Μεσκίνηδες
Μια εικόνα δια χειρός Ελ Γκρέκο, φυλαχτό των λεπρών
Οι κάτοικοι της Σπιναλόγκας είχαν για φυλαχτό μια ξύλινη εικόνα, έργο του Ελ Γκρέκο, που απεικόνιζε την Αποκαθήλωση του Σωτήρος. Πώς, όμως, βρέθηκε η εικόνα αυτή στη Σπιναλόγκα και τι απέγινε;
Συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του γιατρού της Σπιναλόγκας, Επαμεινώνδα Ρεμουντάκη, στην αδημοσίευτη και αχρονολόγητη αυτοβιογραφία του, με τίτλο “Αϊτός χωρίς φτερά”, που σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη πρέπει να γράφτηκε στη δεκαετία του ΄70.
“Το φυλαχτό των Χανσενικών (στη Σπιναλόγκα) δεν ήταν τίποτα άλλα παρά μια εικόνα 22Χ35 επί ξύλου και εικόνιζε την αποκαθήλωση του Σωτήρος, έργον δια της χειρός Ντομίνικου Θεοτοκόπουλου. Όταν κάποτε ο αδελφός του Ντομίνικου, ονόματι Κυριάκος, πήγε στο Τολέδο να συναντήση τον αδελφόν του, μαζί με τα άλλα δώρα του έδωσε και αυτή την εικόνα, δώρο προς τον ανεψιόν του Μανουέλλο. Σε μεγάλη ηλικία, ο Μανουέλλο ή Μανώλης αρρώστησε και μαζί με τα λίγα πράγματα που πήρε, ήταν και το δώρο του πεθαμένου τότε θείου του. Επί 350 χρόνια η εικόνα αυτή άλλαζε χέρια και η αξία της ήταν γνωστή.
Όταν η Σπιναλόνγκα έγινε Πανελλήνιον Νοσοκομείον, ο επίτροπος της εκκλησίας Ιωάννης Καπαηδόνης έπαιρνε την εικόνα στο σπίτι του και κάθε Μεγάλη Παρασκευή την έφερνε στην εκκλησία για προσκύνημα.
Το 1955, εγώ τυφλός, ο δε υπέργηρος Καπαηδόνης έπαθε πνευματική αναπηρία, η εικόνα έμεινε στην εκκλησία, όπου την είδε και αντελήφθη την αξίαν της ο μακαρίτης υπέργηρος ιατρός Μαυρικίδης, ο οποίος το κοινολόγησεν εις τους υπαλλήλους. Με την χαρά της αναχωρήσεως δεν σκεφτήκαμε την εικόνα και το ίδιο καλοκαίρι δύο υπάλληλοι έκαμαν ένα φιάσκο ότι δήθεν τουρίστες την είχαν κλέψει. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε μια εκπομπή της τηλεοράσεως, η γυναίκα μου Τασία και ο αδελφός της Νίκος γνώρισαν την εικόνα. Έκαμα ενέργεια στην διοργανώτρια της εκπομπής και πληροφορήθηκα ότι η εικόνα, που είναι σπανιωτάτη, περιήλθεν εις χείρας μεγαλοεφοπλιστού το 1957, ακριβώς την εποχή που έγινε το φιάσκο”, γράφει ο Επαμεινώνδας Ρεμουντάκης.
Μια εικόνα δια χειρός Ελ Γκρέκο, φυλαχτό των λεπρών
Οι κάτοικοι της Σπιναλόγκας είχαν για φυλαχτό μια ξύλινη εικόνα, έργο του Ελ Γκρέκο, που απεικόνιζε την Αποκαθήλωση του Σωτήρος. Πώς, όμως, βρέθηκε η εικόνα αυτή στη Σπιναλόγκα και τι απέγινε;
Συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του γιατρού της Σπιναλόγκας, Επαμεινώνδα Ρεμουντάκη, στην αδημοσίευτη και αχρονολόγητη αυτοβιογραφία του, με τίτλο “Αϊτός χωρίς φτερά”, που σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη πρέπει να γράφτηκε στη δεκαετία του ΄70.
“Το φυλαχτό των Χανσενικών (στη Σπιναλόγκα) δεν ήταν τίποτα άλλα παρά μια εικόνα 22Χ35 επί ξύλου και εικόνιζε την αποκαθήλωση του Σωτήρος, έργον δια της χειρός Ντομίνικου Θεοτοκόπουλου. Όταν κάποτε ο αδελφός του Ντομίνικου, ονόματι Κυριάκος, πήγε στο Τολέδο να συναντήση τον αδελφόν του, μαζί με τα άλλα δώρα του έδωσε και αυτή την εικόνα, δώρο προς τον ανεψιόν του Μανουέλλο. Σε μεγάλη ηλικία, ο Μανουέλλο ή Μανώλης αρρώστησε και μαζί με τα λίγα πράγματα που πήρε, ήταν και το δώρο του πεθαμένου τότε θείου του. Επί 350 χρόνια η εικόνα αυτή άλλαζε χέρια και η αξία της ήταν γνωστή.
Όταν η Σπιναλόνγκα έγινε Πανελλήνιον Νοσοκομείον, ο επίτροπος της εκκλησίας Ιωάννης Καπαηδόνης έπαιρνε την εικόνα στο σπίτι του και κάθε Μεγάλη Παρασκευή την έφερνε στην εκκλησία για προσκύνημα.
Το 1955, εγώ τυφλός, ο δε υπέργηρος Καπαηδόνης έπαθε πνευματική αναπηρία, η εικόνα έμεινε στην εκκλησία, όπου την είδε και αντελήφθη την αξίαν της ο μακαρίτης υπέργηρος ιατρός Μαυρικίδης, ο οποίος το κοινολόγησεν εις τους υπαλλήλους. Με την χαρά της αναχωρήσεως δεν σκεφτήκαμε την εικόνα και το ίδιο καλοκαίρι δύο υπάλληλοι έκαμαν ένα φιάσκο ότι δήθεν τουρίστες την είχαν κλέψει. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε μια εκπομπή της τηλεοράσεως, η γυναίκα μου Τασία και ο αδελφός της Νίκος γνώρισαν την εικόνα. Έκαμα ενέργεια στην διοργανώτρια της εκπομπής και πληροφορήθηκα ότι η εικόνα, που είναι σπανιωτάτη, περιήλθεν εις χείρας μεγαλοεφοπλιστού το 1957, ακριβώς την εποχή που έγινε το φιάσκο”, γράφει ο Επαμεινώνδας Ρεμουντάκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.