Του Σημανδηράκη Παναγιώτη
Περιφερειακού συμβούλου.
Σε προηγούμενο άρθρο είχα αναφερθεί στην ανάγκη κατασκευής μαρίνας στην Κίσαμο. Είχα και τότε τονίσει πως είναι σημαντικό η χωροθέτηση της να γίνει στο παραλιακό μέτωπο της πόλης του Καστελίου, στην ευρύτερη περιοχή του παλαιού τελωνείου, και όχι στον χώρο του λιμένα Κισάμου όπως προέβλεπε παλαιότερη προμελέτη. Η μαρίνα θα αποτελέσει το νέο «σήμα κατατεθέν» για την πόλη μας, επανατοποθετώντας την Κίσαμο στον τουριστικό-και όχι μόνο- χάρτη. Το μέγεθος και ο μόνιμος χαρακτήρας του έργου επιτάσσει την βέλτιστη επιλογή. Αξίζει λοιπόν να ξεκινήσει, έστω και τώρα, μια δημόσια συζήτηση για ένα έργο που θα προκαλέσει σημαντική ποσοτική αλλά και ποιοτική αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας, επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και κατ’ επέκταση δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.
Μέχρι σήμερα, για την μαρίνα Κισάμου υπάρχει η υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. 8651/07.05.08 έγκρισης προμελέτης -master plan- της εταιρίας «ΡΟΓΚΑΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.». Η εν’ λόγω μελέτη, χωροθετεί την μαρίνα εντός της ζώνης του λιμένα Κισάμου. Προβλέπει μικρής σχετικά δυναμικότητας ελλιμενισμού 180 σκαφών αναψυχής, ενώ παρουσιάζει τεχνική περιγραφή του έργου με ενδεικτικό προβλεπόμενο κόστος 9,5 εκ ευρώ. (βλ. σχήμα).
Θα πρέπει όμως, να λάβουμε υπόψη τρία σημαντικά σημεία που απορρέουν από την κείμενη νομοθεσία για τον λιμένα Κισάμου:
1. Ο λιμένας Κισάμου έχει χαρακτηριστεί με την......
Κοινή Υπουργική Απόφαση αριθ. 3514.96/02/92 ως λιμένας μείζονος ενδιαφέροντος.
2. Το εγκεκριμένο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 128 Α/ 3.07.08) αναφέρει ότι ο δυτικός άξονας, πόλων και αξόνων ανάπτυξης διατρέχει την ηπειρωτική χώρα και καταλήγει στην Κίσαμο. Αποτελώντας ουσιαστικά την Θαλάσσια προέκταση της Ιωνίας Οδού.
3. Στην ιδία απόφαση, αναφέρεται ότι ο κύριος Άξονας ανάπτυξης της Κρήτης αναπτύσσεται κατά μήκος του βόρειου οδικού άξονα του νησιού, από τη Σητεία έως το Καστέλι Κισάμου και συνδέεται λειτουργικά με άξονες ανάπτυξης της ηπειρωτικής χώρας και με διεθνείς θαλάσσιους άξονες.
Τα παραπάνω δεδομένα καταδεικνύουν τόσο την σπουδαιότητα, όσο και τον ξεκάθαρα εμπορικό-επιβατικό χαρακτήρα του Λιμένα Κισάμου, επιβάλλοντας ως στρατηγική επιδίωξη την διαφύλαξη και τη περαιτέρω εμπορική-επιβατική του ανάπτυξη. Άρα κάθε είδους νέα πρωτοβουλία εντός της ζώνη του, που αλλοιώνει αυτόν τον θεμελιώδη αναπτυξιακά για την ευρύτερη περιοχή ρόλο του, όπως η κατασκευή μαρίνας, θα πρέπει να αποφευχθεί.
Τα οικονομικά οφέλη από την κυρίως δραστηριότητα της μαρίνας θα είναι πολλαπλά. Έσοδα από τέλη ελλιμενισμού, από ενοικίαση σκαφών, επισκευές και συντήρηση, από χειμερινή και εποχιακή φύλαξη, από καύσιμα. Επιπρόσθετα, μελέτες έχουν δείξει ότι οι χρήσεις της χερσαίας ζώνης, δηλαδή, των υποστηρικτικών δραστηριοτήτων (υπηρεσίες εφοδιασμού σκαφών, καταστήματα ανταλλακτικών, καταστήματα γενικού εμπορίου, καταστήματα αναψυχής, Marine Club, Club house-καφετερία, εστιατόριο, κ.λπ.) αποδίδουν το 60% των ετήσιων εσόδων της μαρίνας. Ως εκ τούτου, έχει αξία η χωροθέτηση να γίνει εντός της παραλιακής περιοχής του Καστελίου στην ευρύτερη περιοχή του τελωνίου, όπου, η διάχυση των κοινωνικοοικονομικών ωφελειών να είναι άμεση και η ενεργοποίηση-αξιοποίηση του τοπικού φυσικού και ανθρώπινου δυναμικού να είναι η καλύτερη δυνατή. Αν μάλιστα η κατασκευή της μαρίνας συνδυαστεί και με την αναμόρφωση του ιστορικού κέντρου του Καστελίου και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, τότε, θα είμαστε σε θέση να μιλάμε για πραγματική μεταμόρφωση του τόπου μας με σημαντικά οφέλη για το σύνολο των καταστημάτων της πόλης.
Κάθε σύγχρονη μαρίνα απαραίτητα πρέπει να διαθέτει επισκευαστική ζώνη. Η επισκευαστική ζώνη καταλαμβάνει περίπου το 15%-20% της συνολικής χερσαίας επιφάνειας. Στην πόλη μας, θα μπορούσε, να χρησιμοποιηθεί το καρνάγιο που ήδη λειτουργεί στον λιμένα Κισάμου. Με το τρόπο αυτό μειώνεται σημαντικά ο απαραίτητος χερσαίος χώρος που απαιτείται για τον σχεδιασμό επισκευαστικής ζώνης, στην ήδη περιορισμένη περιοχή του τελωνίου, και επιπλέον, επιτυγχάνεται η απομάκρυνση των βεβαρημένων περιβαλλοντολογικά και αισθητικά δραστηριοτήτων από την παραλία του Καστελίου.
Συμπερασματικά, η ύπαρξη της προμελέτης «Ρογκάν» και το (κατανοητό) άγχος απορρόφησης κονδυλίων δεν θα πρέπει να αποθαρρύνει μια νέα συζήτηση για την επαναχωροθέτηση της μαρίνας. Ακόμα και αν, προκαλέσει καθυστέρηση στην πιθανή υλοποίηση του έργου. Εύχομαι η εμπειρία των αστοχιών που έλαβαν χώρα στο λιμάνι της Κισάμου να μας έχει κάνει σοφότερους. Αξίζει να αναθεωρήσουμε ό,τι ενδεχομένως στραβά ξεκίνησε και όχι να επιμείνουμε στο λάθος.
Περιφερειακού συμβούλου.
Σε προηγούμενο άρθρο είχα αναφερθεί στην ανάγκη κατασκευής μαρίνας στην Κίσαμο. Είχα και τότε τονίσει πως είναι σημαντικό η χωροθέτηση της να γίνει στο παραλιακό μέτωπο της πόλης του Καστελίου, στην ευρύτερη περιοχή του παλαιού τελωνείου, και όχι στον χώρο του λιμένα Κισάμου όπως προέβλεπε παλαιότερη προμελέτη. Η μαρίνα θα αποτελέσει το νέο «σήμα κατατεθέν» για την πόλη μας, επανατοποθετώντας την Κίσαμο στον τουριστικό-και όχι μόνο- χάρτη. Το μέγεθος και ο μόνιμος χαρακτήρας του έργου επιτάσσει την βέλτιστη επιλογή. Αξίζει λοιπόν να ξεκινήσει, έστω και τώρα, μια δημόσια συζήτηση για ένα έργο που θα προκαλέσει σημαντική ποσοτική αλλά και ποιοτική αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας, επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και κατ’ επέκταση δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.
Μέχρι σήμερα, για την μαρίνα Κισάμου υπάρχει η υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. 8651/07.05.08 έγκρισης προμελέτης -master plan- της εταιρίας «ΡΟΓΚΑΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.». Η εν’ λόγω μελέτη, χωροθετεί την μαρίνα εντός της ζώνης του λιμένα Κισάμου. Προβλέπει μικρής σχετικά δυναμικότητας ελλιμενισμού 180 σκαφών αναψυχής, ενώ παρουσιάζει τεχνική περιγραφή του έργου με ενδεικτικό προβλεπόμενο κόστος 9,5 εκ ευρώ. (βλ. σχήμα).
Θα πρέπει όμως, να λάβουμε υπόψη τρία σημαντικά σημεία που απορρέουν από την κείμενη νομοθεσία για τον λιμένα Κισάμου:
1. Ο λιμένας Κισάμου έχει χαρακτηριστεί με την......
Κοινή Υπουργική Απόφαση αριθ. 3514.96/02/92 ως λιμένας μείζονος ενδιαφέροντος.
2. Το εγκεκριμένο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 128 Α/ 3.07.08) αναφέρει ότι ο δυτικός άξονας, πόλων και αξόνων ανάπτυξης διατρέχει την ηπειρωτική χώρα και καταλήγει στην Κίσαμο. Αποτελώντας ουσιαστικά την Θαλάσσια προέκταση της Ιωνίας Οδού.
3. Στην ιδία απόφαση, αναφέρεται ότι ο κύριος Άξονας ανάπτυξης της Κρήτης αναπτύσσεται κατά μήκος του βόρειου οδικού άξονα του νησιού, από τη Σητεία έως το Καστέλι Κισάμου και συνδέεται λειτουργικά με άξονες ανάπτυξης της ηπειρωτικής χώρας και με διεθνείς θαλάσσιους άξονες.
Τα παραπάνω δεδομένα καταδεικνύουν τόσο την σπουδαιότητα, όσο και τον ξεκάθαρα εμπορικό-επιβατικό χαρακτήρα του Λιμένα Κισάμου, επιβάλλοντας ως στρατηγική επιδίωξη την διαφύλαξη και τη περαιτέρω εμπορική-επιβατική του ανάπτυξη. Άρα κάθε είδους νέα πρωτοβουλία εντός της ζώνη του, που αλλοιώνει αυτόν τον θεμελιώδη αναπτυξιακά για την ευρύτερη περιοχή ρόλο του, όπως η κατασκευή μαρίνας, θα πρέπει να αποφευχθεί.
Τα οικονομικά οφέλη από την κυρίως δραστηριότητα της μαρίνας θα είναι πολλαπλά. Έσοδα από τέλη ελλιμενισμού, από ενοικίαση σκαφών, επισκευές και συντήρηση, από χειμερινή και εποχιακή φύλαξη, από καύσιμα. Επιπρόσθετα, μελέτες έχουν δείξει ότι οι χρήσεις της χερσαίας ζώνης, δηλαδή, των υποστηρικτικών δραστηριοτήτων (υπηρεσίες εφοδιασμού σκαφών, καταστήματα ανταλλακτικών, καταστήματα γενικού εμπορίου, καταστήματα αναψυχής, Marine Club, Club house-καφετερία, εστιατόριο, κ.λπ.) αποδίδουν το 60% των ετήσιων εσόδων της μαρίνας. Ως εκ τούτου, έχει αξία η χωροθέτηση να γίνει εντός της παραλιακής περιοχής του Καστελίου στην ευρύτερη περιοχή του τελωνίου, όπου, η διάχυση των κοινωνικοοικονομικών ωφελειών να είναι άμεση και η ενεργοποίηση-αξιοποίηση του τοπικού φυσικού και ανθρώπινου δυναμικού να είναι η καλύτερη δυνατή. Αν μάλιστα η κατασκευή της μαρίνας συνδυαστεί και με την αναμόρφωση του ιστορικού κέντρου του Καστελίου και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, τότε, θα είμαστε σε θέση να μιλάμε για πραγματική μεταμόρφωση του τόπου μας με σημαντικά οφέλη για το σύνολο των καταστημάτων της πόλης.
Κάθε σύγχρονη μαρίνα απαραίτητα πρέπει να διαθέτει επισκευαστική ζώνη. Η επισκευαστική ζώνη καταλαμβάνει περίπου το 15%-20% της συνολικής χερσαίας επιφάνειας. Στην πόλη μας, θα μπορούσε, να χρησιμοποιηθεί το καρνάγιο που ήδη λειτουργεί στον λιμένα Κισάμου. Με το τρόπο αυτό μειώνεται σημαντικά ο απαραίτητος χερσαίος χώρος που απαιτείται για τον σχεδιασμό επισκευαστικής ζώνης, στην ήδη περιορισμένη περιοχή του τελωνίου, και επιπλέον, επιτυγχάνεται η απομάκρυνση των βεβαρημένων περιβαλλοντολογικά και αισθητικά δραστηριοτήτων από την παραλία του Καστελίου.
Συμπερασματικά, η ύπαρξη της προμελέτης «Ρογκάν» και το (κατανοητό) άγχος απορρόφησης κονδυλίων δεν θα πρέπει να αποθαρρύνει μια νέα συζήτηση για την επαναχωροθέτηση της μαρίνας. Ακόμα και αν, προκαλέσει καθυστέρηση στην πιθανή υλοποίηση του έργου. Εύχομαι η εμπειρία των αστοχιών που έλαβαν χώρα στο λιμάνι της Κισάμου να μας έχει κάνει σοφότερους. Αξίζει να αναθεωρήσουμε ό,τι ενδεχομένως στραβά ξεκίνησε και όχι να επιμείνουμε στο λάθος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.