Προς
την κ. πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου
του Δήμου Βουκολιών Κισάμου
Αγαπητή κ. πρόεδρε
Με την ευκαιρία της σημερινής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βουκολιών Κισάμου, όπου, σύμφωνα με πληροφορίες μου θα συζητηθεί το θέμα της ένταξης του Δήμου Βουκολιών σε νέο Δήμο που θα προκύψει από την εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης» σας παρακαλώ να θέσετε υπ’ όψιν των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, πριν από την συζήτηση του θέματος, την παρούσα επιστολή. Την επιστολή αυτή συνέταξα με το αίσθημα ευθύνης το οποίο μου επιβάλλει η πολυετής ανάμειξη μου στα κοινά της επαρχίας Κισάμου (ήδη από το 1986 ήμουν υποψήφιος Νομαρχιακός Σύμβουλος Κισάμου με το παλαιό σύστημα εκλογής) αλλά και το γεγονός ότι αυτή την περίοδο είμαι ο μόνος εκπρόσωπος της Κισάμου στο Διοικητικό Συμβούλιο της Τ.Ε.Δ.Κ.
Αγαπητοί συνάδελφοι
Ήδη από το τέλος Αυγούστου 2008 έχει τεθεί επί τάπητος το θέμα των ορίων των νέων Δήμων που θα προκύψουν μετά την υλοποίηση της Διοικητικής Μεταρρύθμισης (Καποδίστριας 2 τότε, Καλλικράτης τώρα). Μάλιστα είχε δοθεί, κατά στάδια, στην δημοσιότητα η μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ), επιστημονικού οργάνου της ΚΕΔΚΕ. Η μελέτη αυτή η οποία αφορούσε τα θεσμικά θέματα των νέων δήμων, αλλά και τα κριτήρια για την χάραξη των νέων διοικητικών ορίων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η μελέτη αυτή η οποία εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΚΕ δεν συνοδευόταν από χάρτη (σχετικές δηλώσεις του προέδρου της ΚΕΔΚΕ και του μέλους του Δ.Σ της ΚΕΔΚΕ και προέδρου της ΤΕΔΚ Χανίων Κυρ.Βιρβιδάκη). Η κυκλοφορία κάποιου σχετικού χάρτη ήταν υποβολιμαία ενέργεια η οποία αποσκοπούσε αφ’ ενός μεν στην διερεύνηση της κατάστασης αφ’ ετέρου δε στην δημιουργία, πανελλαδικά, τετελεσμένων γεγονότων, τα οποία εξυπηρετούν ποικιλώνυμα συμφέροντα, κυρίως οικονομικά, με το ψευδές μάλιστα ένδυμα της ,δήθεν, επιστημονικής μελέτης.
Ας δούμε όμως πως έχουν τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση.
Το σύνταγμα της Ελλάδος στο άρθρο 101, μεταξύ άλλών ορίζει και τα εξής:
1. Η διοίκηση του κράτους οργανώνεται σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα.
2. Η διοικητική διαίρεση της χώρας διαμορφώνεται με βάση της γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες.
Η μελέτη του ΙΤΑ « Σχετικά με την χάραξη νέων διοικητικών ορίων για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την παροχή των αντιστοίχων κινήτρων αναφέρει:
Στην σελίδα 3:
Τέταρτο: Η νέα διοικητική διαίρεση πρέπει να λάβει υπόψη την ιστορική και πραγματική γεωγραφική ενότητα που ανταποκρίνεται στους στόχους της νέας μεταρρύθμισης. Δηλαδή πρέπει να αξιολογηθούν οι υφιστάμενοι Δήμοι με βάση την ένταξη τους σε ευρύτερα γεωγραφικά σύνολα όπως αυτά διαμορφώθηκαν τόσο ιστορικά (προηγούμενες διοικητικές διαιρέσεις) όσο και πραγματικά (επιρροή από πόλεις η μικρές πόλεις-τοπικά κέντρα). Η ένταξη σε εντελώς διαφορετική ενότητα από εκείνη στην οποία εντάσσεται έως σήμερα, σταθερά ο υφιστάμενος ΟΤΑ πρέπει να αιτιολογείται.
Στην σελίδα 5, απαντώντας στο ερώτημα « 3. Υπάρχει προκαθορισμένος αριθμός νέων ενοτήτων? », αναφέρει: Η παλιότερη διοικητική διαίρεση της χώρας σε επαρχίες δίνει μια εκτίμηση του νέου αριθμού. Η επιλογή της επαρχίας ως χωρικής μονάδας προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα. Αρχικά η επαρχία ορίζει ένα πιο λεπτομερή διαμερισμό του συνόλου των κατοίκων από τον διαμερισμό που ορίζουν οι νομοί. Με τον διαμερισμό στις επαρχίες, τα μέλη του κάθε υποσυνόλου που δημιουργείται έχουν μεταξύ τους μεγαλύτερη ομοιογένεια όσον αφορά στα κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά τους. Η διαίρεση αυτή βασίζεται και σε ιστορικά διαμορφωμένα χαρακτηριστικά. Ωστόσο ο διαμερισμός στις επαρχίες δεν είναι τόσο λεπτομερής ώστε να προκαλεί υπερβολικό όγκο δεδομένων ο οποίος θα καθιστούσε δυσχερή την ανάλυση. Βέβαια η διαίρεση αυτή αντιστοιχεί σε διαφορετικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα. Υπήρχαν περίπου 150-200 τέτοιες ενότητες αν υπολογιστούν και οι διαιρέσεις στο εσωτερικό των αστικών συγκροτημάτων. Είναι λοιπόν ρεαλιστικό να υπολογιστεί ένας αριθμός νέων ενοτήτων με προσπάθεια να διατηρηθούν τα ιστορικά όρια των επαρχιών.
Στην σελίδα 6 σχετικά με την « 5. Συμβατότητα με την εθνική νομοθεσία.» αναφέρει:
Αυτονόητο είναι ότι υπάρχουσες και ενδεχόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις καθώς και εθνικά σχέδια (Εθνικό Χωροταξικό σχέδιο, περιφερειακά και τομεακά σχέδια) θα συνυπολογισθούν ως εγγενείς παράμετροι. Ενδεχόμενες αποκλίσεις θα αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Πολιτείας.
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι στο ισχύον περιφερειακό χωροταξικό σχέδιο Κρήτης η Κίσαμος λογίζεται ως μία ενιαία οικιστική ενότητα. (ΦΕΚ 1486/2003).
Πέρα από αυτά η μελέτη του ΙΤΑ, αναφερόμενη στα γενικά και απλά κριτήρια που πρέπει να γίνονται αποδεκτά (σελίδα 6) επισημαίνει:
(σελίδα 7- Κοινωνικά)
«…Ταυτόχρονα πρέπει να διατηρούνται στο εσωτερικό κάθε ενότητας κοινές κατά το δυνατό πολιτιστικές παραδόσεις και έθιμα….»
(σελίδα 8-Οικονομκά)
«….Πρέπει να ελαχιστοποιηθεί κατά το δυνατό η εσωτερική οικονομική ανισότητα καθώς και η ανισότητα στο εσωτερικό των ενδιαμέσων δομών, έτσι ώστε οι υπάρχουσες ενδοπεριφερειακές ανισότητες να μην αναπαραχθούν και να μην οδηγηθούμε σε τοπική αυτοδιοίκηση τριών ταχυτήτων….»
Τέλος, αγαπητοί συνάδελφοι δεν πρέπει να διαφεύγει σε κανένα από εμάς ότι υπάρχει κατοχυρωμένη Κισαμίτικη συνείδηση και ταυτότητα καθώς και ότι οι πάντες στα όρια της επαρχίας Κισάμου αυτοπροσδιορίζονται σαν Κισαμίτες.
Για όλους τους παραπάνω λόγους δεν μπορώ να αντιληφθώ με ποιά λογική προωθείται η αποκοπή του δήμου Βουκολιών από την επαρχία Κισάμου και η ένταξη του στο λεγόμενο «τουριστικό Δήμο Πλατανιά», με ενδεχόμενες καταστροφικές συνέπειες τόσο για τον Δήμο Βουκολιών όσο και για την επαρχία Κισάμου γενικότερα. Δεν προχωρώ στην διατύπωση περαιτέρω θέσεων και κρίσεων, οι οποίες ενδεχομένως θα δημιουργήσουν ένταση. Θέλω να πιστεύω ότι τελικά θα επικρατήσει σωφροσύνη και ότι το Δημοτικό σας Συμβούλιο θα προκρίνει την λύση της συνένωσης του Δήμου Βουκολιών με τον Δήμο Κολυμβαρίου, διαφυλάσσοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ακεραιότητα και το ενιαίο της επαρχίας Κισάμου η οποία πλέον θα διαθέτει δύο ισότιμους και ισχυρούς Δήμους. Άλλωστε η ιστορία δεν γράφεται με βάση το τι «συμφέρει» και το τι «βολεύει», τα οποία και αυτά είναι υπό συζήτηση, αλλά με βάση το τι «πρέπει» και το τι «αξίζει».
Κίσαμος, 29 Ιανουαρίου 2010
Με φιλικούς χαιρετισμούς
Γιώργος Εμμ. Καλαϊτζάκης, Πολιτικός Μηχανικός
Δημοτικός Σύμβουλος Κισάμου, μέλος Δ.Σ. ΤΕΔΚ Ν.Χανίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.