπωμένα.
Εξαιρέσεις αποτέλεσαν τα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ορισμένοι φορείς έρευνας και τεχνολογίας.
Τα όσα υποστηρίζω παραπάνω θα τα διαπιστώσει ο οποιοσδήποτε μελετήσει την Έκθεση Αξιολόγησης και τα σχετικά πορίσματα (2003 – 2013) της εφαρμογής του Χωροταξικού Πλαισίου για την Κρήτη όπου είναι εμφανής η αποτυχία πολλών στόχων και μάλιστα εκεί όπου η Κρήτη έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα και δυνατότητες π.χ. παραγωγική βάση και υπηρεσίες, όπου ειδικότερα στον Τουρισμό διαπιστώνεται ότι χάνονται θέσεις απασχόλησης. Βεβαίως η κρίση, η οποία προήλθε από την πολιτική των Μνημονίων έπαιξε ρόλο όχι όμως τόσο σημαντικό και αυτό αποδεικνύεται από τις συγκρίσεις περιφερειών της χώρας αλλά και περιφερειών όπως της Πορτογαλίας, της Ισπανίας κ.λπ., όπου η κρίση υπήρχε και υπάρχει και εκεί.
Η Μελέτη Αναθεώρησης του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου Κρήτης η οποία επιχειρείται μπορεί να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα (Β1 και Β2 φάσεις).
Κατά τη γνώμη μου όμως δεν πρέπει να προχωρήσουμε σε ψήφισή του τώρα και οι λόγοι είναι οι εξής:
Η κρίση των μνημονίων, η οποία ταλαιπωρεί την κοινωνία δεν μας επιτρέπει με καθαρό και επωφελή για το συμφέρον των πολιτών τρόπο να επεξεργασθούμε σχέδια.
Έχουν ψηφισθεί σειρά μνημονιακών νόμων, οι οποίοι είναι εμπόδιο σε κάθε σοβαρή προσπάθεια ανάπτυξης, και θα επηρεάσουν αρνητικά το παρόν Χωροταξικό Σχέδιο.
Αυτοί οι μνημονιακοί νόμοι στοχεύουν στην απώλεια δυνατοτήτων και πλουτοπαραγωγικών πόρων από τους πολλούς και τις κατευθύνουν σε λίγους με παράλληλη κατασπατάληση του μεγαλύτερου συγκριτικού και μονοπολικού πλεονεκτήματός μας, που είναι το φυσικό περιβάλλον και η βιοποικιλότητα.
Ειδικά για τη βιοποικιλότητα έχω την άποψη ότι για την Κρήτη θα πρέπει να υπάρξει ειδικό αναλυτικό κεφάλαιο στο Περιφερειακό Χωροταξικό.
Αυτή η κατάσταση οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο οποιοσδήποτε Περιφερειακός Χωροταξικός Σχεδιασμός αναθεωρηθεί τώρα δεν θα φέρει αποτελέσματα, αλλά επίσης δεν απαιτείται και ανατροπή του ισχύοντος Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου.
Στο ίδιο συμπέρασμα φαίνεται να καταλήγει και η ομάδα μελέτης στο κεφάλαιο Β1.1 β.1 με τίτλο Σύνοψη Πορισμάτων.
Ως εκ τούτου διατυπώνω την άποψη ότι η μελέτη μπορεί και πρέπει να ολοκληρωθεί ως μελετητικό έργο.
Σε καμία όμως των περιπτώσεων δεν θα πρέπει να τρέξουμε για την ψήφισή της, πριν υπάρξουν οι πρωτοβουλίες και αλλαγές στη νομοθεσία από τα αρμόδια Υπουργεία.
Εκεί στο ΥΠΕΚΑ όμως δεν μπορεί να συνεχίζεται η παλαιότερη πολιτική της αδράνειας ή της δράσης κατόπιν υποδείξεων συγκεκριμένων ομάδων (προνομιούχων).
Ο αρμόδιος Αν. Υπουργός πρέπει να καταλάβει ότι ο χρόνος πιέζει, ότι οι μανδαρίνοι δεν μπορεί να κουμαντάρουν ακόμα και να καθυστερούν τις εξαγγελθείσες πολιτικές σε θέματα Χωροταξίας, Περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης.
* Πρώην δήμαρχος Ιναχωρίου, δημοτικός σύμβουλος Κισάμου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.