Συζητιέται εδώ και αρκετό καιρό η εν λόγω κίνηση. Και μαθαίνουμε ότι τώρα τελευταία, μπαίνει με περισσότερη ενεργητικότητα η δημιουργία του μουσείου. Θετικό; Σίγουρα ναι άλλωστε ό,τι έχει να κάνει με τον πολιτισμό μας και μάλιστα, με τον ποιοτικό πολιτισμό, μας βρίσκει σύμφωνους.
Ο Στέλιος Κουνελάκης, δραστήριος Λουσακιανός, πρώην δημοτικός σύμβουλος στην Κίσαμο, έχει κάνει τον δικό του, προσωπικό αγώνα, για την πραγματοποίηση αυτής της ιδέας, μιας ιδέας που αν πάρει σάρκα και οστά, σίγουρα θα καινοτομήσει στο πολιτιστικό και μουσικό γίγνεσθαι της Κρήτης.
Δεν είναι όμως λίγες οι φωνές της όποιας αντιλογίας. Και αυτές οι φωνές έχουν είτε τοπικιστικό, είτε προσωπικό, είτε ιδιοτελές υπόβαθρο. Για να είμαστε και ειλικρινείς, καλά κάνουν και υπάρχουν αυτές οι φωνές, άλλωστε δημιουργούν υγιές διάλογο.
Η Κίσαμος, έχει ένα πράγμα για να καυχάται περισσότερο από όλα: Την μουσική της κουλτούρα και την στρατιά των καλλιτεχνών, τραγουδιστών, χορευτών, μαντιναδολόγων. Δυστυχώς όμως, οι επίσημοι φορείς, οι πολιτιστικοί σύλλογοι, έχουν αφήσει όλη αυτή την στρατιά ελέω Θεού. Πολλοί λαϊκοί μας καλλιτέχνες έχουν ξεχαστεί ....
.. από τους πάντες και είναι ελάχιστες, αλλά αξιέπαινες, οι προσπάθειες καταγραφής τους. Επίσης, στην σημερινή εποχή, που έχει εμπορευματοποιηθεί η μουσική μας, φαντάζει πολύ ρομαντικό έως...παλιομοδίτικο το "ασπρόμαυρο" πλάνο των παλιών μουσικών και χορευτών.
Αλλά και το χειρότερο, η Κίσαμος, δεν έχει σταθεί στο ύψος της, αποδίδοντας φόρους και τιμές. Αντιθέτως, αρέσκεται στα "πανηγυράκια", τιμώντας πολλές φορές(για το θεαθήναι) ανθρώπους που δεν έχουν ΚΑΜΙΑ σχέση με την περιοχή και καμία απολύτως προσφορά στην περιοχή. Μιλώντας παλιότερα με έναν φίλο από τα Ανώγεια, μας είπε χαρακτηριστικά "να είχαμε έστω μισό Ναύτη, μισό Κουτσουρέλη, θα τρανταζόταν η Κρήτη από τις εκδηλώσεις που θα κάναμε για την μνήμη τους". Εμείς δυστυχώς, δεν τραντάζουμε ούτε το... Καστέλλι.....!!
Στην δημιουργία του Μουσείου αυτού, η πρόταση που έχουμε να κάνουμε και σαφώς θα την αιτιολογήσουμε, είναι να συμπεριληφθούν όλοι οι "υπηρέτες" της μουσικοχορευτικής παράδοσης του νομού Χανίων. Μην ξεχνάμε, ότι τα Χανιά γενικότερα είναι μια πλουσιότατη περιοχή, μια πραγματική κοιτίδα του μουσικοχορευτικού μας πολιτισμού. Όπως λοιπόν πρέπει να αποδίδουμε φόρο τιμής στους Κιώρους, στους Κουτσουρέληδες, στους Φαντήδες, στους Μαριάνους, στον Χάρχαλη κ.ο.κ., έτσι πρέπει να αποδίδουμε φόρους τιμής στον Κουφιανό, στον Πλακιανό, στον Βουρογιάννη, στον Κλεινάκη, στον Λεβεντάκη, στον Γαλαθιανό κλπ. Άλλωστε, κι αυτοί με τον τρόπο τους, επέδρασαν στην τοπική μας πολιτιστική κουλτούρα και άφησαν βαθιά χαραγμένα τα σημάδια τους.
Υπάρχει όμως και ο αντίλογος από μεριάς μας και σίγουρα, δεν έχει να κάνει με κανένα "τοπικιστικό κόλλημα", αλλά με ρεαλιστική και καθαρή εικόνα των πραγμάτων. Η ίδρυση αυτού του μουσείου με παγκρήτιο χαρακτήρα, είναι κάπως άστοχη και αδόκιμη, κι αυτό γιατί η χανιώτικη "υφή" αυτών των πραγμάτων έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις μουσικές τάσεις των υπολοίπων νομών. Δηλαδή, ο λυρισμός για παράδειγμα που επιδεικνύει η ανατολική Κρήτη, δεν έχει καμία σχέση με την δωρικότητα των Λουσακιών και των Χανίων γενικότερα. Θα είναι προτιμότερο και κατά την γνώμη μας, πιο ωφέλιμο, το να υπάρχει ένα ανάλογο μουσείο ανά νομό που να παρουσιάζει την τοπική μουσική και χορευτική ιστορία, έτσι ώστε ο επισκέπτης να έχει την ευχέρεια να μαθαίνει και να αναγνωρίζει την ποικιλομορφία που υπάρχει (ή, έστω υπήρχε) στο νησί μας, σε κάθε νομό, σε κάθε επαρχία. Άλλωστε, αυτό το πολύβουο και πολύχρωμο πολιτιστικό και μουσικοχορευτικό μωσαϊκό της Κρήτης, είναι το σημαντικότερο στοιχείο που κάνει την κρητική παράδοση να ξεχωρίζει παντού.
Υπάρχει όμως και άλλο ένα ερώτημα που πολλοί έχουν θέσει: Γιατί στην Κίσαμο, στις Λουσακιές αυτό το μουσείο και όχι για παράδειγμα, στα Κεραμιά, στον Αποκόρωνα, στα Σφακιά, στο Σέλινο;
Η απάντηση που μπορούμε να δώσουμε από μεριάς μας, ίσως να είναι περισσότερο κοντά στην πραγματικότητα: Διότι, η Κίσαμος, οι Λουσακιές ώς μάνα του κρητικού συρτού, είναι η περιοχή που κράτησε ανόθευτη και γνησιότερη, ίσως από κάθε άλλη περιοχή του νομού, την μουσικοχορευτική έκφραση. Αυτό ίσως να ακούγεται πολύ τοπικιστικό, σίγουρα όμως, οι καταξιωμένοι ερευνητές που ήρθαν κατά καιρούς στον τόπο αυτόν, δεν έχουν κανένα τοπικιστικό όφελος, αντιθέτως, τόσο ο αείμνηστος Αμαργιανάκης, όσο και οι διεθνούς φήμης μουσικολόγοι (Μποβύ, Λεϊντί, Μαγκρίνι κλπ), έδωσαν με τις καταγραφές τους ένα στοιχείο, ότι δηλαδή η μουσικοχορευτική παράδοση είναι ολοζώντανη και γνήσια σε αυτό το μικρό δυτικό άκρο του νησιού μας.
Ολοκληρώνοντας, θεωρούμε ότι ΟΛΟΙ οι φορείς του νομού μας, που ασχολούνται με τα της παράδοσης, με μπροστάρη τον σύλλογο μουσικών Χανίων "Ο Χάρχαλης", πρέπει να συνδράμουν και να στηρίξουν με διάφορες ενέργειες, την δημιουργία αυτού του μουσείου, που σίγουρα δεν θα έχει "ιδιωτική υφή", ούτε "ιδιοτελείς" σκοπούς, αλλά θα υπάρχει με μοναδικό γνώμονα την αναγνώριση προσώπων και πραγμάτων που ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΝ τα μέγιστα στον λαϊκό μας πολιτισμό και που θα διέπεται από αγάπη και μεράκι προς τα ήθη και έθιμα μας.
ΠΗΓΗ
Σωστο κι αυτο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην προσφατη εξωτερικευση- δημοσιευση της προοδου των ενεργειων για τη δημιουργια του Μουσειου Μουσικων Λουσακιων, γινεται λογος για παγκρητια καλυψη των αναφερομενων- τιμωμενων μουσικων στο Μουσειο. Συμφωνα με τα παραπανω δεν μπορω και εγω να διαφωνησω, οτι η εκκεντρη τοποθετηση και η σηματοδοτηση του χωρου της Κισαμου και ειδικα των Λουσακιων, χρωματιζει και βαρυνει την επιλογη αυτη και προβοκαρει ιδιαιτερα τις οποιες καλες διαθεσεις.
Στην πραξη, θα ηταν λιγο παραταιρο να μιλησουμε εμεις εδω οι Κισαμιτες για την παραδοση της Κριτσας Λασηθιου ή τις Βιαννιτικες παραδοσεις ή τις Μελαμπιανες παρεες κλπ...
Ομοιως ενας Ανωγειανος να "πεισει" με τις αναφορες του για το Κισαμιτικο χρωμα ή το Ριζιτικο, αν ενας τετοιος χωρος βρισκοταν εκει!!
Οντως η ποικιλια των μουσικων εκφρασεων της κρητικης παραδοσης και μαλιστα στη διαρκεια του χρονου, οπως και η πληθωρα των εκθεματων, δεν μπορουν να διεκπεραιωθουν σε ενα κτιριο που χωροταξικα θα αρμοζει στο οικιστικο περιβαλλον ενος παραδοσιακου οικισμου.
Τελικα φανταζει πιο πρεπον να αποδοθει βαρυτητα στο τοπικο στοιχειο, που και δυνατο ειναι και επηρεασε ολη την Κρητη και ολη την
υφηλιο κατα μια εννοια, αν σκεφτουμε το "Ζορμπα"...
κρατωντας απλες αναφορες στα αλλα μουσικα ηχοχρωματα της Κρητης.
Ειναι ερωτηματα που μπαινουν, δεν ειναι αντιρρησεις ολα αυτα και πηγες γονιμου διαλογου και οχι αντιδρασεις, οπως καπου ειδα χθες γραμμενο... οτι ταχα υπαρχουν αντιδρασεις...
Γ.Β.
Αν όλοι οι άνθρωποι του Νομού αγκαλιάσουν την ιδέα νομίζω οτι θα υλοποιηθεί το έργο και δεν θα χαθεί πολύτιμος χρόνος... αντιδράσεις θα υπάρχουν όσο δεν βγαίνει το πλάνο του Μουσείου στο αέρα... αντιδράσεις θα υπάρξουν άμα με το καλό ξεκινήσει ένα τέτοιο έργο στις Λουσακιές. Αυτό λοιπόν ρέπει όλοι μας να προϊδεάσουμε... την ανάγκη στέγασης όλων αυτών που με την πάροδο των χρόνων χάνονται-φθίνονται και λυσμονούνται...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξερω Γιαννη αν υπαρχουν αλλες αντιδρασεις και μαλλον θα ξερεις περισσοτερα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξ αρχης εξεφρασα μια θεση για την πατροτητα της ιδεας, γιατι μετα την προταση τη δικη μου στο προεδρο του "Χαρχαλη" το 2008, ειδα να κινειται το θεμα.
Ενα θεμα που πραγματικα κινηθηκε και κινειται με εντυπωσιακη ταχυτητα και παρακαμψη δυσκολιων, οσον αφορα τη συμμετοχη του δημοσιου φορεα που θα ζηλευαν αλλοι κλαδοι (Δημοι, αθλητισμος κλπ)
Ο κοσμος δεν ξερω τι μπορει να κανει παραπανω; Ευτυχως χωρις καμμια πιεση, εντελως αυθορμητα διατηρει την παραδοση οσο το δυνατον ανοθευτα κι αυτο ειναι το καλο και το υπερπολυτιμο!!!
Συνεχιζω στην προηγουμενη αναφορα μου, οτι εξ αρχης επισης ειχα εκφρασει αυτο που λεει και ο φιλος Κισαμιτης απο το blog Κισαμος, για ενα μουσειο τοπικης εμβελειας.
Αυτο οχι για να μειωθει η αξια του, αντιθετα για να δυναμωθει η θεματολογια του, να μην πλατιασει και να αγκαλιαστει περισσοτερο απο τους ντοπιους.
Ουτως ή αλλως οι εκδηλωσεις των Λουσακιων εχουν καθιερωθει απο το 1991 πανελληνια και θα μεταδωσουν την αιγλη τους στο Μουσειο επιπλεον το ενα θα συμπληρωνει το αλλο!!
Βεβαια αν θα γινοταν μουσειο που θα καλυψει ολη την Κρητη και λειτουργησει αμεροληπτα και ισοβαρως οσον αφορα το συνολο των τοπικων ιδιωματων, δεν θα υπαρξει προβλημα... ιδωμεν...
Φίλε Γιώργο ξέρω ότι προσπαθείς όσο κανένα άλλος να διατηρήσεις αυτά που μας κληρονόμησαν.... και δεν έχω αμφιβολία ότι η ιδέα ξεκίνησε από σένα, όμως θέλω να σταθώ σε ένα παράγοντα που τον αγνοούμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν όλοι θα θέλαμε ένα μουσείο μουσικών-κάθε περιοχή και κάθε νομός- είναι σίγουρος οτι οχι μόνο δεν θα μπορούσε να ονομαστεί μουσείο αλλά θα πέφταμε σε αντιπαλότητες και υποχθόνια παιχνίδια. Κατ΄ιδίαν κάποτε είπαμε ότι αυτά θέλουν οι πολιτικάντηδες για να απεντάξουν τα έργα διχόνοια....
Προτείνω μια συνάντηση με τον Στέλιο τον Κουνελάκη μιας και είσαι "λίρα 100"!!
Ευχαριστως να συναντηθουμε!!
ΑπάντησηΔιαγραφή